motorkerékpár
Varga Dávid 1988-ban született, a szegedi Déri Miksa szakközépiskolába járt gépész szakra. – Hétévesen kezdtem el autószerelő végzettségű, de egész életében motorkerékpárokkal foglalkozó édesapám mellett lábatlankodni, 13-14 éves koromban azonban ez már nem csak játék volt, szerintem segítettem is neki – mondja, hozzátéve, idővel ő is megszerezte a szakmunkás bizonyítványt motorkerékpár-szerelésből.
Varga Dávid, édesapja, Oszkár és Ancsányi Norbert.
Dávid 8 évvel ezelőtt nyitott műhelyt Szegeden, Petőfitelepen, a Csap utcában, akkor, amikor édesapja még alkalmazottként szerelte a motorokat a Yamaha Kalmárnál. Korábban azonban ebben a műhelyben is dolgozott tanulóként, jól ismerte tehát a műhely korábbi gazdáit, akik vagy 20 éve vitték már a vállalkozást. Amikor az nyugdíjba vonulás miatt „megüresedett”, nekik szóltak először, élt is az alkalommal a fiatalember és átvette.
Előtte egy ideig főállásban a szállítmányozásban dolgozott és csak mellékesen szerelt, de 8 éve – ahogy fogalmaz – kiváltotta az ipart és elkezdte a vállalkozást.
A régi kis műhely.
– Mindent szerelünk, nem válogatunk, a Babettától a legnagyobb motorokig bármit elvállalunk, akár a teljes felújítást is – mondja, hozzátéve, a szezonban nincs megállás. Náluk nem a madárcsicsergéssel, hanem a motorok brummogásával kezdődik a tavasz, azután egész nyáron nincs megállás és gyakorlatilag az első fagyokig tart a szezon.
Azt már csak a sorok írója teszi hozzá, hogy időnként egy-egy utánfutó is feltűnik a műhely előtt, rajta csónakkal, annak végében pedig motorral – azzal is szoktak boldogulni. Ha nincs raktáron egy-egy motorkerékpár alkatrész, esetenként heteket is kell rá várni, de nem ez a jellemző. Nálunk is van bontott, után gyártott és persze eredeti, vadonatúj alkatrész is. – Ha idősebb a motor, valamint az értékéből is következik, akkor az ügyfél gyakran dönt az után gyártott mellet. Ilyenkor azt építjük be, és muszáj elfogadnunk azt, hogy az ára fele a gyárinak.
Varga Dávid a műhelyben a motorokkal.
A teljes motorfelújítást, festést persze próbálják télre időzíteni, ahogy az időigényes „renoválást” is, ám ez nem mindig sikerül. Így gyakran előfordul, hogy alig győzik a munkát. – Sokszor jönnek hozzánk tanácsért még a használt motorvásárlás előtt a régebbi ügyfelek, segítünk is, ha kell, és után már jellemzően hozzánk is hordják az új szerzemény karbantartásra, esetleges javításra – vázol fel egy hasznos időbefektetést az ifjú szakember.
Már a előző tulajdonosak nagyon szűkösen voltak a kis műhelyben, Dávid is beszorult már az első nyáron. – A szezonban minimum kétszer fél órát elvett a motortologatás, a ki- és bepakolás. Nagyon sajnáltam rá az időt, így azután hosszú töprengés után úgy döntöttünk, kibéreljük hosszú távra a helyi önkormányzattól az épület másik végébe levő megüresedett helyiségeket, amihez tágas udvar is jár, így könnyebben férünk – beszél a bővítés indítékairól Dávid. Tényleg jól meggondolták, hiszen a kocsma épen abban az évben szűnt meg, amikor a kis műhelyt átvették.
Amikor még csak készült az új műhely. Fotók: Kovács András
A hosszú évek óta pusztuló ingatlanra sokat költöttek, de azt nagyon takarékosan tették, szinte mindent maguk csináltak. Egyebek között a festést és a hidegburkolást is. – Mindkettőt megtanultam a saját házam építésénél, így adta magát, hogy a műhelyt is magunk csináljuk – mondja. Az ingatlanra költött pénznek csak egy kisebb részét „lakják le” klasszikusan, de nem volt más választásuk.
A nagyobb hellyel a lehetőségek is növekedtek, így bővült a profil kerékpárszereléssel és eladással. Ezt a „részleget” unokatestvére, Ancsányi Norbert viszi, így még inkább családi lett a vállalkozás, amelyen édesapja, Varga Oszkár mindig rajta tartja a szemét. És persze a kezét is, mert nagyon sokat szerel is. (Írásunk második részét itt olvashatják.)
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!