motorolaj

Olajcsaták mellékhatásokkal

2014.02.09.

Riadalmat okozott az autószerelők és szervizek körében egy év elején életbe lépett törvény, melyet sokan nem értettek, vagy nem tudtak értelmezni.

Szerzők: Boda András-Boros Jenő

Alighanem bonyolultsága miatt okozott zavart az autójavító ágazatban az az idén hatályba lépett olajkereskedelmi jogszabály, melyet sokan félreértettek: autószerelők tucatjai vélték úgy, hogy a feltételeknek többségük nem tud megfelelni, így többszázezres büntetést kockáztatnak, végeredményben veszélybe kerülhet egzisztenciájuk. A jogszabály azt írja elő, hogy a motorolaj forgalmazásához ötmillió forintos jövedéki biztosítékot kell letenniük az érintetteknek, a termékek tárolása pedig csak egy legalább ötven négyzetméteres külön raktárban oldható meg. A pénz és raktár előteremtésére ráadásul kezdetben alig egy hónapot adtak csupán. „Azt hittem, lehúzhatom a rolót, hiszen ezeket az előírásokat biztosan nem tudtam volna teljesíteni, nemhogy ötmillióm nincs, még a külön raktárt sem tudtam volna kialakítani. Az a szerelő viszont meghal a piacon, aki épp olajcserét nem tud vállalni” – fogalmazott érdeklődésünkre egy autószerelő, és hozzátette:

„Mit ne mondjak, megkönnyebbültem, amikor kiderült, hogy jó néhány kollégámhoz hasonlóan félreértettem a szabályozást, mivel csak nagykereskedőkre vonatkozik a szigorítás.”          

Az adózatlan olajimport ellen              

A szigorítást az indokolta, hogy 2004 után jelentős méreteket öltött a kenőanyagok feketekereskedelme. A határok megszűnése kiskapukat nyitott: ha valaki kiment egy furgonnal Bécsbe vagy mondjuk Pozsonyba és ott vette meg az olajat, akkor a kenőanyagokra kivetett termékdíjat és ÁFÁ-t is megspórolhatta. Ezzel a lehetőséggel sokan éltek: 2003-ban hivatalosan 80 ezer tonna kenőanyagot forgalmaztak itthon, 2005-ben viszont már csak 62 ezret – mivel a kereslet nem csökkent, joggal feltételezhető, hogy a különbséget, 18 ezer tonnányi olajat „becsempésztek. A hazai kenőanyagigény becslések szerint jelenleg is évi 75-80 ezer tonna, s 2013-ban már mintegy 30 ezer tonna adózatlan áru érkezett Magyarországra. (Szakértők szerint mai árakon számolva literenként körülbelül 200-300 forint előnyt jelent, ha valaki nem fizet termékdíjat és ÁFÁ-t.) Mindezek miatt a Magyar Ásványolaj Szövetség kezdeményezte a szigorítást. Ebben pedig partner volt az állam: a szövetség becslése szerint ugyanis a be nem fizetett termékdíj és ÁFA évi mintegy 10 milliárd forint költségvetési bevételkiesést okoz.

Az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke, Knezsik István elmondta: mivel nem csökkent a 3,5 milliós hazai gépjárműpark mérete, indokolatlan, hogy a kenőanyag-fogyasztás, legalábbis látszólag, több ezer tonnával csökkenne. Knezsik kiemelte: nemcsak költségvetési és piaci, hanem műszaki és közlekedésbiztonsági szempontból is kockázatos az illegális, többnyire hamisított olajok felhasználása, hiszen balesetet is okozhat az, ha például autópálya-tempónál leáll a motor a rossz minőségű és számla hiánya miatt reklamálhatatlan hajtómű vagy sebességváltó olaj miatt.

Az új törvény alapján 2014. január 1-jétől bármely kiszerelésű kenőolaj és kenőanyag belföldi kereskedelme (nagykereskedelme), export, import, illetve közösségi kereskedelme jövedéki engedélykötelezettség mellett végezhető. Ennek az engedélynek feltételei közé tartozik az 5 milliós a jövedéki biztosíték, valamint a telephelyenkénti 50 négyzetméteres raktárhelyiség.

Hivatalos vélemény

Suller György Attila őrnagy, a NAV vám- és jövedéki szóvivője a korábbi félreértések kapcsán érdeklődésünkre úgy fogalmazott: „Fontosnak tartom tisztázni, hogy jövedéki szempontból végfelhasználónak minősül az az autószerelő műhelyt üzemeltető, aki a kenőolajat a szervizben a javítási munka során használja fel, és az általa elvégzett munkáról (pl.: kenőolaj cseréje), mint szolgáltatásról állít ki számlát. A végfelhasználót pedig jövedéki típusú kötelezettség nem terheli.”

Noha az autószerelő-vállalkozások többségénél fellélegezhetnek, továbbra is akadnak olyan cégek, amelyeket nehéz helyzetbe hoz az új jogszabály. Mivel szokás szerint rohamtempóban nyújtották be és fogadták el a tavaly november 29-án megjelent jogszabályt, irreálisan rövid, egy hónapos határidőt adtak az érintett cégeknek az engedélyek beszerzésére. Ezt a NAV sem cáfolta, és kérdésünkre közölték: az, aki engedélykérelmét 2013. december 31-ig benyújtotta, tevékenységet az elbírálásáig folytathatja.

További gondot okoz, hogy van olyan szegmense az ágazatnak, amelynek szereplői furcsamód kiskereskedőként is nagykereskedőnek számítanak. Vannak olyan kenőanyagok, például a hibrid autókhoz használhatók, amelyeket az olajtársaságok nem értékesítenek kereskedelmi forgalomban, csak a gyártónak küldik, azok pedig szétosztják a márkakereskedőknek. Ebben az esetben pedig több márkának is jövedéki engedélyre van szüksége, vagyis le kell tennie a biztosítékot, új raktárat kell építenie és az új rendszerrel jelentős informatikai többletköltséggel is számolnia kell a jövedéki bevallás miatt.

Életszerűtlen helyzet

„Bár eredetileg a hivatalos autóipari és olajipari szereplők, illetve az ellenőrzött forrásból vásárolni kívánó ügyfelek védelmében született a szigorítás, sajnos az új jogszabály életszerűtlen helyzeteket és veszteséget eredményez a BMW Magyarországnak és márkakereskedéseinek – tájékoztatta lapunkat Gombos Zoltán vevőszolgálati vezető, aki szerint  a hatályba lépett változat nincs tekintettel az autógyári saját olajtermékekre és bizonyos márkák esetében elterjedt használatukra.

– A NAV munkatársai készségesek és megértőek voltak, így bízunk benne, hogy a jogszabályt mielőbb felülvizsgálják és véget vethetünk annak az ügyfelek, importőröknek és az államnak egyaránt kedvezőtlen állapotnak, amelyben le kellett állítanunk a sajátmárkás kenőolajaink, váltóolajaink és egyéb kemikáliáink forgalmazását. Tekintve, hogy ezeket a bizonyos esetekben más olajjal nem pótolható termékeket sem mi, sem márkakereskedéseink nem tároljuk, csak tovább értékesítjük, a raktározási és készletnyilvántartási előírások betartása nehezen vagy egyáltalán nem kivitelezhető, miközben a kinevezett raktárakban egy csepp olajat sem fogunk tárolni. Mint importőr, ez még megoldható, de egy márkakereskedés esetében már korántsem, miközben az ügyfél csak abban az esetben számít végfelhasználónak, ha az olajat a szervizben töltjük be autójába, de ha a flakonos kiszerelés vásárlását választja, a márkakereskedő máris viszonteladónak minősül, regisztrációs kötelezettséggel, hiszen nem zárható ki, hogy a vásárló a szervizből távozva a flakont továbbértékesíti. Csupán ezen elvi lehetőség miatt külön raktárt és nyilvántartást fenntartani, illetve a terméket maguk felhasználni kívánó ügyfeleket elküldeni egyaránt abszurd. Szintén nehezen értelmeztük, hogy a tavaly november 29-án megjelent jogszabály 30 napos elbírálással számolt, miközben idén január 1-jén lépett hatályba – mondta Gombos Zoltán.

Originalöl márkanév       

Akad azonban olyan cég is, amely a nehézségek, az idő rövidsége ellenére felkészült a változásokra. A Mercedesnél érdeklődésünkre ezt közölték: tavaly csak akkor importált és forgalmazott Mercedes-Benz Eredeti Alkatrész márkanév alatt gyári kenőanyagokat a német márka magyarországi képviselete, ha nem létezett alternatív termék a piacon. Idén akarták elkezdeni a „Mercedes-Benz Originalöl” importját és forgalmazását, így részben az eddigi olajimport fenntarthatósága, részben a tervezett bővülő import miatt a szükséges engedélyt időben „megigényelték.” A cég egyébként azért döntött az új, saját termékcsalád piaci bevezetése mellett, mert az utóbbi években az utángyártott, ám nem megfelelő minőségű alkatrészekhez hasonlóan az illegális olajokat is a gyárihoz megtévesztően hasonló csomagolásban kínálták a piacon.

Forrás: Népszabadság

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.25
Két nehéz éven van túl a hajózás és a vitorlás élet a Fertő tavon. A hónapokig tartó, heves....
2024.07.25
A Joby Aviation hatrotoros, tüzelőanyag-cellás légi járműve egy hónappal ezelőtt több mint 800....
2024.07.25
Kamion és kisteherautó karambolozott az M7-es autópályán Balatonszárszó közelében, ezért egy....
2024.07.25
A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) négy új hajója alig néhány hónappal a forgalomba állítása után....
2024.07.25
„Háromdimenziós emberszimuláció”: a BMW Group regensburgi gyára már évekkel a NEUE KLASSE....
2024.07.25
Megszoktuk, hogy az autók, motorok rendre feszegetik a sebességi határokat. Az extrém....
2024.07.25
Szintet léptek a Toyota autonóm mobilitási fejlesztései: a vállalat technológiai kutatási....
2024.07.25
Belgiumban az autósok évente 40 órát és 51 percet töltenek forgalmi dugókban, ami azt jelenti, hogy....
2024.07.25
Baleset miatt lezárták a 47-es utat a 180-as kilométernél, a Csongrád-Csanád vármegyei Székkutas....
2024.07.25
Arról híres a Lanzante cég, hogy régi Forma-1-es motorokat raknak ikonikus sportautókba, majd....