DS 4

Nem kell nagy autó a luxushoz – DS4 1.6 E-Tense Cross Rivoli EAT8 teszt

2023.07.21.

Ultradizájn, szépség és funkcionalitás.

Sokan vannak, akiknek még mindig idegenül hangzik a DS, mint márkanév, pedig a Citroën 2014-ben avanzsálta önálló márkává az addig a márkán belül a luxuskategóriát képviselő megnevezést. Ezzel gyakorlatilag pozícionáltuk is a márkát, ami nem más, mint egy francia prémiumgyártmány.

A 4-es modell a fenti definíciónak mindenben eleget tesz és bár a tesztre az elérhető legnagyobb felszereltséggel, PHEV változatban érkezett hozzánk a DS4, így a szerényebb kivitelek milyensége ismeretlen maradt, azonnal meg is győzött, hogy tudnék a mindennapokban ilyen autóval járni.

Nem hal meg a dizájn oltárán

Az első és legfontosabb dolog, amikor a DS4-ről kezdünk beszélni, az a bődületes ötletparádé, amit a kivitelezésben, formatervezésben megvalósítottak. Láttunk már bátran rajzoló tervezőket, akik minden hagyománnyal szakítva alkottak új formát, de sajnos közben a futurisztikus külsőhöz nem sikerült a belső értékeket, vagy a használhatóságot társítani.

A DS legfőbb építőkockája a rombusz. Káróminta néz ránk mindenhonnan. A kocsin egyedül a kerékjárati ív (na, meg a kerék) mutat valami görbületet, azon kívül kizárólag egyenes vonalakból építkeztek kívül-belül.

Nem is szabad ennyire előre szaladni. Mielőtt elvesznénk a részletekben, tisztázzuk mi is ez. A DS4 egy crossover. (Ugye, ha nem tudjuk eldönteni, hogy egy hagyományos ferdehátú, vagy egy egyterű, esetleg terepjáró áll velünk szemben, na, az a crossover.) Picit emelt hasmagasság, kicsit öblösebb hely a kerekek és sárvédők között, néhány fekete betételem és meg is vagyunk.

A 4-est szemből nézve tűnik fel leginkább, hogy magas. A klasszikus értelemben vett első lökhárítót mindhiába keressük, a két méregfog alakú menetfény között egy-egy rövid szakaszon megtaláljuk ugyan a műanyag burkolatot, de ezeket azonnal fel is tagolja a nagyméretű hűtőrács és egy vízszintes krómszínű díszléc. A két fő fényszóró szintén egy króm betételemmel csatlakozik a rácshoz.

OK, elamatőrködtem a nyitott kilincsekkel való fotózást

Kezdjük a rombuszozást: az említett első hűtőrács, mint definitív elem kezdi a sort, amely természetesen kárómintát kapott. A tökéletes illesztéssel felszerelt motorház fedélen 3 övvonal található. A középső a gyártói jelzés fogja közre és igen keskeny, a két szélső pedig a klasszikus autórajzolási technikát követve fut a fedél hátsó sarkai, vagyis a visszapillantó tükrök irányába.

A kocsi oldalról meglepően nyúlánk. Persze segít ebben vizuálisan a sok vízszintes vonal, legyen az tetősín, vagy dizájncsík a hátsó ablaktól. A legmarkánsabb vonás mégis a szintén rombuszra hajazó övvonal játék a kocsi a oldalán. Az első ajtón egymásba futó élek vezetik a szemünket, a hátsón pedig egyrészt az első vonal folytatása, másrészt egy elhaló felfelé irányuló törésvonal kelt furcsa érzetet.

Hátul is minden annak az érdekében áll úgy, ahogy, hogy a kocsi a lehető legszélesebbnek tűnjön. Akármennyi képet nézek meg a DS4-ről, nem tudom pontosan szavakba önteni azt az érzést, amit a kocsit nézve éreztem: tudom, hogy ez rettentő sok, nagyon bátor és sokaknál ki is veri majd a biztosítékot, de akkor is kell. Mert szép, mert egyedi.

És akkor belül még nem ültünk

A káróminta a kocsi belsejében annyi helyen jelenik meg, hogy ha valahol véletlenül nem lenne ilyen dizájnelem, már rendesen hiányolnánk. A tekerőgombok redőzése, a kapcsolók felülete, minden egyes nyomógomb vagy kilincs, a burkolatok, mind-mind hordoz valami játékos mintázatot.

A kedvencem a vezető oldalán elhelyezett ablakemelő kapcsolócsoport volt, ami leginkább egy optikai illúziót juttatt az ember eszébe, egyszerűen gyönyörű.

A minden irányban állítható első bőrülések fantasztikusan kényelmesek. Képzeljék csak el, hogy a híresen kellemes ülésű francia autóknál még jobban ráhajtanak erre… Hátul az autó nem tudja meghazudtolni a méreteit, de azért szombat este haza lehet vele dobni a haverokat, úgyis egész úton a dizájnon fognak rugózni.

A 390 literes csomagtartóból úgy 10 litert mindig a töltőkábel táskája fog elfoglalni. Itt nincs semmi különös látnivaló, kérem haladjanak tovább.

1.6 THP és 110 lóerő villanymotorból

Az 1.6 THP nem örvend túl nagy népszerűségnek a használtautó piacon. Tulajdonképpen egy rettegett motor, de amíg minden működik rajta, addig nagyon meggyőző. 132 kW-os teljesítménye önmagában is sok mindenre elég lenne, de ha mégsem, akkor 12,4 kWh-ás lítium-ion akkumulátorról dolgozó 110 lóerős villanymotor bármikor ott van, hogy besegítsen neki.

A kocsi gyorsulása valahol 7 másodperc körül van 100 km/h-ra, de nem hiszem, hogy ez a mutatószám bárkinek is számítana, aki a DS mellett dönt.

Zöld rendszámos, tehát elvileg tudnia kell az 50 km-es tisztán elektromos hatótávot. Nos, ha nem hegyezi magát az ember, akkor a valóságban inkább a 45 km lesz a realitás. Ha nem vetünk be hypermiler szkilleket, akkor valahol 20 kWh/100 km lesz a fogyasztás. Ha nagyon nekiduráljuk magunkat, akkor tud 15-tel is közlekedni.

Gyorsan hozzátenném, hogy normál üzemmódban használva, odafigyelve arra, hogy ne tiporjuk egyharmadnál jobban a gázt, a DS4 70 km/h-ig nem is nagyon gyújtja be a benzinmotort. Ekkora sebességgel – a városban ugye bőven elég – simán megy tisztán elektromos üzemben akkor is, ha erre nem kényszerítjük külön.

A fedélzeti rendszert külön kell tanulni

A tesztautók átvételekor, indulás előtt az első dolgom, hogy párosítsam a telefonomat a rendszerrel. Már erre is elment jóval több idő, mint amire számítottam, pedig magyar nyelvű a menü.

A működés titka, hogy van egy (természetesen rombusz alakú) házikó piktogramos gomb a kijelzőtől balra. A menüben visszafelé csak ezzel lehet lépkedni, és amíg ez nincs meg, csak össze vissza nyomogatja az ember. Az biztos, hogy a DS4 nem erről a tulajdonságáról lesz híres, de kis (egy heti) gyakorlással azért bele lehet jönni a használatába.

Mire valamennyire kiismertem a rendszert el is telt a teszthét és már-már úgy gondoltam, mégis csak jó ez a cucc, és akkor befagyott a rendszer. Visszaadás előtt teletankoltam egy benzinkúton a kocsit, ami annak rendje módja szerint a 360 fokos kamerarendszer volt az utolsó kép, ami a leállítást megelőzően megjelent a központi képernyőn.

Induláskor tűnt fel, hogy a kép nem változik. Bár a rendszer futott, a kamerafunkcióra kapcsolva, mindig a benzinkutat láttam a képernyőn. Ez mínuszpont.

Felemelő érzést nyújt

Összeségében egy DS PHEV-vel utazgatni nagyon jó érzés. Kényelmes, az egész olyan újszerű, miközben belül a legjobb technika dolgozik. Az átlagos városi furikázás megoldható tisztán elektromosan, tehát viszonylag gazdaságosan. Igaz, hogy cipelünk egy 1.6-os turbómotort és hozzá a benzint is, de ez pedig nem csak biztonságérzetet nyújt, hogy különösebb tervezgetés nélkül is oda fogunk érni valahová, hanem azt is garantálja, hogy ha kell a „kraft” akkor bármikor közbelép a belső égésű erőforrás. Talán az 1.6 THP is tovább bírja majd, ha tulajdonképpen csak másodlagos motorként van használva, illetve remélem, hogy a fejlesztésekkel azért sikerült már kihúzni a korai péndányok méregfogát.

Családi autónak talán kicsi a DS4, de pároknak, vagy egyedülállóknak tökéletes és egyedi választás.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....
2025.12.21
A Leoni intézkedése a Leoni Wiring Systems aradi üzemét érinti. ..
2025.12.21
Bár az ünnepek előtt véget ér a Bubi második generációja, karácsony után is lehet majd tekerni a....