járműgyártás
Az Aston Martin hétszer vált fizetésképtelenné az elmúlt 100 évben. A Lamborghininél többször volt tulajdonosváltás, mígnem kikötött a Volkswagennél, a Bentley pedig fényét vesztette, csaknem eltűnt a Rolls-Royce tulajdonlása alatt.
A helyzet azonban mára jelentősen megváltozott. Az ikonikus európai márkák pedig jobb állapotban vannak, mint valószínűleg valaha is voltak. Mindennek okai között mindenekelőtt a gazdag vásárlók további jelentős gazdagodását említette az autósportálnak Andy Palmer, az Aston Martin vezérigazgatója. A cégvezető szerint ezek az emberek a gyors gazdagodásukat nagyobb költekezéssel reprezentálják, és elsősorban ultraluxus-autókra költenek.
Az eladások növekedése elképesztő. 2002-ben az Aston Martin, a Bentley, a McLaren, a Rolls-Royce, a Ferrari és a Lamborghini globális együttes értékesítése 6 ezer 475 jármű volt a JATO Dynamics adatai szerint. E számok nem tartalmazzák a kínai eladásokat, mely országnak még el kell készítenie az ultraluxus-gépkocsi kategória kimutatásait.
Tavaly a McLaren, a Ferrari és a Lamborghini dicsekedhetett rekord eladásokkal. Az Aston Martin, a McLaren, a Bentley és a Ferrari éves nyereségről számolt be. A BMW pénzügyileg nem tudott elszakadni a Rolls-Roystól, de a cég kimagaslóan nyereséges. A Lamborghini pénzügyi adatai pedig egyelőre nem ismertek.
Az ultraluxus autómárkák termékfelhozatalai eléggé változatosak. Azzal, hogy Bentley a GT Continental coupet a Mercedes S osztály áráért hozta ki 2003-ban, az excluzivitásával hazardírozott. Dörgő siker lett. Tavaly a Bentayga SUV – mely 2016-ban jött ki – csaknem a felét adta a márka 10 ezer 552 darabos eladásának.
Ezzel szemben a McLaren kivételesnek számít azzal, hogy elutasította a SUV fejlesztését. Az Aston Martinnak viszont jelentős ilyen ambíciói vannak. Jövőre rukkol elő egy SUV-val.
A portál szerint valóban nagy a növekedési potenciál e már megalapozott piacokon. Észak-Amerika például a Lamborghini, a Rolls-Royce és a McLaren legnagyobb piaca volt 2017-ben.
Fordítás: Lehőcz Rudolf