portré és interjú

Motoros karrier másként – Bajók Gábor portré

2017.12.16.

Bajók Gábor egyike azoknak, akik részt vehettek a rendszerváltás utáni években az újkori hazai motorkerékpár-értékesítés megalapozásában. A közlekedésmérnök-külkereskedő, aki a Hondánál kezdte a pályafutását, majd a Suzuki-nál és a Motul-importőrnél lett igazán ismert a szakmában, arról is mesélt nekünk: Lehet-e bármi jó abban, ha egy sportmotor versenypályára szervezett nemzetközi bemutatóján szakad az eső?

„Imádom a motorokat” – mondja Bajók Gábor, amin ismerői cseppet sem lepődnek meg, és persze szakmai pályafutásának is majd minden momentuma a kétkerekűek iránti vonzalmáról árulkodik. Tősgyökeres budapestiként, „pontosabban pesterzsébetiként” 1992 júniusában még be sem fejezte a Műszaki Egyetem közlekedésmérnöki szakát, amikor már a Honda akkori magyarországi importőrénél, a Motorpedo Kft.-nél dolgozott. Mint meséli, „mindenesként” alkalmazták, ami már csak azért is hasznára vált, mert így rövid idő alatt sokat tanulhatott. Különösen azokban az években: akkoriban kezdett kinyílni a piac, így szinte mindent a nulláról kellett felépíteni, vagyis mindent meg kellett tapasztalni, tanulni.

Bajók Gábor

Olyan gyorsan beletanult a szakmába, néhány év után arra a megállapításra jutott: noha a kapitalizmus szimbólumának számító modern, japán motorokat árulják, valójában továbbra is afféle hagyományos nagyvállalati modellt követnek. „Úgy éreztem, hogy a piac többet érdemel” – eleveníti fel, hogy sokkal nagyobb tempóra vágyott. Kellő mennyiségű önbizalomról tanúságot téve, maga jelentkezett be a Suzuki hazai vezetésénél, egészen pontosan Lepsényi Istvánnál, az akkori vezérigazgatójánál. „A Suzukinak motorokat is kellene árulnia Magyarországon” – mondta a telefonba, egyúttal felajánlva magát és szakértelmét. Bajók Gábor szerint óriási szerencséje volt, mert a cég épp akkoriban készítette elő Magyarországon a motorkerékpár-ágazat indítását, s hozzáértőket kerestek, így a lehető legjobb időben tárcsázta a jó számot.

1993-tól dolgozott a Suzukinál, ahol három hetes gyorstalpalón képezte ki egy japán marketing szakember a feladatra, majd gyakorlatilag rábízták, hogy alakítsa ki a hazai márkaképviselet-hálózatot. Nem volt könnyű feladat, hiszen akkoriban a korszerű motorkerékpárokról a magyarok zöme csak annyit tudott, hogy azok rendkívül drágák. 1994 lett a bázisév: akkor öt díler 28 darab Suzuki motorkerékpárt adott el, és az ezt követő 5-6 évben bekövetkezett intenzív növekedés ellenére az értékesítési darabszámok alig haladták meg a néhány százas nagyságrendet. Ezután pedig jöttek az aranyévek: az időközben nemzetközi marketing végzettséget is szerző Bajók Gábor vezetésével a márka dinamikusan bővítette magyarországi piacát, a kétezres években már több ezres eladásokat regisztráltak, a Suzuki pedig nyolc éven át piacvezető volt ebben a szegmensben. Az önálló üzletággá fejlődött értékesítő szervezet a Magyarország mellett már a szlovák, román, szlovén, horvát és szerb piacokra is a Magyar Suzuki szállította a motorkerékpárokat.

Bajók Gábor (háttal) 2009-ben egy tréningen a Hungaroringen

A szakmai sikerek sokasága mellett persze különleges élmények is akadtak jócskán Bajók Gábor életében. Mint meséli, hivatalból jutott el például Ausztráliába a Phillip Island versenypályára, ahol az aktuális GSX-R1000 nemzetközi bemutatóját tartották. S ha már nemzetközi bemutatók! 2000-ben, Atlantában az ottani versenypályán tesztelhették az újságírók az egyik új sportmodellt – épp olyat, amelyre néhány hazai versenyzőnek is fájt a foga, de anyagi okok miatt nem engedhették meg maguknak. A teszten zuhogott az eső, emiatt pedig a tesztelők közül sokan elcsúsztak: senki nem sérült meg, a motorokon is leginkább esztétikai hibák keletkeztek – Bajók Gábor pedig ekkor közbelépett. A pályán megjelent japán vezetőség legnagyobb döbbenetére felvetette: szívesen megvennék a sérült gépeket. Az első sokk után az illetékes vezetők bólintottak – ők megszabadultak a szépséghibás motoroktól, a magyar versenyzők pedig olcsón jutottak a legújabb technikához, versenygép-alaphoz. De nem csak versenyzőket segített Bajók Gábor hathatós közreműködésével a Suzuki. Részt vállaltak abban a közlekedésbiztonsági kampányban, amelynek plakátjai még ma is láthatóak országszerte: a visszapillantóban felbukkanó motoros képe és a „Figyeljünk rájuk” tételmondat sokak számára lehet ismerős, és ami fontosabb, sokat tett a motorosok biztonságáért.

Egy kunmadarasi gyorsulási verseny díjkiosztóján

Bajók Gábor végül 17 év után, 2011-ben váltott a motorkerékpárokról olajra, a Motul továbbá a Motorex olajokat importáló, értékesítő TISZK Kft. ügyvezető tulajdonosa, a korábbi piaci versenytárs, a Yamaha ügyvezető igazgatója, Bödös István hívására a Suzukitól a családi vállalkozáshoz igazolt. Itt értékesítési és marketing menedzserként dolgozik. Egyik fő feladata, hogy a prémium kenőanyag termékek ismertségét, elismertségét a motorkerékpár piacon kívül az autós ügyfélkörben is növelje. Persze a motorozással itt sem szakított: bár három lány apukájaként ma már ritkában pattan nyeregbe, egy-egy restaurált veterán, vagy sportmotor kedvenc huzamosabb ideig ritkán áll egy helyben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.14
Motorkerékpárossal ütközött össze egy személyautó Baján, az 55-ös főút Szegedi úti szakasza és a....
2024.04.14
Minden tekintetben közelebb lépett az RS3-hoz frissítése után az Audi S3. Továbbra is kívánatos....
2024.04.14
A Škoda AUTO közzétette tisztán elektromos, akkumulátorhajtású (BEV), városi SUV-crossover....
2024.04.13
Motorossal ütközött össze egy személyautó a 4-esen, Vecsésnél – jelentette az Országos....
2024.04.13
Háromszor körbejárta a földet Ikarus Gyula, akinek különleges buszai több ezer óra munkával....
2024.04.13
TCR World Tour: Hungaroring nem, Sport tv magyarul igen!   ..
2024.04.13
Hazánkban még soha nem látott színvonalú rali mezőny gyűlt össze a V-Híd Rally Hungary-re, amit....
2024.04.13
A Honda bejelentette, hogy négy fejlesztése is diadalmaskodott a Red Dot Design Award 2024-es....
2024.04.13
Ha valaki még gondolkodna, hogy megvegye-e a jegyét a bécsi F1 Exhibition-re, ne tegye, csak....
2024.04.13
A Forma-1-es világbajnoki idény második felére a Ferrari akár utol is érheti a címvédésre jó....