Peugeot

Peugeot 2008 teszt: nagyítás

2017.09.12.

A Peugeot 2008-asban ülve nem is gondolnánk, hogy a 208-as kisautó felfújt változata vesz körül. Nagyobbnak, elegánsabbnak és élhetőbbnek tűnik és az egyhetes tesztelés bebizonyította, hogy valóban az is. Leggyengébb turbós benzinmotorjával, gazdag felszereltséggel tettük próbára.

Hogy néz ki?

A ráncfelvarrott 2008-as markánsabb elődjénél, a belül is krómozott, függőleges, térhatású, hálómintájú hűtőrács elegánsabb megjelenést kölcsönöz a franciának. A megújult fényszórók a Peugeot új arculatának nyelvét beszélik, szépek a 17 hüvelykes felnik. Masszív és jó formájú, bumfordi kis autó.  A hátsó lámpák 3D-s oroszlánkarmokat mintáznak.

A kerékjárati íveket kitöltő műanyag borítás és az alvázvédő borítás terepesebbnek is láttatja az autót, de összkerék-meghajtást továbbra sem kapott, a laza talajon a tapadást elősegítő rendszerre sincs igazából szükség a hétköznapokon - a középkonzol alján található tekerőkapcsoló is megújult. A magasabb üléspozíció és a megemelt hasmagasság (16 centiméter) azonban javítja használhatóságát és vonzóbbá teszi a piacon. Érdekes, hogy az autót alapból négyévszakos Goodyear Vector gumikkal szerelik, a júniusi kánikulában minden elindulás gumiégetéssel járt, ezek a puha gumik rendesen koptak és állatian nyikorogtak a tomboló melegben. Jó tapadását dicséri, hogy az úton átszaladó, szájában kölykét cipelő menyét koma/asszony túlélte a vészfékezéses kalandot, az autó biztonsággal lelassított, hogy a kisállat időben átérjen az úttesten. Szerencsére mögöttem sem jött senki...

A 4,16 méter hosszú és 1,74 méter széles 2008 ötvözi a kisautók könnyed vezetésének élményét és a szabadidő-autók robusztusságát a variálható utastérrel. Utóbbi maradt a régi, az anyagok minőségén azonban javítottak a franciák. Az utastérben nincs nagy változás, de javultak a felhasznált anyagok, igaz ez még nem a 3008-as szintje, de kellemetlen tapasztalatról nem tudok beszámolni. Frissítették a fedélzeti információs és szórakoztató rendszert, amely képes okostelefonunk tükrözésére, legyen az iPhone (Apple Car), vagy andoridos készülék (Car Play). Az Allure felszereltséggel a műszerek halványan világító kék keretet kapnak, a panorámatető szegélyét LED-sor világítja meg. Feltűnő az apró, ellipszis alakú kormány.  Az ülések jól tartanak.

Csomagtere tágas és praktikusan pakolható, alaphelyzetben 410 literes (VDA 211 szabvány szerint 360 liter), de hamar ennek több mint a háromszorosával, 1400 liternyi hellyel gazdálkodhatunk. A hátsó üléspad osztottan és síkban dönthető. Ennek nagy hasznát vettem, mert épp lakásfelújításkor szegődött mellénk a 2008, így férfiasan kivette részét a munkából: zsákos betont, bútorlapokat, burkolóanyagokat és fát szállított.

 Az üléslapot a háttámla tetején található gomb megnyomásával hajthatjuk le, ami az üléslapot is beljebb húzza. A csomagtartóban a könnyen elmozduló tárgyak leszorítására szolgálnak az oldalsó és a padlón elhelyezett rögzítő gyűrűk, ezen kívül egy-egy tároló rekeszt találunk kétoldalt, az egyikhez rögzítő heveder, a másikhoz csomagtérháló is tartozik. A csomagtérszőnyeg alatt egy plusz 22 literes rakodótér bújik meg.

Hogy megy?

A turbófeltöltős háromhengeres változat tömege 12 kilogrammal kevesebb, mintha négyhengeres lenne. Nagy nyomású (200 bar) közvetlen befecskendezést és magas hatásfokú (fordulatszáma 240 ezer/perc), újgenerációs turbót kapott. Lökettérfogatához képest nyomatéka magas, percenkénti 1750 fordulaton 205 Nm. 130 kilométer/óránál 2200-at forog percenként a főtengely.

Nem repeszt, de meglepően takarékos: a közel 500 kilométeres teszt során 4,8 literes átlagot mértünk, úgy hogy végig ment a klíma és elég sokat cipekedtünk is.

Milyen vezetni?

Az 1,2 literes háromhengeres PureTech benzinmotor 110 lóerős változata járt nálunk, de amikor vezetjük, nem hisszük el, hogy van ember, aki a gyengébb, 82 lóerős szívómotorral választja. Ha erre gondolt, hamar felejtse el, gyenge lesz. Még így is küzdelmes vele az autópályán haladás, kapkodni kell a lábunkat, hogy tartsuk a ritmust a tempósabb sávban.

Mennyibe kerül?

Jól felszerelt (Allure) tesztautóban ültünk, panorámatetővel, tolatókamerával, parkolósegéddel, ülésfűtéssel és JBL-hangrendszerrel felszerelve. A 82 lovas alap benzines listaára 4,18 millió forint, amiből a 200 ezer forint kedvezményt ad az importőr. Az ár további 500 ezer forintos használtautó-beszámítással mérsékelhető, így legolcsóbban 3,68 millióért lehet a miénk egy 2008-as. Az induló Access felszereltség nem mondható fapadosnak: ABS, elektronikus fékerőelosztó, vészfékrásegítés, automatikus vészvillogó, ESP, kipörgésgátló, isofix bekötési pontok, keréknyomás ellenőrző rendszer, léptetőkódos indításgátló, hat légzsák, elektromos első ablakemelők, hazakísérő fény, központi zár távirányítóval, négy irányban állítható kormányoszlop, állítható magasságú vezetőülés, sebességfüggő szervokormány, tempomat, osztottan dönthető és síkban lehajtható hátsó ülések, elektromosan állítható és fűtött visszapillantók, két 12 voltos csatlakozó. Feláras a klíma, 200 ezret kérnek érte, az MP3-as rádió 165 ezerbe kerül, a városi koccanásgátló az alapváltozathoz nem rendelhető, egy szinttel feljebb 125 ezerért adják. A grip control szintén csak az Active felszereltségtől érhető el, felára 170 ezer forint. A technika fejlődése természetesen beépült a frissítésbe, a 2008-as héthüvelykes szórakoztató- és információs rendszere képes mindenféle okostelefon tükrözésére, azaz a kocsi képernyőjéről irányíthatjuk a telefonunk tartalmát. Gazdagabb felszereltségű tesztautónkért már mélyebben kell zsebbe nyúlnunk, 5 465 000 forinttól indul a móka.

Hogy működik a grip control?

A PSA-csoport által szabadalmaztatott grip control rendszer gyenge tapadási viszonyok között fokozza az autó haladási képességét, segítségével mérsékelhető a kicsúszás és a megpördülés veszélye. A standard üzemmód a normál, szokásos menetkörülmények esetén használatos, amikor kicsi a megcsúszás veszélye. Hó üzemmódban a rendszer az első kerekek meghajtását a csúszós útfelület tapadási viszonyaihoz igazítja. 50 kilométer/órás sebességtől az automatika standard módba kapcsol. Terepes üzemmódban csúszós úton (sár, nedves fű stb.) fedélzeti elektronika a tapadó kerekekhez közvetíti a maximális nyomatékot, úgy viselkedik, mint egy önzáró differenciálmű. 80 kilométer/órát elérve az automatika szintén standard üzemmódba kapcsol.

 A homok üzemmód a hajtott kerekek egyidejű csúszását érzékelve biztosítja az autó haladását laza talajon, és csökkenti az elakadás kockázatát. Ez a mód 120 kilométer/óra sebességig működik, majd standard módba vált. Az ESP 50 kilométer/óra alatt teljesen kikapcsolható.

Hogy működik a koccanásgátló?

A 2008-ban is dolgozik a városi koccanásgátló, amely az automatikus fékrendszer aktivizálásával próbálja elkerülni az ütközést, vagy bekövetkezése esetén csökkenti annak súlyosságát. A rendszer működésének alapja a szélvédő felső részébe épített, Lidar technikán alapuló, rövid hatótávú lézerdetektor, amely érzékeli a mellettünk, előttünk, vagy a velünk egy irányba haladó vagy álló járművet, és ha a vezető nem lassít, 30 kilométer/óra alatt automatikusan, teljes erővel lefékezi az autót, hogy csökkentse a saját autónk és az akadály közötti sebességkülönbséget. Az automatikus fékezés sebessége elérheti a 10 m/s2-t is. Ütközéskor az autóban ülőket hat légzsák védi, két első-, két oldal- és két függönylégzsák. Az első ülések támlájába épített oldallégzsákok optimális védelmet nyújtanak az ülésbeállítástól függetlenül. A gyerekek biztonsága érdekében az utasoldali frontlégzsák kikapcsolható. Hátul a két szélső üléshelyekhez hárompontos isofix rendszer tartozik.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....