Ikarusz busz

A négy szegedi muskétás esete az Ikarus 55 autóbusz modelljével

2023.03.18.

Három különböző ember, három különböző Ferenc, mint három testőr épített Szegeden egy gyönyörű 1:14-es méretarányú Ikarus 55-ös autóbusz modellt. És volt még egy Zoltán, így kiadja a csapat a négy muskétást.

Dr. Hüvös Ferenc jogász, Tóth Ferenc egykori vasúti járműszerelő, jelenleg középiskolai portás és Borsi Ferenc fejlesztőmérnök hármasát Keszthelyi Zoltán, a Megamodell tulajdonosa egészíti ki. A mérnök urat leszámítva mindhármuknak több évtizedes a modellező múltja. Van, aki már 1976-ban megvette élete első Matchbox autóját, 50 forintért. (E sorok írója öregebb, még 28 forintért kezdte.)

Zoltán, a szóvivő, a portás és a tervező Ferenc

– Hajómodellező vagyok elsősorban, élethű, rádiótávvezérlésű modelleket készítek, ebben már világbajnoki címet is szereztem. És egy Eb-n Szentpéterváron, hazai pályán legyőztem az oroszokat – mondja Hüvös Ferenc, a csapat vezetője és „szóvivője”, aki elsősorban a Naviga NS élethű hajómodellekben van otthon. Szegedi irodájában is látható néhány gyönyörűen megépített hajómodell.

Mindig is vonzották a nagy járművek, illetve azok kicsinyített másai, a hajókról a buszokra, az országúti cirkálókra Dortmundba csábult el, ott kapta el a gépszíj egy neves szakkiállításon. Ennek persze volt némi előzménye, hiszen egykor hasonló járművek között is dolgozott. Gyönyörű kamionmodelleket láttak Németországban Keszthelyi Zoltánnal, működő hidraulikával és persze méregdrágán. Mondjuk, egy kisebb új autó árában.

Hüvös Ferenc hajókkal kezdte

Ugyanők ketten most is készülnek Dortmundba, Magyarország lesz ugyanis a díszvendége az idei kiállításnak. Viszik a frissen elkészült Ikarus 55-öt és mellette még hajómodelleket is.

Ez a szegedi autóbusz az első ilyen méretarányú magyar modell, amit tényleg nulláról építettek fel. Nagyot akartak, magyart és autóbuszt. Talán a legszebbet, a faros buszt, a szakmában mindenki ismeri, jó néhányan talán már unják is. Működőképes modell több is lehet az országban, de a készítők szerint ilyen minőségűt nehéz találni.

Minden idők leszszebb Ikarus busza

Megkockáztatják, még a Közlekedési Múzeumban sem. Az ott lévő modellek ugyanis több évtizede épültek, szívvel, lélekkel, de más technológiával, és mostanra már sajnos meglátszanak rajtuk az eltelt évek. Hozzáteszik, a gyári autóbusz modellek nem lettek olyan részletgazdagok, mint a múzeumi gőzmozdonyok, az utóbbiakba tényleg lehetetlen belekötni.

A szegedi csapat Ikarus 55.21-es modelljén minden saját fejlesztésű és gyártású, kivéve a hajtásláncot. Az ugyanis gyári és japán, ezt bárki meg tudja vásárolni. És az RC kamionok is ezzel mennek, terepasztalukon az Ikarus is bemutatható, ezért is választották az 1:14-es léptéket. És azért terveztek létravázat az Ikarus eredeti padlóváza helyett, mert erre fel lehetett „függeszteni” a motort, a rugózást, és kormányművet.

Belső tér - részletgazdagság I.

Az első híd már egyedi fejlesztésű és gyártású alkatrész. Bizonyos elemeket háromszor, négyszer is újraterveztek, és gyártottak, mert jellemzően mindig építés közben derült ki, ha valami nem passzol. Mindenben a legnagyobb alapossággal jártak el.

– Belák Sanyi Ikarus 55 tulajdonos megengedte, hogy körbenézzük, körbefotózzuk Báta községben található autóbuszát. Ismertem nagyon régről, hárman voltunk ott két napot. A ma is működő és járóképes Ikarusok már nem igazán gyáriak, talán az övé áll legközelebb az eredetihez. Ez volt az országban a harmadik busz, amit egykor helyreállítottak – mondja Tóth Ferenc, hozzátéve a ’90-es évek közepén a Vértes Volán csinálta meg az elsőt, de az általuk felújított példány nem hazai forrásból származott.

Innen is gyönyörű

A bátai busznak bizonyos részeit 3 dimenziós szkennerrel vitték be, kétszer is voltak Sanyinál, mert elsőre nem igazán tudták, mi mindent is nézzenek. A második látogatásnál már sokkal felkészültebbek voltak – ez még 2020 februárjában és májusában történt.

Szereztek egy 1:43-as léptékű modellt, ez volt a támasz, a kiindulópont a fejlesztőnek. Elképesztő részletgazdag az elkészült Ikarus 55, beletervezték és elkészítették a belső világítás kábelcsatornáit is. A négy kisasztal lámpája is működőképes, azok teljes kábelezéssel készültek.

Ez a lámpa is működik - részletgazdagság II.

A 3D nyomtatás korlátai miatt a karosszéria hat részből áll, a darabokat összeillesztették. A második elem nyomtatása volt a leghosszabb, a „szerkezet” folyamatosan dolgozott közel 36 órán keresztül. Összesen több mint 350 óra volt a 3D-s nyomtatási idő, plusz a nyers felületek csiszolása, és lakkozás is sok energiájukat emésztette fel.

Borsi Ferenc elmondta, hogy a nagy, teherviselő alkatrészek szálolvasztásos technikával, szaknyelven FDM technológiával készültek. A részletesebb kidolgozást igénylő és kisebb darabokat műgyanta alapú nyomtatóval nyomtatták ki, úgynevezett DLP-technológiával.

Kerék a Taurus abronccsal - részletgazdagság III.

– Ez a kísérleti, első példány, a tervezés és az építés összes nyűgjével megáldva, de most már működik. Előre és hátra, jobbra és balra is tud menni a busz, persze a differenciálmű is dolgozik közben – mondja Hüvös Ferenc, hozzátéve már most is készül, épül több másik darab is. Az egyik a meglévőnek egy alváltozata, az Ikarus 55.22-es lesz.

A távolabbi jövőben nagyobb, 1:10-es léptékben is gondolkodnak, megoldva az utas ajtót nyithatóságát, a nyitható motorteret, benne az elkészített Csepel motorral, és a szervo mozgatású „ráncajtókkal”.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....