autóipari innovációk

Napenergiás festék, AI-agy és ezer kilométeres hatótáv - a Mercedes megálmodta a jövő EV-jét

2025.05.06.

A Mercedes-Benz számos innovatív fejlesztésen dolgozik, hogy megteremtse a jövő elektromos autóját. Az újgenerációs EV rendszerének része lenne a többi között a napenergiát hasznosító festékbevonat, a mesterséges intelligenciát (AI) használó vezérlés, illetve egy újszerű logikán nyugvó fékrendszer, s mindez ezer kilométer feletti hatótávval kecsegtet.

Az a terv, hogy ezeket az újdonságokat be fogják majdan építeni az összes újgenerációs elektromos Mercedesbe.

Az egyik újítás a „napenergiás festék” lenne, amely minden helyzetben, akár parkoláskor, akár menet közben termelné az energiát, és töltené a gépkocsi akkumulátorát.

Az innovatív, hússzázalékos hatékonysággal működő áramtermelő bevonatot „solar paintworknak” nevezték el. A lényeg az, hogy az autó karosszériájára vékony fotovoltaikus festékréteget visznek fel, amely összegyűjti és elektromos árammá alakítja át a napenergiát. Azt ígérik, hogy így az autó naponta akár 39 km-rel is többet tud majd megtenni. Ha éves szinten nézzük – jó napviszonyok, mindennapi használat kifejezetten Peking városában -, ez körülbelül 14 ezer kilométerrel megnövelt hatótávot jelent a vállalat szerény becslése szerint.

Természetesen ez nem fogja teljesen kiváltani a hagyományos töltést, de különösen városi közlekedésnél lehetővé teszi az autótulajdonosok számára, hogy kevésbé függjenek konnektortól vagy toltőállomásoktól.

A cég egy programozható mikrokonvertert is fejleszt, amely cellánkénti vezérlést tesz lehetővé, biztosítva a fotovoltaikus rendszer leadott feszültségének stabilitását, függetlenül az egyes cellák töltöttségi szintjétől és öregedésétől. A márka szerint ez ugyancsak növeli az elektromos járművek hatótávolságát, optimalizálja a kétirányú V2L (vehicle-to-load)  töltést, és rugalmasabbá teszi az akkumulátoros architektúrát.

A Mercedes a fékrendszerben is innovativ megoldásokon gondolkodik. Szakemberei egy olyan fékrendszeren dolgoznak, amely a motor-sebességváltó egységbe integrálható, s nem a kerekeknél kapna helyet. Egy ilyen rendszer nem igényel karbantartást, és szinte nem is kopik, ráadásul halkabban és hatékonyabban működik. Erényei közé sorolható továbbá, hogy nem rozsdásodik és nem bocsát ki káros részecskéket.

Végül a Mercedes mérnökei a kanadai Waterloo Egyetem szakembereivel dolgoznak együtt a neuromorfikus számítástechnikai rendszeren. Ez a technológia utánozza az emberi agy működését, és jóval energiahatékonyabbá és gyorsabbá teheti a mesterséges intelligencia alapú rendszereket, s így gyorsabban lehetne reagálni a váratlan forgalmi helyzetekre, észlelni a közlekedési táblákat, a sávelválasztókat és a többi közlekedőt rossz látási viszonyok között is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.05.23
A Kia EV3 a legmagasabb, ötcsillagos biztonsági minősítést kapta az Euro NCAP vizsgálatait követően....
2025.05.23
Soha nem költözött el szülőhelyéről, mégis két világrendben élt.  ..
2025.05.23
Az első két edzésen Ferrari-pilóta volt a leggyorsabb.   ..
2025.05.23
Megbecsülés övezi azokat az autós műhelyeket, amelyek valamilyen indíttatásból patinás modellek....
2025.05.23
Az Autós Nagykoalíció (ANK), a Zöldjárműipar.hu és a Járműipar.hu által szervezett verseny hatodik....
2025.05.23
Kiadós eső, sok karambol, nagy dugók – rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése....
2025.05.23
Ismét jó hangulatú sajtónapot tartott a Ford Magyarország, ezúttal az elektromos Pumát ismerhették....
2025.05.23
A kínai BYD áprilisban először előzte meg a Teslát a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos....
2025.05.23
A vadonatúj Mazda6e a Jinba Ittai filozófia evolúcióját képviseli az elektromos hajtás korszakában....
2025.05.23
A Magyar Honvédség látványos képességbemutatókkal és eszközarzenállal várja az érdeklődőket....