intelligens parkolás
Sok fővárosi, vagy odalátogató nem is sejti, hogy Budapest belvárosának egy részén milyen menő parkolóhelykereső szolgáltatás működik, ráadásul teljesen ingyen. Pedig autóval érkezve, a város egyik legnagyobb kihívása a kocsi szabályos leparkolása, ami jelentős mértékben megnöveli az eljutási időt.
Inkább közösségi közlekedéssel
Mielőtt bemutatnánk a rendszer működését, érdemes egy dolgot leszögezni: a belvárosi részekre a legtöbb esetben bölcsebben tesszük, ha bármi mással megyünk, de nem autóval. A parkolás nem csak macerás, de drága is, a keringéssel feleslegesen szennyezzük a környezetünket, az egész pedig összességében tovább tart, mintha bringával, gyalog, vagy a közösségi közlekedési eszközökkel utaztunk volna.

Néha elkerülhetetlen
Vannak olyan szituációk, amikor kénytelenek vagyunk a belvárosba is kocsival menni. Be kell ugrani egy boltba, el kell hozni valamit, amit csak kocsival lehet, vagy éppen betegért megyünk és nincs választásunk.
Ekkor az okos autós jó negyedórát is ráhagy az utazásra, mert tisztában van vele, hogy a parkolóhely megtalálása nem lesz egyszerű. És sokszor felmerül a kívánság: oh, bárcsak tudnám, melyik utcában van szabad parkolóhely, bárcsak valaki ideszólna telefonon, hogy melyik házszám előtt tudok éppen leparkolni.
De erre is van már megoldás
A projekt még 2018-ban indult a Smart Lynx céggel a főváros 5. kerületében. A cég honlapja összefoglalja a belvárosi fejlesztést. A próbaidőszak alatt 135 szenzort helyeztek el a közterületi parkolóhelyeken. Ezt követően évente váltakozó ütemben bővítették a rendszert, amely 2021-re érte el a teljes lefedettséget.

Aktuális parkolási helyezet a belvárosban (Parker applikáció)
Sok más funkciója mellett a valós idejű információk a Parker applikációban érhetők el, amely működik Android és iOS rendszereken is.
A XIII. kerület Újlipótváros negyedében is korábban, 2019-ben indult az együttműködés. Idén nyáron újabb 576 érzékelőt telepítettek a környéken, így összességében 1.426 parkolóhely valós idejű foglaltságát tartja nyilván a rendszer. A lakosok és a környékre érkezők nem csak az említett applikációban, de a XIII. kerület saját alkalmazásában is hozzáférnek az értékes információkhoz.
A legtöbben észre sem veszik az apró szenzorokat
Érdekes kicsit a műszaki tartalommal is foglalkozni. Természetesen a parkolóhelyek foglaltságának egyenkénti nyomonkövetésére, mint egyes helyet fel kellett szerelni szenzorokkal. Hasonlókkal találkozhatunk parkolóházakban is, ezek vezérlik a közlekedőutakról is jól látható lámpákat, amelyek szabad parkolóhely esetén zölden, foglaltaknál pedig pirosan világítanak.

Foglaltságérzékelő szenzor az útburkolatban (Forrás: bp13.hu)
A közterületi parkolóhelyek fölé azonban csaknem lehetetlen a felső érzékelők kiépítése, ezért a szenzorokat az útburkolatba építik be. A két különböző technológiával működő érzékelők – és szükség esetén a kapcsolódó AI rendszer – 98-99%-os biztonsággal képes meghatározni, hogy az adott parkolóhely foglalt, vagy szabad. A mérési eredmények csaknem függetlenek az időjárási viszonyoktól.
A szenzorok az alacsony adatforgalmú eszközök közötti mobilkommunikációs rendszeren, az úgy nevezett NB-IoT hálózaton kommunikálnak. Az egyes érzékelők egy beépítésre szolgáló hüvelybe kerülnek, átlagos élettartamuk meghaladja az 5 évet.
Egyébként a rendszer már nem csak Budapest egyes részein működik, hanem Pécs városában is, illetve egy hipermarket lánc egyik Budapesti áruházának parkolója is bekapcsolódott a rendszerbe, ahol a parkolót P+R-ként használók és a vásárlók külön kezelése is megoldódott.

Parkoló autók a Tátra utcában (Forrás: bp13.hu)
Nem csak gyorsabb, tisztább is
A szolgáltató úgy számol, hogy a már telepített rendszer egészét nézve, felhasználónként és parkolási manőverenként 10-10 percet spórolnak az autósok, így ennyivel kevesebb ideig is van üzemben a jármű. Ez – belsőégésű motorral szerelt járművek esetén legalábbis – éves szinten 185 tonna szén-dioxid kibocsátás spórolható meg.
Nem csak önmagában a szám impulzív, hanem, hogy a rendszer alkalmazásával ez a kibocsátás csökkenés éppen a legszennyezettebb belvárosi részeken valósul meg.