motorkerékpár

Motorkerékpár szerelők: apáról fiúra száll a mesterség - I. rész

2021.05.05.

Édesapa és fia szerel motorokat Szegeden egy nemrég kibővített kertvárosi műhelyben, ahol arra is van hely, hogy egy unokatestvér kerékpárokkal foglalkozzon. Igazi családi vállalkozás, amibe az is belefér, hogy bekapcsolódjanak a szakképzésbe.

Varga Dávid 1988-ban született, a szegedi Déri Miksa szakközépiskolába járt gépész szakra. – Hétévesen kezdtem el autószerelő végzettségű, de egész életében motorkerékpárokkal foglalkozó édesapám mellett lábatlankodni, 13-14 éves koromban azonban ez már nem csak játék volt, szerintem segítettem is neki – mondja, hozzátéve, idővel ő is megszerezte a szakmunkás bizonyítványt motorkerékpár-szerelésből.

Varga Dávid, édesapja, Oszkár és Ancsányi Norbert.

Dávid 8 évvel ezelőtt nyitott műhelyt Szegeden, Petőfitelepen, a Csap utcában, akkor, amikor édesapja még alkalmazottként szerelte a motorokat a Yamaha Kalmárnál. Korábban azonban ebben a műhelyben is dolgozott tanulóként, jól ismerte tehát a műhely korábbi gazdáit, akik vagy 20 éve vitték már a vállalkozást. Amikor az nyugdíjba vonulás miatt „megüresedett”, nekik szóltak először, élt is az alkalommal a fiatalember és átvette.

Előtte egy ideig főállásban a szállítmányozásban dolgozott és csak mellékesen szerelt, de 8 éve – ahogy fogalmaz – kiváltotta az ipart és elkezdte a vállalkozást.

A régi kis műhely.

– Mindent szerelünk, nem válogatunk, a Babettától a legnagyobb motorokig bármit elvállalunk, akár a teljes felújítást is – mondja, hozzátéve, a szezonban nincs megállás. Náluk nem a madárcsicsergéssel, hanem a motorok brummogásával kezdődik a tavasz, azután egész nyáron nincs megállás és gyakorlatilag az első fagyokig tart a szezon.

Azt már csak a sorok írója teszi hozzá, hogy időnként egy-egy utánfutó is feltűnik a műhely előtt, rajta csónakkal, annak végében pedig motorral – azzal is szoktak boldogulni. Ha nincs raktáron egy-egy motorkerékpár alkatrész, esetenként heteket is kell rá várni, de nem ez a jellemző. Nálunk is van bontott, után gyártott és persze eredeti, vadonatúj alkatrész is. – Ha idősebb a motor, valamint az értékéből is következik, akkor az ügyfél gyakran dönt az után gyártott mellet. Ilyenkor azt építjük be, és muszáj elfogadnunk azt, hogy az ára fele a gyárinak.

Varga Dávid a műhelyben a motorokkal.

A teljes motorfelújítást, festést persze próbálják télre időzíteni, ahogy az időigényes „renoválást” is, ám ez nem mindig sikerül. Így gyakran előfordul, hogy alig győzik a munkát. – Sokszor jönnek hozzánk tanácsért még a használt motorvásárlás előtt a régebbi ügyfelek, segítünk is, ha kell, és után már jellemzően hozzánk is hordják az új szerzemény karbantartásra, esetleges javításra – vázol fel egy hasznos időbefektetést az ifjú szakember.

Már a előző tulajdonosak nagyon szűkösen voltak a kis műhelyben, Dávid is beszorult már az első nyáron. – A szezonban minimum kétszer fél órát elvett a motortologatás, a ki- és bepakolás. Nagyon sajnáltam rá az időt, így azután hosszú töprengés után úgy döntöttünk, kibéreljük hosszú távra a helyi önkormányzattól az épület másik végébe levő megüresedett helyiségeket, amihez tágas udvar is jár, így könnyebben férünk – beszél a bővítés indítékairól Dávid. Tényleg jól meggondolták, hiszen a kocsma épen abban az évben szűnt meg, amikor a kis műhelyt átvették.

Amikor még csak készült az új műhely. Fotók: Kovács András

A hosszú évek óta pusztuló ingatlanra sokat költöttek, de azt nagyon takarékosan tették, szinte mindent maguk csináltak. Egyebek között a festést és a hidegburkolást is. – Mindkettőt megtanultam a saját házam építésénél, így adta magát, hogy a műhelyt is magunk csináljuk – mondja. Az ingatlanra költött pénznek csak egy kisebb részét „lakják le” klasszikusan, de nem volt más választásuk.

A nagyobb hellyel a lehetőségek is növekedtek, így bővült a profil kerékpárszereléssel és eladással. Ezt a „részleget” unokatestvére, Ancsányi Norbert viszi, így még inkább családi lett a vállalkozás, amelyen édesapja, Varga Oszkár mindig rajta tartja a szemét. És persze a kezét is, mert nagyon sokat szerel is. (Írásunk második részét itt olvashatják.)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....