autókereskedelem
Az online autóvásárlás
Bár Magyarországról nézve ez kissé távolinak tűnik, tőlünk nyugatra az online autókereskedelem már igen jelentős. Gondoljunk csak a Teslára: nincsenek valódi kereskedéseik, csak bemutatótermeik, ahol az ember megnézheti az autókat, de megvásárolni csak az interneten keresztül tudja őket.
A Tesla ezzel kihagyta a kereskedőket az értékesítési láncból és mint aránylag új gyártó, ezt könnyen meg is tehette. Nem voltak régi kereskedői partnerei, akikkel élő, hosszútávú szerződései vannak, ezért a mai, online zajló világban ez logikus döntés volt.
Ugyanakkor nem érdemes azt gondolni, hogy a hagyományos gyártók nem akarnának ebbe az irányba menni, csak éppen nem tudnak, épp a hosszútávú szerződések miatt. Ennek ellenére próbálkoznak, szinte minden jelentős gyártó elindult ebbe az irányba, különösen a koronavírus-járvány óta.
Virtuális valóság
Az egyik fő érv a kereskedések mellett, hogy az autókat fizikai valójukban meg lehet nézni. Ugyanakkor egyre több olyan kezdeményes van, aminek segítségével az autót az otthonunkból nézhetjük meg részletesen, ráaádásul pontoan olyan felszereltséggel és színekkel, amilyennel egyébként meg akarjuk vásárolni. Ilyen vállalkozások például a Vroom vagy a Relaycars, amik már most is igen magas szintre vitték a virtuális valóságos autóvásárlást.
Máshogy is meg lehet oldani a teszteket
Szintén gyakori érv a kereskedések mellett, hogy a tesztvezetéseket többnyire ők bonyolítják le. Ez viszont nem feltétlenül hatékony: az ügyfélnek olykor sokat kell utaznia, hogy egy az elképzeléseihez legközelebb álló autót kipróbálhasson.
Ennek megoldására találta ki azt a megoldást a belga D’leteren csoport, hogy létrehoztak az országban néhány forgalmas helyen megtalálható hatalmas autóparkot, az érdeklődők pedig oda tudnak menni és a számukra érdekes autót ki tudják próbálni.
Előfizetések
A jövő egyik jelentős autóhasználati megoldásának mondják az előfizetéses rendszert. Az ember fizet egy havidíjat, amiért cserébe több autóhoz fér hozzá aktuális igényei szerint. Ezek az ajánlatokat szinte minden esetben a gyártótól jönnek, a kereskedő szerepe ebben legfeljebb az autó visszavétele, átadása és az ehhez tartozó papírmunka elintézése.
A Volvo féle Care by Volvo
Itt tehát még van szerepük, de a papírmunkából nem fognak megélni.
Az elektromos autók
Könnyen mondhatnánk, hogy a kereskedők sokszor úgyis a szervizekből élnek. Ez igaz is és a fentieket még talán ellensúlyozni is tudná, hogy legalább ők javítják az autókat, de terjednek az elektromos autók, amiknek jóval kisebb a szervizigénye.
A Teslákat például gyakorlatilag nem kell szervizbe vinni, más gyártók viszont még megmaradtak a hagyományos szervizintervallumoknál, de idővel a vásárlók részéről meg fog érkezni az igény, hogy ne kelljen évente bevinni egy autót átnézetni, ha egyszerűen nincs rá szükség. Márpedig kevés a kopóalkatrész, nincs motorolaj, így a ritka átnézéseken mellett legfeljebb a karambolos autók javítása marad meg a szervizeknek.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!