korona vírus

Német autólobbi: mielőbbi újraindulás szükséges

2020.04.21.

Veszélyben az autóipar, és ez Németországot is meglehetősen erősen érinti. Ezért az ottani autólobbi most arra kérte a kancellárt, hogy döntsön az autókereskedések minél előbbi megnyitásáról.



Tisztábban tudják tartani az autókereskedéseket, mint az élelmiszer boltokat – jelent meg a napokban a furcsa hír a koronavírus kapcsán. Noha valóban igaz lehet a tény, hogy egy kevésbé látogatott, szellősen berendezett kereskedést könnyebb fertőtleníteni, a hír mögött sokkal inkább az autógyártók segélykiálltása lapul. Éppen, amikor a gyártók túllendülnének a 2008-as gazdasági világválságon, éppen, amikor az eladási számok újra a régi fényükben ragyogtak, akkor érkezett váratlanul a koronavírus, és vált olyan veszélyes világjárvánnyá, hogy az autógyárak kénytelenek voltak nem csak a kereskedéseiket, de a gyáraikat is határozatlan időre bezárni.

Ezzel számtalan munkahely került veszélybe, és egy olyan fejlett, az autóipartól nagyban függő országban, mint Németország, ez még inkább megmutatkozik. Ezért Németország legnagyobb autóipari lobby egyesülete, az IG Metall most arra kéri Angela Merkel kancellárt, hogy oldja fel az autókereskedésekre kivetett korlátozást. Mi több, kérésükhöz csatlakozott a VDA egyesület is, így még inkább sürgetőbbé vált a döntés a kormány számára. Állításuk szerint minél hamarabb folytatni kell az autók eladását, különben beláthatatlan következményekkel kell szembenézniük.

Mindkét egyesülést csőd fenyegeti, ha a felgyülemlett készleteket nem lesznek képesek eladni. Levelüket a VDIK importőr csoport és a ZDK kereskedői csoport is aláírta – értesült róla az Autonews Europe. „Nem tudunk több autót tárolni.” – jelentette ki a csoport. „Ez azt jelenti, hogy vagy teljesen megszüntetjük a gyártási és szállítási folyamatokat, vagy nem leszünk képesek újraindítani a láncolatot.” Érveléseik között szerepel a korábban említett tény is, miszerint a kereskedéseket könnyebb sterilen tartani, és a fertőzésektől megvédeni, mint az élelmiszerboltokat, amik viszont nyitvatarthatnak. Az okokat már korábban említettem.

Sajnos a vírus terjedése a gyártók ellen játszik egyelőre. Németország területén már 215 ezernél is több fertőzöttet tartanak nyilván. Korábbi hírekből tudjuk, hogy az autóipari dolgozókat sem kímélte a vírus. Merkel már a kezdetek óta tárgyalásokat folytatott az autóipar szereplőivel, ami továbbra is a német gazdaság gerince. Noha igyekeztek kompromisszumos megoldást találni, egyelőre nem tudni, hogy mikor indulhatna újra a termelés, és mikor nyithatnának ki újra a kereskedések, hogy újabb üzletek köttethessenek. Ezek a beszélgetések sokkal inkább irányultak a beszállítók felé, akik kijelentették, hogy nem lesznek képesek túlélni, ha túl sokáig leáll az autógyártás.

Az európai autólobby csoport, az ACEA szerint már több mint 1,5 millió autó gyártása maradt el a krízishelyzet miatt, noha a legtöbb gyártó bizakodó abban, hogy április végén, vagy május elején újrakezdheti a termelést. Másik oldalról azonban sokan megkérdőjelezik a siettség okát, ugyanis a számtalan kijárási tilalom közepette kevés eséllyel rohannának azonnal újautót vásárolni az ügyfelek, akik maguk is nehéz helyzetbe kerülhettek a kialakult helyzet miatt.

Az Automotive News szerint a nem rég átélt gazdasági világválság most akár segítség is lehet az autógyártók számára, hiszen pár évvel ezelőtt már tapasztalatot gyűjthettek, hogy miként lehet hatékonyan talpraállni. Egyelőre nehéz megjósolni, hogy a koronavírus elterjedése mekkora kárt okozott összességében az autóipar számára, de amint lecseng ez az időszak, az emberekben még nagyobb igény mutatkozhat egy saját autó iránt, hogy elkerülhessék a fertőzéseknek jobban kitett közösségi közlekedést, nem beszélve az a különböző autómegosztó szolgáltatásokról, amik ugyan terjedni kezdtek Európaszerte, most viszont komolyan visszaesett a forgalmuk.

Többek között a korábbi válságnak köszönhető, hogy megannyi autógyártó döntött az egyszerűsítés mellett, ami most szintén az előnyükre vállhat. Egységesített padlólemezek, tisztább források, csökkentett, de logikusabb kínálat, cégcsoport összeolvadások. Ezen dolgoztak az elmúlt években, és dolgoznak a mai napig az autógyárak, hogy minél hatékonyabban működhessenek. Egyeseknél a túlélés a tét. Hogy ki kerül ki nyertesként a szituációból, azt majd az idő eldönti. Izgalmas időszak előtt állunk, ahol a villanyautózásra való áttérés éppen annyira kavarja majd a kártyákat, mint az, hogy ki lesz képes hamarabb felállni a krízishelyzetből.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....