utánpótlás

Nem kímélték a sorompókat a vasúti átjárókban

2024.03.09.

Szokásos rendőrségi podcastünk vendége volt Soltész Bálint, akivel megint egy fontos közlekedésbiztonsági témáról beszélgettünk, a vasúti átkelőhelyeken való szabályos áthaladásról. Tavaly is foglalkoztunk már ezzel a témával, hiszen a MÁV is kiemelten kezeli a vasúti átkelőhelyeken a helyes közlekedésre való nevelést, és ennek gyakori kommunikációját, és szerintem fontos, hogy erről mi is sokat írjunk, mert a tavalyi év is bővelkedett borzasztó, és banális esetekkel. Ezek felelevenítésével foglalkozik havi balesetmeglőzési cikkem.

A tendencia javult tavaly

2023-ban kevesebb baleset történt a vasúti átkelőhelyeken, mint az azt megelőző évben, és további jó hír, hogy a halálos balesetek száma is csökkent. Ez annak is köszönhető, hogy a MÁV országos kampányt indított 2023-ban a vasúti átkelőhelyek biztonságáért, ennek eredménye, hogy kevesebb baleset volt, mint az azt megelőző évben, ezzel együtt pedig a halálos áldozatok száma is jelentősen csökkent. Ettől függetlenül még mindig sokan nem figyelnek eléggé a jelzésekre. Ezt mi sem mutatja jobban, minthogy közel 800 félsorompót törtek le a járművezetők a tavalyi évben. A kérdés felvetődhet mindenkiben, hogy azt’ mégis hogy? Ahogy közeledünk a vasúti átkelőhelyhez, már jó előre látjuk, hogy működik a fénysorompó, hiszen a fehér villogásával ezt jelzi. Ha pedig piros, akkor megállunk, és megvárjuk, amíg elmegy a vonat. Egyszerűnek tűnik? Higgyék el, nem is annyira az, legalábbis egyeseknek biztosan nem az.

A fehér furgon vezetője több mindent is elvétett. Először is már a vasúti előjelző tábla hatálya alatt előzi a kamiont, és nagy sebességgel érkezik az átkelőhöz, de közben elpillant az útról, így nem látja, hogy a sorompó már le van zárva, ezért az utolsó percben korrigál, és rántja félre a kormányt, de már nem sikerül a manőver, letarolja a sorompót. Eddig lehet egy hétköznapi járművezetői hiba, és mentségére legyen mondva, hogy elvakíthatta a szemből, és alacsony szögben érkező napfény. De az, hogy a szemrevételezés után otthagyja az autót kvázi a síneken? Ez a férfi vagy nagyon fáradt, vagy valamilyen tudatmódosító szer hatása alatt vezetett, mert ennyi hibát józan, és egészséges sofőr nem követhet el. Pont azért nem is szerettem volna pálcát törni felette, mert mindannyiunkkal megesett már, hogy a kelleténél fáradtabbak, dekoncentráltabbak voltunk vezetés közben, és ilyen esetben hibázhatunk. De ha egy átlagos "rossz napom van" érzéstől komolyabb lelki, vagy fizikai problémát érzünk, ami meggátolhat a biztonságos közlekedésben, akkor nem szabad kockáztatni, mert az utakon nem csak a saját, hanem mások testi épségéért is mi felelünk.

Ez a videó is a hihetetlen kategória. Mert egy autósnál előfordulhat, hogy elbólint, félre néz, hiszen kellemes meleget csinál magának a kis fészkébe, csendesen szól a rádió, kényelemben hentereg a sofőrülésben. De könyörgöm, egy villanybringán így elaludni? Motorosként elmondhatom, hogy sokkal figyelmesebb vagyok, sokkal hamarabb észlelek előre minden közlekedési szituációt, hiszen a forgalom része vagyok. A közlekedés legvédtelenebb résztvevőjeként erre az elővigyázatosságra szükség is van. Éppen ezért soha nem fordul elő az, hogy elkalandozom, vagy odafigyelés nélkül rutinból lavírozok. El nem tudom képzelni, hogy itt a kerékpárt vezető férfi fejében mi zajlott, és ha megfigyeljük a videón, még az ütközés után is olyan elemi erővel gyorsul a jármű, hogy a becsapódást sem vette észre, őt valószínűleg a sorompó ébresztette álmából. Mentségére legyen monda, hogy a vasúti pálya forgalmát biztosította a törmelék eltakarításával. De szinte biztosra vehető, hogy ő sem volt teljes mértékben vezetésre alkalmas állapotban akkor, amikor felpattant elektromos kerékpárjára. Ide kapcsolódik egy nagyon fontos közlekedésbiztonsági alapvetés, miszerint az elektromos rollereket, és kerékpárokat is csak vezetésre 100%-ban alkalmas állapotban lehet használni, hiszen a forgalom résztvevőiként a fenti ábra mutatja, hogy nagyon könnyen, nagyon komoly balesetet is okozhatnak velük. Érdemes lenne átgondolni, hogy az alapvető KRESZ szabályokat ismerve használjuk ezeket a járműveket, tehát jó lenne tudni, mit jelent a piros szín, vagy az elsőbbségadás tábla. Hihetetlen, hogy erre külön fel kell hívni a figyelmet, de sajnos a mellékelt ábra azt mutatja, hogy nagyon is jogosan. Félek, hogy addig, amíg a kerékpárosok azon hőbörögnek, hogy miért kell leszállniuk a zebrán kerékpárjukról, - mert ezzel ők lendületet veszítenek, addigra elvész a felelősségtudat a fejekből. Pedig partnerként kezelve a többi közlekedőt biztosan minden sokkal könnyebb lenne.

Fotók:Police.hu

Gyalogosok

A közlekedés legvédtelenebb résztvevői is elkövetnek hibákat, például nem várják meg, amíg megjön a vonat, és a leengedett félsorompó ellenére a vasúti sínekre lépnek. A legrosszabb emlékem, amikor egy gyermekét kísérő férfit láttam így átkullogni a síneken. Az a kisgyermek, akit kísért, vajon milyen példát lát maga előtt? Ahogy arcát néztem, a felnőtt helyett is elszégyellte magát, tehát ő még talán alakítható, tanítható, és megérti, hogy a szabályok betartása egy felelős, felnőttes cselekedet, ami hosszú távon mindig kifizetődő. A többieknek marad a szankció, hiszen 2024-re is tervez akciókat a rendőrség, és fellépnek a szabályszegők ellen. Mert ők nem tudják, hogy a síneken a vonat az első, és mindig ő győz.

 

 

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.22
- Közös vállalatot alapított 50-50 százalékos tulajdoni arányban az AutoWallis csoport portugál....
2024.05.22
Pályafutása első futamgyőzelmét aratta a túraautós TCR Europe sorozatban, azaz a kategória Európa-....
2024.05.22
A police.hu oldal szerdán megjelent híre szerint az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat....
2024.05.22
Az Opel új fejezetet nyitott az új Astrával, Európa egyik legnépszerűbb kompakt autója már elérhető....
2024.05.22
Május 26-ig látható az AUTOPOESIS kiállítás, amelyen bemutatkozik az anyavállalat közel négy....
2024.05.22
Üldözött, leszorított, majd megállt hisztizni az M7 belső sávjában. Nem tetszett neki, hogy....
2024.05.22
Míg a tisztán elektromos autók eladása lassul, addig a plug-in hybridek piaca fellendült Európában....
2024.05.22
Elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent, emellett esetenként szélerősödés, jégeső előfordulhat....
2024.05.22
- A Budapest fölé érkezett  zivatarlánc miatt jelentős késések várhatók a Liszt Ferenc Nemzetközi....
2024.05.21
Független mérések igazolták, amit az érintett modellek tulajdonosai már tudnak: a Toyota full....