logisztika

Nullázza logisztikájának károsanyag-kibocsátását az Audi

2023.04.13.

Az autóipar továbbra is számos fronton küzd az ellátási lánc zavarai ellen, kezdve az elektronikai alkatrészek folyamatos hiányával, az ukrajnai háborúval, a magas inflációval, valamint a szállítási kapacitás és a munkaerő kritikus hiányával. E tényezők hatását az S&P Global elemzői úgy becsülik, hogy 2021 januárja és 2023 februárja között 50 millió tervezett járművet nem gyártottak le, vagy nem szállítottak ki (ebből 19 milliót a félvezetőhiány miatt).

Ezeknek a problémáknak a tűzoltása mindennapos próbatétel az autógyártók logisztikai- és ellátásilánc-szakemberei számára, de a problémák nem terelhetik el a figyelmet a fenntarthatósági célok eléréséről. Az éghajlatváltozással foglalkozó kormányközi munkacsoport (IPCC) végső figyelmeztetést adott ki, hogy ha nem tesznek azonnal lépéseket, az üvegházhatású gázok növekvő kibocsátása a világot a visszafordíthatatlan károk szélére sodorja.

Audi, vonat

A németországi Bonnban megrendezett idei Automotive Logistics and Supply Chain Europe konferencia nyitóelőadásában Dieter Braun, az Audi ellátási láncért felelős vezetője felvázolta az autógyártó négypontos stratégiáját, amellyel a 2021-ben aláírt párizsi éghajlatvédelmi megállapodásban vállalt kötelezettségeit kívánja teljesíteni. Az autógyártó célja, hogy 2025-ig 30 százalékkal csökkentse járművei életciklusából származó szén-dioxid-kibocsátását, ami az első jelentős lépés a szén-dioxid-semlegesség megvalósításához vezető - ma még végtelennek tűnő - hosszú úton.

Audi

A célok elérését szolgáló intézkedések a következők: az alumínium átfogóbb és fenntarthatóbb, zárt körfolyamatú újrahasznosítása az alacsony kibocsátású akkumulátorgyártás mellett; a gyártási létesítmények kevésbé szennyezővé tételére irányuló rendelkezések, többek között napelemes tetőfedés és szennyvíz-visszanyerés alkalmazásával; 2026-tól kizárólag akkumulátoros elektromos járművek (BEV) gyártása; valamint az elhasználódott akkumulátoros elektromos járművek újrahasznosítása.

Audi, napelem,

Braun szerint a stratégiát a lehető leghamarabb meg kell valósítani, mivel az autóipar globálisan a szén-dioxid-kibocsátás 10 százalékáért felelős, és az Audi anyavállalata, a VW csoport becslések szerint önmagában 1 százalékért felelős. A VW-csoport 2022-ben 4,56 millió járművet értékesített világszerte.

Míg a közlekedési kibocsátások jelenleg a jármű teljes életciklusa során okozott teljes szennyezésnek mindössze 2 százalékát teszik ki, Braun szerint ez az arány a BEV-ek eladásának növekedésével növekedni fog. Az akkumulátorlánccal kapcsolatos terhek jelentős százalékban járulnak hozzá a szén-dioxid-kibocsátáshoz. Ide tartozik az alapanyagok bányászata, finomítása és szállítása, valamint az akkumulátorcellák gyártása.

"Még mindig sok belső égésű motorral hajtott autót gyártunk, de ha ezt BEV-ekre cseréljük, akkor a logisztikai műveletek maradnak" - mondta Braun. "Ezért kell most arra koncentrálnunk, hogy megoldást találjunk arra, hogy ez is szén-dioxid-mentessé váljon."

Első lépésként az akkumulátoroknak a gyártóüzemekbe történő szállításánál kell csökkenteni az emissziót. Braun elmondta, a prizmatikus lítium akkumulátorok vasúti szállításával a Samsung SDI budapesti gyárából a belgiumi Brüsszel melletti összeszerelő üzemébe évente 3800 tonna szén-dioxidot takarítanak meg. Az Audi az alkatrészek csomagolásához használt műanyag mennyiségének csökkentésén is dolgozik, és Braun szerint máris évi 500 tonnával csökkentette azt.

Három az egyhez

A dicséretes megtakarítások mellett azonban a kész járművek szállítása jelenleg háromszor annyi károsanyag-kibocsátást okoz, mint a bejövő szállítás. Braun szerint a jelenlegi 3-1 arányú egyenletet a kimenő és a bejövő szállítások között meg kell változtatni, ami nem könnyű feladat, mivel a BEV-ek lényegesen nehezebbek, mint a belső égésű járművek, és egyre nagyobbak, ami azt jelenti, hogy egy szállítási eszközre kevesebb és nehezebb jármű jut. Az SP Global szerint a BEV-vásárlások is inkább a nagyobb C és D szegmensben jellemzőek, a kisebb belépőszintű, villanyautók iránt nincs akkora kereslet.

Audi is using augmented reality to increase efficiency in logist

Az Audi, anyavállalatához hasonlóan, a vasút nagyobb mértékű használatát szorgalmazza a járművek szállításában - erre szép példa az Audi Hungaria Győrben. Ám ennek a vasútnak megújuló energiával kellene működnie, amit Németországban egyelőre csak a DB Cargo állami vasúttársaság kínál. A logisztikai vezető elmondta, hogy az Audi már 2017-ben elérte a szén-dioxid-semleges státuszt a németországi szállításoknál a DB Cargo Ecoplus szolgáltatásával, amely megújuló forrásokból nyeri a vontatást.

A német vasúti hálózat zavarai (közlekedési sztrájk) azonban arra kényszerítik a be- és kiutazó szállítmányokat, hogy ideiglenesen a közútra térjenek vissza. Braun szerint ez arra késztette az Audi logisztikai csapatát, hogy rugalmasabban tervezzen, és jobban együttműködjön a partnerekkel, hogy mérsékelje a fennakadásokat és a környezetvédelmi céljait érintő kockázatokat.

"Még világos stratégiával sem fogunk egyedül boldogulni" - mondta Braun. "Ez stratégiai partnerségeket jelent a logisztikai szolgáltatókkal, a német vasúttal, az üzemanyaggyártó cégekkel a bioenergia kínálata érdekében. Rugalmasnak kell lenni, világos célokkal kell rendelkezni, amelyeket szükség esetén esetleg felül kell vizsgálni és módosítani kell, de az irányt nem szabad elfelejteni. A jogszabályok segítenek, de a legfontosabb, hogy a minden évben változó jogszabályok egyértelműek legyenek".

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..