hengerfej

Motorfelújítás (2. rész) - A hengerfej felújítása

2017.07.28.

Ha a hengerfejet elmosták és megfelelően előkészítették, akkor elkezdődhet a mérések elvégzése, és azok eredményei alapján a felújítási folyamatok elindítása. Cikkünkben összegyűjtöttük a leggyakoribb meghibásodási okokat, az elvégzendő méréseket és a felújítási lehetőségeket.

A hengerfej a modern motorépítési elvek egyik legnagyobb vesztese. A csúcsnyomások nőnek, a hűtés nagyon határértékekre tervezett, mindemellett a tömeg és a felhasznált anyagmennyiség csökken. Az öntési eljárások és az anyagminőség javulása sem volt elegendő ahhoz, hogy a hengerfej problémamentes alkatrésze legyen a motornak.

A hő- és mechanikai terhelés hatása

A motormeghibásodások egyik lehetséges fajtája a túlmelegedés, amely termikus terhelés legtöbbször a hengerfej tönkremenetelét okozza. A deformáció legtöbbször tömítetlenséget okoz a hengerek között, így hengerfejtömítés átégését idézi elő.

A hengerfej síkolását szinte minden felújítás alkalmával elvégzik, hiszen a pontos, megfelelő minőségű felület biztosítja a hengerfejtömítés működési feltételeit.

 

 

A kritikus hő- és mechanikus terhelés idézhet elő repedéseket a hengerfejen. Ez legtöbbször dízelmotoroknál fordul elő: egyrészt a hengerek közötti gát repedése gyakori, másrészt a szeleptányérok méretének növekedése miatt a hengertérben is lehetnek repedések a vékony falakon. A hengerfejen elvégzett nyomáspróba segíthet megtalálni a repedést/hibát.

 

https://www.youtube.com/watch?v=txgE7Yalrww

 

Normális és rendellenes kopások

A hengerfej a kenőrendszer egyik kritikus eleme, hiszen a vezérműtengely csapágyaihoz általában kis átmérőjű csatornán keresztül jut el a motorolaj. A kis csatornák hajlamosabbak az eltömődésre, ha nem megfelelő a jármű karbantartása. A kimaradó olajzás gyors csapágy-tönkremenetelt okoz, ami a modern hengerfejek esetén a teljes egység cseréjét is magával vonhatja, vagy a szerkezetétől függően a vezérműtengely-szekrény részleges vagy teljes cseréjét teszi szükségessé.

 

Vezérműtengely-problémák

A bennszülött vezérműtengelyek időszakát éljük, így egyre ritkábban hozhatók helyre javítói körülmények között a vezérműtengely-meghibásodások. Régebben meg lehetett javítani egy lekopott bütyköt (ha gazdaságosan javítható volt), ma már a bütyköt külön készítik el, és akkor rögzítik a tengelyen, amikor azt már egy keretbe helyezték, így rongálásnál nélkül ki sem vehetők a vezérműtengelyek.

 

 

A szórásos és hegesztéses vezérműtengely-javítások így már csak a haszongépjármű-motorok tengelyeinek kiváltságai közé tartoznak.

 

Szelep-problémák

A hengerfejben található szelepek főleg a nagy terhelésen üzemeltetett motoroknál gyakori hibaforrások. A túl nagy égési csúcshőmérséklet egyik mellékhatása, hogy a szeleptányér megolvad, elveszíti tömítőképességét, így a hengertérben nem tud felépülni a megfelelő sűrítési végnyomás. Turbós motoroknál, illetve a nem megfelelően dúsított, teljes terhelésen üzemelő benzinmotoroknál fordul elő leggyakrabban a szelep-beégés. Ilyenkor előfordulhat, hogy a leváló fémrészecske a hengerfalat is tönkreteszi. Ebben az esetben a teljes motor felújítására is szükség lehet, ha a gyártó enged felújítási technológiát.

A szelepek tengelyének vezetésére alkalmazzák a szelepvezetőket, melyek általában valamilyen könnyűfém-ötvözetek. A szelepvezető kopása okozhat ferde szelepmozgást, ami a szelep és a szelepülék közötti zárás során ütközést és zajt eredményezhet.

A szelepszár-szimmering kopása vagy elöregedése és nem megfelelő tömítése főleg a megbontás nélkül sok km-t futott, idősebb motorokra jellemző. Ilyenkor megnő a motor olajfogyasztása, de a kompresszióméréskor jó értékek mérhetők.

A hengerfej-felújításakor a szelepszár-szimmeringeket mindenképp cserélni kell. A szelepek és a szelepülékek állapotát pedig meg kell vizsgálni. Ha nem látunk mechanikai sérülést, akkor a szelepeket érdemes „becsiszoltatni”, vagyis a tömítő élt tartalmazó felületet köszörülni, valamint a szelepfészket maratni, így biztosan nem lesz gond a szelepekkel, ha a motor megkapja a szükséges karbantartásokat.

 

 

Óvakodni kell az utángyártott szelepektől, csak biztos forrásból, és a gyárival azonos szelepet szabad beszerelni. A kipufogószelep nagyrészt nitrogénnel töltött üreges szárral rendelkeznek, így tömegük kisebb, mint a tömör szelepeké. A szeleprugókat a gyári szelep tömegére méretezték, így a megváltoztatott szeleptömeg megváltoztatja a szelepvezérlést is.

 

 

Korrózió

Az alumínium hengerfejek korróziója nem gyakori, de a nem megfelelő hűtőfolyadék okozhat korrózióhoz hasonló jelenségeket. Az igazi probléma, hogy a folyamat visszafordíthatatlan, így hiába javítjuk hibánkat (vagy más hibáját), ki kell cserélni a hengerfejet is. A korrózió mellett a kavitáció a hengerfej másik lehetséges hűtőfolyadékkal kapcsolatos sérülési lehetősége. A kavitációt a hűtőfolyadék mozgása idézheti elő, rongálva a hengerfej hűtőfolyadék-csatornáinak falát. A kavitáció okozta sérülések csak szétszerelés útján azonosíthatók.

 

 

Egyre zsúfoltabb alkatrész

A hengerfej egyre összetettebb alkatrésszé válik, ahogy a motorok fejlődése alakul. A változtatható paraméterű szelepvezérlések, a hengerlekapcsolási lehetőségek egyre bonyolultabb kialakítást követelnek meg. Ahogy ezek az alkatrészek meghibásodnak, szükségszerűvé válik a hengerfej szétszerelése, esetleg a motorról történő eltávolítása.

Egyre gyakoribb, hogy a kipufogó-leömlőt a hengerfejbe integrálják, hogy a motor gyorsan elérje üzemi hőmérsékletét, és a turbófeltöltő hőmérséklete jobban szabályozható legyen. A fejlesztési irányelv megnövelte a hengerfejek méretét és hőterhelését is.

 

 

Kritikussá vált a dízelmotorok injektorainak kiszerelése, mely során a hengerfej deformálódhat, esetleg az injektor egy része beletörhet a hengerfejbe. Szerencsére az ilyen jellegű problémák orvosolhatók, léteznek javítási technológiák.

 

Következő cikkünkben továbbmegyünk a motoron, és a forgattyús házban található alkatrészek felújítási lehetőségeit elemezzük.

Forrás: 
Audi

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....