téli gumi

Négyévszakos abroncsok Ausztriában

2023.12.01.

Elfogadják télinek?

Itt a tél, és már-már szokatlan módon a havazás is elkezdődött országszerte. Ha Magyarországon nyomokban látunk havat akkor, Ausztriában már keményen esik. Talán már köztudott, hogy odaát a téli abroncsok használata kötelező november eleje és április közepe (11.01. – 04.15.) között. Mivel sok honfitársunk jár ki dolgozni, vagy magánúton Ausztriában, érdekes lehet, hogy kicsit mélyebben, hogyan is néz ki ez a szabályozás.

Parázs vita az élő műsorban

Az én autóm most hétvégén, egészen pontosan november 25-én kapta meg a téli abroncsokat és amíg vártam a szerelésre, indítottam egy élő műsort a vásárlás előtti használtautó-vizsgálatokkal foglalkozó TikTok csatornámon. Élőzés közben merült fel a kérdés, hogy vajon a négyévszakos gumiabroncsokat elfogadják-e odakint az említett időszakban, ezért még az adás alatt bementem az ügyféltérbe és a munkafelvevőt kérdeztem.

Szép és beszédes, de nem szabványos grafikus jelölések egy négyévszakos gumiabroncson

A téma nekik is érdekesnek hatott, fogalmuk sem volt, hogy megfelelő-e télen a négyévszakos gumiabroncs. A vitába a kérdezett munkafelvevő kollégája is bekapcsolódott, aki azon a nagyon határozott véleményen volt, hogy a négyévszakos abroncsokat lehet használni odakint, de baleset esetén viszont megbüntetnek. Hát, gondoltam, ez így több sebből is vérzik, így az élő adás azzal az ígérettel zárult, hogy megpróbálok valami illetékes embertől információt szerezni.

Az illetékes elvtárs

Sokat gondolkodtam, hogy ki lehetne az az autentikus személy, aki használható tudással rendelkezik erről. Abban biztos voltam, hogy osztráknak kell lennie, de nem volt mindegy, hogy ki az, hiszen itthon is tapasztaljuk, hogy sokak a tudatlanok nyugalmával állítanak dolgokat, amelyek mögött semmilyen jogi ismeret nem lakozik.

Igazságügyi szakértőként néha segítek egy osztrák magánnyomozónak a biztosítási események jobb megismerésében. Az ügyfelem maga is rendőr volt hazájában, így abban bíztam, hogy tőle megkapom a pontos információkat.

De mielőtt előre szaladnánk, vizsgáljuk meg jobban, hogy

Mitől téli gumi a téli gumi?

Lerágott csont, hogy a téli használatra fejlesztett abroncsok mind mintázatukban, mind pedig a gumi anyagában eltérnek egymástól. A téligumik profilja új van kialakítva, hogy a hó minél jobban bele tudjon tapadni az árkokba. A betapadt jó az úton lévő hóhoz jobban tapad, mint a gumiabroncs futófelülete, így nagyobb a tapadás. Nem csak ez, hanem az úgy nevezett mikrobarázdák is segítik a tapadást. A kb. fél centinként kialakított néhány tized milliméternyi kis lépcsőket tartalmazó felület miatt hóban jobban kapaszkodnak ezek a kerekek. Az abroncs anyaga is más, ez a hideg hatására kevésbé válik merevvé, keménnyé, így száraz útfelületen jobb tapadást biztosít, mint egy nyári abroncs.

„M+S” és „3PMSF”

A fenti két jelölés rendszeresen megtalálható téli abroncsokon. Nagyon fontos különbség, hogy azt M+S jelölés tulajdonképpen egy gyártói nyilatkozat, míg a 3PMSF egy szabályokon alapuló megfelelősség, de lássuk ezt részletesebben, mert Ausztriában az M+S jelzésen lesz a hangsúly.

Fontos, hogy mindkét rövidítés angol nyelvterületről jön. A Mud and Snow (sár és hó) kezdőbetűiből összeálló M+S jelölés arra utal, hogy az adott abroncs előnyökkel rendelkezik saras és havas körülmények között, vagyis ezekre vannak optimalizálva. Ez a jelölés általánosan használt a téli gumiabroncsokon, de nem rendelkezik szigorú szabvánnyal vagy tesztelési eljárással, mint a 3PMSF jelölés. Ennek eredményeként az M+S jelzés nem biztosítja ugyanazt a konzisztens minőséget vagy a szélsőséges téli körülményekhez való optimális alkalmazkodást, mint a Hópehely jelzés.

Az M+S jelölés inkább egy gyártói deklaráció, hogy az adott gumiabroncs alkalmas lehet téli viszonyokra, de pontos előírások vagy tesztek hiányában ez nem ad egyértelmű garanciát a megfelelő teljesítményre az összes téli körülmény között. Sok téli abroncs rendelkezik ezzel a jelöléssel, azonban érdemes figyelembe venni, hogy a valós viszonyoknak megfelelően a 3PMSF (Hópehely jelzés) rendelkezhet pontosabb és szigorúbb minősítéssel téli alkalmasság szempontjából.

M+S ás 3PMSF jelölés egy téli gumiabroncson

A 3PMSF is angol gyökerű, a "Three Peak Mountain Snow Flake" rövidítése. Ennél a névnél sokkal jobban ismert a téli abroncsok oldalfalán látható három hegycsúcsot és benne egy hópelyhet ábrázoló logó.

Ez a jelölés egy olyan nemzetközi szabvány, amelyet az Amerikai Egyesült Államokban, a Szövetségi Közlekedési Hivatal (Federal Motor Vehicle Safety Standard - FMVSS) írt le és hagyott jóvá. A szabványt az Egyesült Államokon kívül is elfogadták más országokban és régiókban is a téli gumiabroncsok minőségének és teljesítményének értékelésére. A szabvány tesztek sorozatát írja le, amelyeken a gumiabroncsoknak át kell menniük ahhoz, hogy megkapják ezt a jelölést. Ezek a tesztek magukban foglalnak olyan méréseket, mint a fékezési távolság havas úton vagy a tapadás értékelése bizonyos hóviszonyok között.

Jönnek a négyévszakos gumik

A 90-es évek végétől Magyarországon is egyre elterjedtebb lett az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata az autókon. Ezt sokan a gumilobbi hatásának érzékelték, mondván, „azelőtt” is autóztunk télen-nyáron ugyanazon a gumin. Ez a városi legenda már réges-régen megdőlt, amit egzakt mérésekkel támasztottak alá.

Egy négyévszakos gumiabroncs "öszvér" profilja

Tény azonban, hogy Magyarországon egyre kevesebb a havazás és a kemény fagyok is el-elmaradnak az utóbbi években. A gumiabroncs fejlesztők sem tétlenkednek. Kevesen tudják, de a Michelin már 1977-ben piacra dobta az All Season sorozatot, amely az első négyévszakos gumiabroncs volt a világon. 2023-ra számos gyártó kínál ilyen abroncsokat, a teszteket rendre a Michelin nyeri, most éppen a Cross Climate 2 nevű abroncsával. Hogy a tesztek eredményének mennyire hiszünk, azt a kedves olvasóra bízom.

Na és akkor mi a helyzet Auszriában?

Forrásom szerint mindenek előtt a téli gumik felszerelése Ausztriában sem kötelező. (Azért írom, hogy „sem”, mert Magyarországon egyáltalán nincs ilyen szabály.) A tény ezzel szemben az, hogy bármilyen abroncs lehet az autón, és azokkal bármilyen időszakban lehet közlekedni, amennyiben nem állnak fent éppen télies útviszonyok. A rendőr sem büntet érte amíg az utak nem latyakosak, jegesek vagy havasak.

Ha télen a nyári gumival balesetet szenvedünk (vagy okozunk), akkor pedig szakértői kérdéskörbe utalják annak eldöntését, hogy téli gumikkal elkerülhető lett volna-e a baleset.

Forrásom hozzátette még, hogy azok az abroncsok, amelyek M+S (vagy MS, esetleg M&S) jelöléssel vannak ellátva, megfelelőek és elfogadottak Ausztriában téli gumiként, sőt, az ausztriai autóklub honlapáról az is kiderül, hogy 2018. óta a 3PMSF, vagyis a hegycsúcs-hópihe jelölés is elfogadott. A téligumik megfelelőségéről szóló osztrák honlapon viszont az olvasható, hogy önmagában a hegycsúcs jelölés nem elég. Ember legyen a talpán, aki eligazodik, szerintem legyen rajta mindkettő, ahogyan az egyébként lenni is szokott.

Érdemes ellenőrizni

A legtöbb négyévszakos gumiabroncson megtalálhatók ezek a jelölések. Példaként a belépő szintű, Viking Fourtech abroncsán mutatom.

Kb, 7 óránál láthatók a jelölések

De lehetnek trükkök is. Az amerikai szabvány szerint a 3PMSF logója legalább 15x15 mm-es és egy hatágú, legalább 6 mm átmérőjű csillagnak kell benne lennie. Amelyik gyártó ezt felteszi, annak bizonyítani kell tudnia, hogy megfelelt az előírt méréseket az abroncs. Ha a jel csak hasonló, akkor itt valami turpisság lehet.

Ausztriában is van kiskapu. Ha nyári gumin mennénk télies útviszonyok esetén, akkor a hajtott kerekekre hóláncot felszerelve is jogosultak vagyunk közlekedni, de ez csak akkor lehetséges, ha az útszakasz csaknem teljes egészében hóval borított.

Mi a megoldás?

Nem kétséges, hogy a legbiztonságosabb továbbra is az évszakra dedikált abroncsok használata, nem csak Ausztriában hanem mindenhol. Fontos tudni, hogy a téli abroncsok profilmélységének legalább 4 mm-esnek kell lennie, másképpen mit sem érnek. Ezen kívül az abroncs kora sem teljesen mindegy. Azt ajánlják, hogy a téli abroncsokat legfeljebb 6 évig lehet használni, mert az öregedő abroncsok már nem biztosítják a megfelelő tapadást. Aki pedig négyévszakos gumit használ, az győződjön meg a megfelelő jelölések meglétéről!

Amit pedig minden ilyen témájú írás végén kötelező megemlíteni, hogy egyik gumiabroncs sem jelent életbiztosítást és a valódi biztonság a fejünkben, a kezünkben és a lábunkban van!

Cikkünk tájékoztató jellegű és az elérhető információk feldolgozásán alapul, írásunk nem minősül jogi tanácsadásnak és felhasználása miatt szerkesztőségünk felelősségre nem vonható.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....