járműtörténelem

Örök életű a kéthengeres Csepel motor a szegedi csettegőben 2. rész

2023.01.24.

Mindenütt elmegy, ha kell, szánt is az a szegedi Uaz fülkés lassújármű, amit még 1987-ben építettek egyedileg féltucatnyi autó alkatrészeiből bács-Kiskun megyében. Szigorúan méretezett, U-vasakból hegesztett az alváz és kéthengeres, Csepel/Dutra motor dolgozik benne, ami máig javítható és hibátlanul üzemel.

Minden papírt, tervet, eredeti engedélyt, műszaki vizsgairatokat és számlákat őriz a csettegő gazdája, időnként azonban így is akadályokba ütközik, hiszen nagyon kevés az ilyen jármű. A legutolsó vizsgán, 2019-ben Szegeden azt mondták neki, hogy álljon félre, mert meg kell kérdezniük Budapestet. Szűk másfél órát várt, de minden rendben volt, így 2024-ig van érvényes műszaki vizsgája – és a kötelező biztosítása is rendezett 2023 végéig. (Írásunk első részét itt olvashatja.)

Bizonyító erejű hivatalos fotók

Az Ügyfélkapun, vagyis a Jármű Szolgáltatási Platformon keresztül rákerestem az autó rendszámára, ugyanúgy megtaláltam róla mindent, mint bármelyik megvásárlásra kinézett átlagos hazai üzembentartású személyautóról. Fent van a rendszerben a 2019-es, a 2014-es és a 2009-es műszaki vizsga is, minden adattal és a kötelező fényképekkel.

A billenőplatót egy 10 tonnás hévér mozgatja, amit az osztóműből kijövő egyik kardántengely teker. A hévér nem autóalkatrész, egy sima, de elterjedt szerkezet volt akkoriban, emeltek ezzel akár házat is, amikor utólag vízszigetelték. 

Kardántengely hajtja a platóbillentőt

Számos autó hozzávalóiból épült össze a lassú jármű, a tengelykapcsoló szerkezet a GAZ 51-es Molotov teherautóból való, de a kuplungdob már saját gyártású. A műszaki leírás szerint nem lehet egy keréken az üzemi fék és a rögzítő fék – a sebességváltót a kézifékdobbal együtt újonnan vették akkoriban az oroszoktól. A kardántengelyek a Roburból és az Uazból származnak.  

A motor olajtükrös légszűrője egy traktorból, az MTZ-ből érkezett, ma is jól szolgál. A kéthengeres motor egyébként télen is viszonylag könnyen indul, persze dekompresszor segítségével, ami megemeli a szelepeket, amíg valamelyes felgyorsul a főtengely, majd azokat lezárva „röffen” be az erőforrás.

Olajtükrös légszűrő a fülke és a plató között

A gazda körülbelül 15 éve cserélt utoljára izzító gyertyát, anélkül nyáron sem indulna be a motor. Nem tudja, most kapna-e még hozzá, de van belőle tartalékja, így nem is nagyon izgatja.

A műszerfal több mint egyedi, egy jelentős egysége a 412-es Moszkvicsból való, két oldalt a két index visszajelzővel, ami ma is tökéletesen működik. A középső 4 órából csak kettő él, az olajnyomás és a töltés, a vízhőfok gomba már régen nem szuperál, de megy a jármű e nélkül is, még soha sem forrt fel benne a víz. Szó szerint víz, mert fagyálló folyadékot életében nem látott a Molotov hűtővel épült szerkezet, ritkán használják, télen még ritkábban, akkor pedig minden futás után leengedik belőle a vizet, nehogy belefagyjon.

Műszeregyüttes a Moszkvics 412-esből

Nincs már visszajelzése az üzemanyagszintnek sem, de a gazda mindig tudja, hányadán áll, emiatt még sosem adta meg magát a csettegő. Ott van viszont a műszerfalon az Uaz eredeti ablaktörlő csontszínű kapcsolója, a szerkezet csak kétállású, de jól szuperál. Maga a fülke is Uaz volt eredetileg, középen ott van és ma is nyitható, zárható az utastér műszerfalról állítható szellőzőnyílása.

És a végére néhány érdekesség. Ez is tud előre beállított sebességgel haladni, anélkül, hogy a vezetőnek nyomnia kellene a gázpedált, ez a korabeli tempomatot kézigáznak hívták és nevezik ma is. Természetesen se nem aktív, se nem távolságkövető, de erre nincs is szükség, lovaskocsin kívül nem jellemző rá, hogy bármit utolérjen.

Ez van a billenőplató alatt

A lassú jármű alapban hátsókerékhajtású, de van rajta első hajtás, sőt, még felező is. Elmegy mindenütt. Régen fiatalabb emberként gyakran szántott is vele a gazda néhány száz négyszögöles portálján – vezetni volt az egyszerűbb feladat, nem az ekét tartani. Kb. hat éve lehetett az utolsó klasszikus mélyszántás, bár tavaly is akasztottak mögé ekét, de az csak a földre száradt trágyát lazította fel.

Az első tengely hajtása a fülkéből kapcsolható, de ezzel még nem javul a terepező képessége, a kerékagyaknál is vissza kell kapcsolni a hajtás. Alapban ugyanis az első kerekek szabadon futnak és nem hajtják a diffit és a kardánt sem. Így azután, ha elkapar az autó, a sofőr előveszi a keze ügyében tartott speciális imbuszkulcsot és kapcsolja az összkerékhajtást. Miután a vezetőfülkében a megfelelő irányba húzta a megfelelő kart. Gyárilag is van hozzá imbuszkulcs, ez azonban azért speciális, mert a végére egy hatszöget hegesztettek, ami a porvédő sapkát hivatott meglazítani.

Így kapcsolható vissza az összkerékhajtás

A szerző fotói

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....