Teszt

Nagyra nőtt kistesó - BMW F800 GS Adventure

2015.06.07.

Hagyományt és trendet követ a közepes bajor enduró, melyet 2014-ben világjáró nagybátyja ruhájába öltöztettek. Íme, a bizonyíték, hogy sorkettessel és lánchajtással is nekivághatunk a végtelennek, ha kék-fehér embléma díszeleg a motoron.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A müncheni motorgyár 1922 óta ontja magából a korszakalkotó kétkerekűeket, és amikor azt gondolnánk, hogy itt a vége, nincs több innováció vagy formabontó kategória, újfent előállnak valami újdonsággal a BMW Motorrad-nál. Ez történt ugyanis a távoli és közelmúltban, valamint hasonló elvek mentén zajlik minden manapság is. Gondoljunk csak a bajor márka autós divíziójának legutóbbi ilyen húzására: az X4-es kupé SUV piacra dobására. A megosztó, de értékesítési volumene alapján sikeresnek mondható X6-os megihlette a tervezőket, vagy inkább a marketingeseket, és úgy döntöttek tavaly, hogy a koncepciót megvalósítják egy kategóriával lejjebb is, azaz a szintén bevált X3 alapjaira átörökítik az X6 sziluettjét. A terv valóra vált és a hozzá kapcsolódó elvárásokat is hozta az újdonság.

Az alapfelszereltség részeként egy műanyag kartervédőt kapunk, itt azonban feláras és sokkal hatékonyabb alu borítást kapott a blokk. További részletek a galériában

Ha a fentiek beváltak négykeréken, vajon miért ne működne az elv a kétkerekűeknél is? Hangzott el a képzeletbeli érvelés a BMW-nél, úgyhogy  az említett analógia tökéletesen alkalmazható a kietlen tájak hódítójaként ismert és már-már tökéletesre fejlesztett R 1200 GS Adventure-re és az F800 GS-re. Ahogy az autóknál is az X4-est rendszeresen az X6-hoz hasonlítják a legtöbben - bár lebutítva a koncepciót csak egy kupéformájú X3-ról beszélhetünk -, úgy az F800 GS Adventure-t is az R 1200 GS Adventure-hoz méregetik sokan. Miközben előbbinek az alapjait az F800 GS adja. A válasz egyszerű, a két különböző kategóriájú motornak van egy közös nevezője, mégpedig a világjárás.

Az alap F800 GS-hez képest 8 literrel nagyobb - 24 literes - az ülés alá rejtett tank

A 2014-ben legsikeresebb modellnek számító R1200 GS modellcsalád nem véletlenül népszerű a világon mindenütt. A boxermotor, a kardánhajtás, az off-road és aszfalt úton bizonyított menettulajdonságok alapján okkal számít etalonnak ebben a szegmensben a bajor márka. Hogy mindezt tudja-e a kistestvér, az majd idővel kiderül, mindenesetre a génállománya megvan hozzá. A már említett erőátviteli rendszerbeli különbségen túl az F800 magától értetődő módon könnyebb, de meglepő módon nagyobb tengelytávval és teljes hosszal hirdeti, hogy a jelenkor gyakorlatának megfelelően, magzatkorában terhesvitaminokkal pumpálták fel. A standard nyeregmagasság 890 mm mindkét paripánál, éppen ezért az F800 dobozokkal felszerelt outfit-je igencsak tekintélyes és megtévesztően hasonlít a nagytesóra. Maradva az X4-es példánál, bizonyos szögből és távolságból azt is nehéz megkülönböztetni a nem sokkal nagyobb, de robosztusabb megjelenésű X6-tól, csakúgy mint az F800 GS Adventure-t a boxermotoros bratyójától.

Ebből a szögből igencsak összetéveszthető a nagytesóval

Apropó boxermotor és kardán-tengely! Nálam ez a részlet mindent vitt, ugyanis leszámítva a 30 kg-os menetkész tömegkülönbözetet, a sorkettes, láncos kombó nem hagyott bennem olyan mély nyomot, hogy ha arra kerülne sor, ezt válasszam. A maga nemében egy abszolút jó kis hajtáslánc a tesztmotoré, de ha valaki megalomán mint én, és nehezen meggyőzhető arról, hogy a kisebb jobb, az megmarad az R 1200 GS-nél, amiből 2014-ben több mint 40 ezer darab talált gazdára. A bevezetés alatt álló F800 GS Adventure is szépen szerepelt a tavalyi számháborúban, több mint hétezren tették le voksukat mellette. Félretéve az alma-körte összehasonlítást az F800 GS Adventure egy kiváló stabilitással, kényelemmel és gyorsasággal felruházott többcélú jószág. A 85 lóerős blokk teljesítményleadása béemvés precizitással lett megkomponálva, ezáltal a 83 Nm-es csúcsnyomatékot már 5700-as percenkénti fordulaton a rendelkezésünkre bocsátja a gép. Ez viszonylag az ideális fordulatszám-tartományon belül van, és figyelembe véve a dobozokkal felszerelt verzió sebesség-korlátozását, ritkán pörgetjük ennél jobban a masinát, ha a legális sebességhatárokat betartva motorozunk.

A blokk elég sok rezonanciát továbbít a vázra, mivel teherviselő elem is egyben. Szerencsére a vízhűtés minden egyéb kényelmetlenséget kiküszöböl

A váltó rövid utakon jár, de férfias beavatkozást igényelnek a fokozatváltások, röviden tehát elmondható, hogy a kinézetéhez híven kell vele bánni, különösen ha letérünk az aszfaltról. Ott azonban elemében van az F800 GS Adventure. A nagytestvér méreteihez közel azonos dimenziók és az említett 30 kg-mal karcsúbb test előnyei itt jönnek elő igazán. A futómű, ami a terepmotorozás achilles-pontja, nem változott az alapmodellhez képest. Az egykettes boxernél alkalmazott Telelever-Paralever rendszer helyett itt egy sokkal egyszerűbb, elöl 230 mm-es, hátul 215 mm-es rugóúttal rendelkező hagyományos teleszkópos-központi rugóstagos rendszert alkalmaztak, elektromos futómű-állítási (ESA) opcióval megspékelve. A keskenyebb gumik pedig kimondottan jól jönnek a dagonyázáskor, szóval néhány kör után máris revideáltam a kezdeti megalomániából fakadó elhatárólódásomat.

Nagyot lép - Elöl 21, hátul 17 hüvelykes, küllős felniken feszülnek az abroncsok. Sárban jó, de kanyarban nem annyira

Ez utóbbi részlete a motornak, vagyis az abroncsok mintázata, mellyel a motor elsődleges felhasználási területét is determináljuk a vásárláskor, meghatározható. Tehát a bütykök nélküli közúti kivitelt is bírják a küllős felnik, ráadásul jól is állna az egyébként varacskos disznó kinézetű endurónak a KTM Supermoto-kon gyakran használt abroncs. Tesztalanyunk a képen látható Metzeler Karoo2-vel volt felszerelve, ebből kifolyólag látható, hogy hova szánták. Mondanom sem kell, hogy nem kanyarvadászatra. A döntögetéshez szükséges kooperációhoz lehet, hogy több időre lett volna szükség, de számomra nem volt meggyőző a teszthét során szerzett tapasztalat. A városi motorozás megint csak feladja a leckét a nem túl tapasztalt ridereknek, ugyanis a két dobozzal mért teljes szélesség 105 cm-es, ez esetben megfontolandó a kocsisorok közötti lavírozgatás.

105 cm-es teljes szélességgel és egy 2 hengerestől meglepően karakteres hanggal követeli meg az őt illető tekintélyt az utakon

A futóműről, a kiegészítőkről és a BMW jól bevált vezetéstámogató rendszereiről ódákat zenghetnénk, legyen elég csak annyi, hogy az 1980-ban debütált R80 G/S kettős célja itt is megvalósult: játékra és komoly terepakadályok leküzdésére is maximálisan alkalmas a bringa. Enduro mode-ban, kikapcsolt ABS-szel igencsak megmutatkozik a kék-fehér fog, de ha kényelemről és hosszú utazásról van szó, akkor sem fog csalódást okozni az F800 GS Adventure. Fedélzeti szerint az átlagfogyasztás, enyhe terepezés mellett, 5 liter alatti értéket mutatott és valóban ennyit is számoltam a visszatankolás után.

Informatív kijelző és nem túlzó étvágy - ahogy egy BMW-től ez megszokott

Zárásként pedig ismét egy hátrányt jelentő részletet kell megemlítenem, mégpedig a magas vételárat, ugyanis az eddig említett csupa jót a prémium termékekre jellemző árazás árnyékolja be leginkább. Az F800 GS Adventure alapára 3,98 millió, melyet az Enduro csomag és a Komfort csomag beikszelésével 232 200 forinttal feljebb srófolt a hazai importőr. A tesztmotor további opciói a fénydiódás kiegészítő fényszórók (102 200 Ft) és fehér irányjelzők (31 000 Ft), az ESA (92 900 Ft), a riasztó (65 000 Ft), az alumínium kartervédő (73 645 Ft), valamint az alu kofferek és a hozzájuk tartozó belső táskák (323 608 Ft) voltak, melyek által több mint 900 ezer forinttal lett magasabb az árcéduláján szereplő összeg.

Csak óvatosan azzal a döntögetéssel!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.17
Annak a gyorshajtónak, aki 50 helyett 117 km/órával közlekedett, 312 ezer forintos bírságot kell....
2025.07.16
A legendás gépek birtoklásánál is jobban vágyott arra, hogy létrehozzon egyet. ..
2025.07.16
Sem személyautóból, sem haszonjárműből nem értékesített annyit még az év első hat hónapjában a....
2025.07.16
Kínai megállapodás új lendületet ad a Steyr Automotive-nak – írja az orf.at.   ..
2025.07.16
Megszakította útját egy Bulgáriából Lengyelországba tartó repülőgép Budapesten szerda reggel -....
2025.07.16
Az új CLA iránti jelentős érdeklődés késedelmeket és hosszabb várakozási időt okoz a gyártásban. ..
2025.07.16
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel....
2025.07.16
Jelentősen csökken a nem működő járművek kijelentésének díja, de csak egy időre - írja a parameter.....
2025.07.16
A Hungarian Business Champions 2025 díjátadó ünnepség keretében Topolcsik Melinda, a Bridgestone....
2025.07.16
A Century szabadidő-autó hátsó utasainak mostantól nem kell aggódnia az illetéktelen tekintetek....