Shell Eco-marathon

Óriási világcsúccsal védte meg címét a Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyén

2025.06.16.

Sorozatban negyedszer diadalmaskodott világrekorddal Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyén a győri Széchenyi István Egyetem elektromos járművet fejlesztő hallgatói csapata. A SZEnergy Team a kontinens legnevesebb felsőoktatási intézményeit előzte meg.

 

A Shell Eco-marathon a világ egyik legjelentősebb energiahatékonysági versenye, ahol a legjobb műszaki egyetemek hallgatói mérik össze tudásukat saját fejlesztésű, alacsony fogyasztású járműveikkel. A Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata, az idén 20 éves SZEnergy Team régóta résztvevője a megmérettetésnek, nem is akármilyen eredményekkel: a fiatalok 2022-ben, 2023-ban és 2024-ben is világrekorddal győztek az elektromos kategóriában, így címvédőként utaztak ki az idei eseményre, amelyet a lengyelországi Silesia Ringen rendeztek június 10. és 15. között.

A Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata önfeledten ünnepelt az eredményhirdetésen. (Fotó: Miklós Balázs/SZEnergy Team)

A verseny ezúttal is győri sikert hozott. A csapat magabiztosan szerezte meg az első helyet, 327 kilométer/kilowattórásra javítva tavalyi 309 kilométer/kilowattórás világcsúcsát. Ezt azt jelenti, hogy a SZEmission névre keresztelt jármű olyan kis fogyasztással teljesítette a kijelölt távot, hogy átszámítva 1 kilowattóra felhasználásával – ami egy százwattos izzó mindössze tízórás használatának felel meg – 327 kilométerig jutott volna, 30 százalékkal megelőzve a török Cukorova Egyetem és a francia Toulouse-i Egyetem csapatát. A győzelem értékét tovább növeli, hogy rajtuk kívül is olyan neves intézményeket sikerült maguk mögé utasítani, mint a német Trieri Egyetem, az olasz Milánói Műszaki Egyetem vagy a görög Athéni Nemzeti Műszaki Egyetem.

A nagyszerű eredmény mögött a Széchenyi István Egyetem gyakorlatorientált szemlélete, valamint az innovációt támogató környezet áll. A SZEnergy Team hosszú évek óta élvezi az intézmény és annak Járműipari Kutatóközpontja, valamint az ipari partnerek támogatását, és egyre professzionálisabb háttérrel dolgozik.

Für Balázs, a SZEnergy Team vezetője elmondta: rendkívül büszke a csapat teljesítményére. „Már az első napon 299 kilométer/kilowattórás eredményt értünk el, amit biztonsági körként teljesítettünk arra összpontosítva, hogy mindenképp beérjünk a célba a megadott időkereten belül. A második napon technikai problémák hátráltattak bennünket, amelyek a tesztelések során nem jelentkeztek – elsősorban azért, mert ilyen meleg körülmények között korábban nem tudtunk próbálkozni. Ezeket a hibákat sikerült orvosolnunk, és előbb 318, majd a záró napon 327 kilométer/kilowattórás eredményt értünk el” – idézte fel a történteket. Kiemelte, hogy a siker kulcsát a csapat felkészültségében, összetartásában és a kiváló közösségi légkörben látja. Hozzátette, hogy a mentorok és a támogatók – köztük az egyetem és a Járműipari Kutatóközpont – is nagyban hozzájárultak az eredményhez, hiszen ideális feltételeket biztosítottak a felkészüléshez és a versenyzéshez. Mint mondta, csaknem harminc csapattag utazott el a versenyre, ahol az is kihívást jelentett számukra, hogy idén nem a jól ismert franciaországi Nogaro pályán, hanem a számukra korábban ismeretlen lengyelországi Silesia Ringen kellett helytállniuk.

 „Az elért eredmény az előzetes szimulációk alapján számolt eredményt is felülmúlta, ami azt mutatja, hogy a fejlesztéseink – például az új elektronikai rendszer és az újratervezett futómű – még a vártnál is jobban működtek. Az autónknak nincs egyetlen kiemelkedő eleme, viszont mindegyik része nagyon jó, együtt pedig még jobb – fogalmazott Für Balázs. Zárásként hangsúlyozta, hogy először természetesen ünnepelnek, majd hamarosan közösen kijelölik a következő fejlesztési irányokat. Utolsó mondata nem jó hír az üldözőknek: „A mostani verseny tapasztalataiból sokat tanultunk, és célunk, hogy jövőre még ütőképesebb járművel álljunk rajthoz.”

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.16
A legendás gépek birtoklásánál is jobban vágyott arra, hogy létrehozzon egyet. ..
2025.07.16
Sem személyautóból, sem haszonjárműből nem értékesített annyit még az év első hat hónapjában a....
2025.07.16
Kínai megállapodás új lendületet ad a Steyr Automotive-nak – írja az orf.at.   ..
2025.07.16
Megszakította útját egy Bulgáriából Lengyelországba tartó repülőgép Budapesten szerda reggel -....
2025.07.16
Az új CLA iránti jelentős érdeklődés késedelmeket és hosszabb várakozási időt okoz a gyártásban. ..
2025.07.16
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel....
2025.07.16
Jelentősen csökken a nem működő járművek kijelentésének díja, de csak egy időre - írja a parameter.....
2025.07.16
A Hungarian Business Champions 2025 díjátadó ünnepség keretében Topolcsik Melinda, a Bridgestone....
2025.07.16
A Century szabadidő-autó hátsó utasainak mostantól nem kell aggódnia az illetéktelen tekintetek....
2025.07.16
Jelentősen felfutott a kínai autók értékesítése, 2024-ben 3559 kínai autó talált gazdára. A márkák....