utánpótlás

Oldtimer minősítés menete 2022-től (4.rész)

2022.12.18.

Alapos összefoglalóval érkezünk azoknak, akiket érdekel az Oldtimer minősítés folyamata. Alapjaiban újult meg a minősítés rendszere: az előző részben szó volt az előminősítésről, és az átmeneti időre történő kivonásról is. A mostani részben pedig szót ejtünk az anyagi vonzatról is, illetve arról, hogy megjelentek már kettes Swiftek, vagy F Astrák a vizsgasoron? Vendégem ma is Berezvai Gábor, a Magyar Autóklub Oldtimer szekciójának igazgatója.  Jelen cikkünket a sorozat részeként érdemes elolvasni. (Az első, második, és harmadik rész a kattintható linkeken olvasható.)

A hosszú állás a legrosszabb, ami történhet egy autóval?

Nem feltétlenül, inkább az, ha nem tartják karban. A használat megköveteli, hogy a karbantartásokat évente, kilométerenként megtegyük. Az oldtimerek nemzetközi tapasztalat szerint 1500-2000 kilométert futnak évente. Ezért évenkénti karbantartást kell nézni náluk. Az ilyen járműveknek is van karbantartási útmutatója, amit a tulajdonosnak követnie kell, és aszerint kell ütemezni a karbantartásokat, pl. ha zsírozószemek vannak az autón, akkor azokat zsírozni kell, mert különben beáll a lengőkar. Összességében a karbantartás határozza meg azt, hogy a jármű meddig fog élni, így az időszakos karbantartás értéknövelő tényező.

Beszéljünk most egy kicsit a költségekről.

A Hatósági eljárási díjakról tudok beszélni. Tehát ha semmi más állapotmegőrzési vagy felújítási munka nincs a járművel, akkor egy személygépkocsinál, az OT rendszám megszerzésének össz. hatósági díja 100.000 Ft körül mozog.  Ebben semmilyen egyéb költség (pl. tréler, szabadság, vagy megbízott ügyintéző) nem szerepel. Jelenleg a muzeális minősítés 39.000 Ft, a műszaki vizsga 30.000 Ft körül mozog, és van egy 30-40.000 Ft-os tétel; ami a forgalmit, rendszámot, törzskönyvet jelenti. Tehát 100-110.000 forintot lehet számolni hatósági díjakra.

Kalkulálni kell azzal, hogy a vizsgánál szigorúbban nézik innentől az autókat?

Nem nézik szigorúbban, mint eddig. Az eredeti állapot vizsgálatának elvei változtak. Van, ami rugalmasabb lett, van, ami pedig pontosabb. De szeretném ezt aláhúzni, hogy nem szigorúbb, pontosabb. A szabályzatban, -amelynek elolvasását mindenkinek javaslom-, van egy hatos számú melléklet. Ez meghatározza a vizsgálandó területet, leírja annak a részegységeit, hogy mi, mikor felel meg, és mik a kizáró okok. Ezt érdemes átnézni, mert nagyon egzaktan le van írva, hogy mit kell vizsgálnia a szakértőknek. Ez a muzeális jármű szakértő „kottája”. Szeretném azt is kiemelni, hogy a szakértőknek nem az a célja, hogy a jármű megbukjon, sokkal inkább a „nem megfeleltségek” bemutatása, illetve javaslattétel a hibák kijavítására.

Pedig a köztudatban az szerepel, hogy szigorú a vizsga, és sok autó elvérzik.

Több újságíró is megjegyezte már, hogy sok jármű megbukik a vizsgán. De tudok nagyságrendi számokkal szolgálni: évente minősítésre bemutatott járművek közül - új, és már meglévő OT-s jármű esetében is - 6-7%-a csupán, ami nem felel meg. Minősítésre 1200-1300 jármű érkezik évente. A járműszakértők azt szeretnék, és ebbe az irányba mennek, hogy a „csak meg ne bukjak a vizsgán” helyett a „jól felkészített jármű, jól felkészült ügyfél, sikeres vizsga” szlogen égjen bele az emberek tudatába akkor, ha bárhol említésre kerül az OT vizsga. Ha valaki véletlenszerűen beesik ide, nem olvassa el a szabályzatot, akkor nem biztos, hogy sikeres lesz a vizsga. A szakértők azt szeretik, ha kiadhatják a megfelelt minősítést, de ha nem sikerült, akkor segíteniük kell abban, hogyan tudja elnyerni azt a jármű. Szeretnénk a pozitív szemléletet erősíteni, de ez nem jelenti azt, hogy a már meglévő nimbuszt lerontanánk azzal, hogy az eddigi mércét lentebb engedjük. Korrekt, egzakt szabályozásra van szükség, és nagyon fontos, hogy objektív döntés szülessen, amiben sokat segít az új szabályzat.

Változott a korhatár is?
 
Nem, de pontosításra került. A rendeletben a 31. évében, vagy 361. hónapban lévő gép (amennyiben a tulajdonos tudja igazolni, hogy járművét melyik hónapban gyártották) fogadható a minősítésre. Például 2022 augusztusa van, ha a járművet 1992 májusában gyártották, akkor már mehet a vizsgára. Ha csak az évet tudja igazolni, akkor 1991-es évjáratúnak kell lennie.
 
 
Akkor a vizsgán akár F Astrák, kettes Swiftek is megjelenhetnek?

Természetesen, sőt magam sem gondoltam volna, hogy ami nekem fiatalkoromban családi autó volt – pld. Lada Samara - azok mára megbecsült OT-s autók lehetnek.

Interjúsorozatunk záró részében a kétkerekűekről is beszélünk majd, illetve egy érdekes jelenségről, mégpedig az önjelölt szakértők kártékony hatásairól. Érdemes lesz legközelebb is velünk tartani, addig pedig kövessenek minket Facebook oldalunkon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....