Le Mans

A Porsche két év alatt kapaszkodott föl újra a csúcsra Le Mans-ban

2015.06.15.

A Porsche két újonccal a volánnál a 17. győzelmét aratta a világ leghíresebb megbízhatósági autóversenyén, a 14 győzelemmel rendelkező Audinak ezúttal meg kellett elégednie a 3. hellyel.

A Nico Hülkenberg, Nick Tandy és Earl Bamber által vezetett Porsche 919 Hybrid szerezte meg az abszolút győzelmet a 83. Le Mans-i 24 órás versenyen, ami azért meglepetés, mert az alakulatból korábban csak Tandy versenyzett a La Sarthe-i pályán. Rutintalanságuk ellenére a csapat minden tagja szinte hiba nélkül vezetett, és műszaki hibák sem hátráltatták őket. Ez a történelmi győzelem pontosan 45 évvel a Porsche első itteni diadala után született, amit Hans Hermann és Richard Attwood aratott még 1970-ben egy 917k-val.

A 19-es rajtszámú Porsche éjszaka vette át a vezetést, miután Hülkenberg és Tandy a remek tempójuknak köszönhetően felzárkózott az élmezőnyhöz, korábban ugyanis időt vesztettek egy korai Safety Car periódus alatt. Végül a 24 órának több mint a felében vezették a mezőnyt, és vasárnap reggel már két perces előnyt autóztak ki a 17-es Porschéval (Mark Webber, Brendon Hartley, Timo Bernhard) szemben, a célban viszont csak méterek választották el őket egymástól, mert a két autó bevárta egymást, hogy emlékezetes képek készüljenek.

Nico Hülkenberg 1991 óta az első aktív Forma-1-es pilóta, aki nyerni tudott Le Mans-ban. A Force India 27 éve német versenyzője karrierje legjobb eredményének nevezete ez a sikert, ami azért is hihető, mivel a 2009-es GP2 szezonja óta nem nyert egy versenyt sem. „Még túl kevés idő telt el a győzelem óta, ezért nehéz felfognom, mi történt. szerintem ehhez több napra lesz szükségem. Fantasztikus élmény volt nekem a Forma-1 világából érkezve megtapasztalni, hogy milyen egy verseny Le Mans-ban. Nagyon örülök, hogy teljesítettem, és még jobban örülök annak, hogy nyertem két olyan sráccal, akik már ettől legendává váltak” – nyilatkozta a német.

„A mi autónk számára ez egy tökéletes verseny volt. Remek volt a tempónk, nem hibáztunk, és jó volt a ritmusunk is. Mindenkinek köszönetet szeretnék mondani, aki az elmúlt hónapokban szinte alvás nélkül a sikerünkért dolgozott – a mai nap kárpótlást jelenthet nekik” – fejezte be. A szintén Le Mans-i újonc Bamber hálás volt a Porschénak, amiért annak idején behívták, hogy vezesse a harmadik autót. „Hihetetlen év áll mögöttem, 12 hónapja a német Porsche Carrera kupában mentem. Nagy köszönetet szeretnék mondani a Porschénak, amiért hittek bennem, és megadták a lehetőséget a versenyzésre. A legmerészebb álmaimat is túlszárnyalja, hogy első próbálkozásra tudtam nyerni itt” – nyilatkozta.

Csapattársuk, a rutinosabb Tandy szerint a Porsche sikeréhez az éjszakai körülmények is hozzájárultak. „A körülmények olyanok voltak, hogy a mi autónkhoz passzoltak, amely ettől elkezdett működni, míg a többiek küszködtek. A hűvösebb hőmérséklet sokat segített a turbófeltöltőnek, és amikor minden óramű pontossággal működik, akkor a vezetőnek csak nyomnia kell a gázt. A győzelmünk kulcsa az volt, hogy képesek voltunk éjszakától kezdődően négy etapot futni a gumikkal három helyett.

A három Audi a versenytempót tekintve sokkal közelebb állt a Porschékhoz, mint az időmérőn, de különböző okok miatt így is vereséget szenvedtek, mert mind a három R 18 TDI-nek voltak be nem tervezett bokszkiállásai. Ennek is köszönhetően a 19-es Porsche mögött a 17-es rajtszámú másik 919 Hybrid futott be a célba, a verseny menetét nem befolyásolta, hogy az utolsó 10 percben eleredt a sokáig csak ígért eső. A 17-es, Mark Webber-féle autó a verseny első harmadában még harcban állt az elsőségért, de aztán sok időt vesztettek egy büntetés miatt. Az ex-Forma-1-es ausztrál versenyzőnek le kellett töltenie egy 1 perces stop and go büntetést, mert az autó előző etapjában a csapattársa, Hartley egy sárga zászlós zónában gyorsabban ment a megengedettnél.

A 7-es rajtszámú Audi, amelyet a tavalyi győztes alakulat (Marcel Fassler, André Lotterer, Benoit Treluyer), végül felállhatott a dobogóra, de nem biztos, hogy azon őszinte volt a versenyzők mosolya, mert két órával a rajt után már vezettek, és még éjszaka is első helyért csatáztak.  Az Audi erőssége a fogyasztás mellett a verseny első felében kíméletes gumihasználat volt, mivel az R18 TDI e-tron quattrókon négy etapot is kibírtak a Michelin abroncsok, míg a Porschékon csak hármat. Aztán este és reggel a hűvösebb időben már a Porschék is négy etapot mentek egy szett gumin, így odalett az Audik előnye. A 7-es Audi visszaesését végül az okozta, hogy defektet kapott, aztán olajszivárgás miatt újra be kellett jönnie a bokszba egy be nem tervezett kiállásra.

A 7-es Audi problémái miatt a 9-esre hárult a feladat, hogy üldözze a Porschékat, de ennek az autónak akkor szállt el minden esélye a győzelemre, amikor ki kellett cserélni benne az első féltengelyeket, amelyeket a villanymotor hajt meg egy lendkerekes hibrid rendszeren keresztül. A művelet 20 percig tartott, ami alatt több mint 6 kört vesztettek. A 7-es és a 9-es Audi problémái ellenére a 8-as nem tudott eléjük kerülni, mert a verseny harmadik órájában Loic Duval látványos balesetet szenvedett vele. Későn vette észre a lassú zóna miatt lassító GT autókat az Indianapolis kanyarban, és az ütközést elkerülendő a fűre rántotta az R 18 TDI e-tron quattrót. Onnan visszatérve megpöckölte az autóját egy Ferrari, amitől az megpördült, és a falba fúródott. Ugyan vissza tudott térni a bokszba saját lábon, és az orr-rész javítása sem vett sok időt vett igénybe (mindössze 4 percet), de később a lelazult motorháztetőt is javítani kellett.

A pole pozícióból indult harmadik, feketére fényezett Porsche két vezetői hiba miatt esett vissza: Neel Jani és Romain Dumas is elfékezte magát a Mulsanne-kanyarban, és kis sebességgel a gumifalnak mentek. Mindkét esetben ki kellett cserélni a 919 Hybrid orrát, de Jani esetében nagyobb volt a teljes időveszteség, mert neki még a kavicságyból is ki kellett tolatnia az ütközés után.

A tavaly még a leggyorsabb autóval rendelkező Toyota ezúttal nem sok vizet zavart, mivel a két TS040 Hybrid a verseny nagy részében a hetedik és a nyolcadik helyen haladt. Azonban a 2-es rajtszámú autó, amelyet Alex Wurz, Mike Conway és Stéphane Sarrazin vezetett, reggel előre tudott lépni a hatodik helyre, amikor a 9-es Audit sokáig szerelték a bokszban. A tavalyi világbajnok alakulat a másik Toyotában ezúttal nem tudott hasznot húzni az Audi műszaki problémájából, mert Anthony Davidson szombat esti ütközése miatt sokkal hátrébb voltak, mint a csapattársak autója.

A radikálisan újszerű, elsőkerék-meghajtású Nissan GT-R LM Nismo versenyautók közül csak a 22-es rajtszámú ért célba, de a körönként 15-20 másodperccel lassabb tempó miatt egy pillanatig sem voltak veszélyes az azonos kategóriába tartozó Porschékre, Audikra és Toyotákra. Végül a 21-es autó futóműhiba, a 23-as autó váltóhiba miatt adta föl a versenyt. A Nissan azzal vigasztalódhatott, hogy az LMP2 kategóriát egy Nissan motoros Oreca 05 nyerte Richard Bradley, Matthew Howson és Nicolas Lapierre vezetésével.

A GTE Pro kategóriában a 64-es rajtszámú, Oliver Gavin, Tommy Milner és Jordan Taylor által vezetett Chevrolet Corvette C7R diadalmaskodott, ami elégtétel a csapatnak azután, hogy Jan Magnussen totálkárosra törte a másik autójukat az időmérőn. Az amatőr GT kategóriában az SMP csapat Ferrarija hatalmas szerencsével tudott nyerni, ugyanis Pedro Lamy-ék végig vezető Aston Martinja a 24. órában, a nedves pályán kicsúszott a Ford-sikánban, és feladta a versenyt.

Eredmények:

1

LMP1

N.Hülkenberg, E.Bamber, N.Tandy

Porsche Team

Porsche

24óra00perc42.784mp

2

LMP1

T.Bernhard, M.Webber, B.Hartley

Porsche Team

Porsche

1 kör h.

3

LMP1

M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer

Audi Sport Team Joest

Audi

2 kör h.

4

LMP1

L.di Grassi, L.Duval, O.Jarvis

Audi Sport Team Joest

Audi

3 kör h.

5

LMP1

R.Dumas, N.Jani, M.Lieb

Porsche Team

Porsche

4 kör h.

6

LMP1

A.Wurz, S.Sarrazin, M.Conway

Toyota Racing

Toyota

8 kör h.

7

LMP1

F.Albuquerque, M.Bonanomi, R.Rast

Audi Sport Team Joest

Audi

8 kör h.

8

LMP1

A.Davidson, S.Buemi, K.Nakajima

Toyota Racing

Toyota

9 kör h.

9

LMP2

M.Howson, R.Bradley, N.Lapierre

KCMG

ORECA/Nissan

37 kör h.

10 

LMP2

S.Dolan, M.Evans, O.Turvey

JOTA

Gibson/Nissan

37 kör h.

11 

LMP2

R.Rusinov, J.Canal, S.Bird

G-Drive Racing

Ligier/Nissan

37 kör h.

12 

LMP2

G.Yacaman, L.Derani, R.Gonzalez

G-Drive Racing

Ligier/Nissan

41 kör h.

13 

LMP2

K.Chandhok, M.Patterson, N.Berthon

Murphy Prototypes

ORECA/Nissan

48 kör h.

14 

LMP2

M.Mediani, D.Markozov, N.Minassian

SMP Racing

BR Engineering/Nissan

55 kör h.

15 

LMP2

E.Brown, J.van Overbeek, J.Fogarty

Extreme Speed Motorsports

Ligier/HPD

56 kör h.

16 

LMP2

P.Perret, I.Bellarosa, J.Ibanez

Ibanez Racing

ORECA/Nissan

58 kör h.

17 

GTE Pro

O.Gavin, T.Milner, J.Taylor

Corvette Racing

Chevrolet

58 kör h.

18 

LMP1

A.Imperatori, D.Kraihamer, D.Abt

Rebellion Racing

Rebellion/AER

59 kör h.

19 

LMP2

L.Roussel, D.Cheng, H-Pin Tung

Pegasus Racing

Morgan/Nissan

61 kör h.

20 

GTE Am

V.Shaitar, A.Bertolini, A.Basov

SMP Racing

Ferrari

63 kör h.

21 

GTE Pro

D.Rigon, J.Calado, O.Beretta

AF Corse

Ferrari

63 kör h.

22 

GTE Am

P.Dempsey, P.Long, M.Seefried

Dempsey Racing - Proton

Porsche

64 kör h.

23 

LMP1

N.Prost, M.Beche, N.Heidfeld

Rebellion Racing

Rebellion/AER

65 kör h.

24 

GTE Am

B.Sweedler, T.Bell, J.Segal

Scuderia Corsa

Ferrari

65 kör h.

25 

GTE Pro

G.Bruni, T.Vilander, G.Fisichella

AF Corse

Ferrari

65 kör h.

26 

GTE Am

F.Perrodo, E.Collard, R.Aguas

AF Corse

Ferrari

65 kör h.

27 

GTE Pro

M.Sorensen, C.Nygaard, N.Thiim

Aston Martin Racing

Aston Martin

65 kör h.

28 

LMP2

S.Sharp, R.Dalziel, D.Hansson

Extreme Speed Motorsports

Ligier/HPD

66 kör h.

29 

LMP2

J.Nicolet, J-M.Merlin, E.Maris

Oak Racing

Ligier/HPD

67 kör h.

30 

GTE Pro

R.Lietz, M.Christensen, J.Bergmeister

Porsche Team Manthey

Porsche

68 kör h.

31 

GTE Am

P.Mann, R.Giammaria, M.Cressoni

AF Corse

Ferrari

69 kör h.

32 

LMP2

T.Krohn, N.Jonsson, J.Barbosa

Krohn Racing

Ligier/Judd

72 kör h.

33 

LMP2

M.Aleshin, K.Ladygin, A.Ladygin

SMP Racing

BR Engineering/Nissan

73 kör h.

34 

GTE Pro

F.Rees, A.MacDowall, R.Stanaway

Aston Martin Racing

Aston Martin

75 kör h.

35 

GTE Am

H.C.Chen, G.Vannelet, M.Parisy

Team AAI

Porsche

75 kör h.

36 

GTE Am

A.Al Faisal, K.Giermaziak, M.Avenatti

JMW Motorsport

Ferrari

75 kör h.

37 

GTE Am

J.San Chen, A.Kapadia, X.Maassen

Team AAI

Porsche

79 kör h.

-

LMP2

C.Cumming, L.Vanthoor, K.Estre

Oak Racing

Ligier/HPD

kiesett

-

GTE Am

P.D.Lana, P.Lamy, M.Lauda

Aston Martin Racing

Aston Martin

kiesett

-

GTE Am

J.Bleekemolen, B.Keating, M.Miller

Riley Motorsports-Ti Auto

SRT/Dodge

kiesett

-

LMP2

N.Leventis, D.Watts, J.Kane

Strakka Racing

Dome/Nissan

kiesett

-

LMP1

S.Trummer, P.Kaffer, T.Monteiro

Team ByKolles

CLM/AER

diszkvalifikálták

-

LMP1

H.Tincknell, M.Krumm, A.Buncombe

Nissan Motorsports

Nissan

kiesett

-

GTE Am

D.Cameron, M.Griffin, A.Mortimer

AF Corse

Ferrari

kiesett

-

LMP1

O.Pla, J.Mardenborough, M.Chilton

Nissan Motorsports

Nissan

kiesett

-

LMP2

P.Thiriet, T.Gommendy, L.Badey

Thiriet by TDS Racing

ORECA/Nissan

kiesett

-

GTE Am

R.Goethe, S.Hall, F.Castellacci

Aston Martin Racing

Aston Martin

kiesett

-

LMP2

P.Ragues, O.Webb, Z.Amberg

Team SARD Morand

Morgan/SARD

kiesett

-

LMP1

T.Matsuda, M.Shulzhitskiy, L.Ordonez

Nissan Motorsports

Nissan

kiesett

-

LMP2

N.Panciatici, P-L.Chatin, V.Capillaire

Signatech Alpine

Alpine/Nissan

kiesett

-

GTE Pro

D.Turner, S.Mucke, R.Bell

Aston Martin Racing

Aston Martin

kiesett

-

GTE Am

G.Roda, P.Ruberti, K.Poulsen

Larbre Competition

Chevrolet

kiesett

-

LMP2

G.Hirsch, G.Paletou, J.Lancaster

Greaves Motorsport

Gibson/Nissan

kiesett

-

GTE Am

C.Ried, K.Al Qubaisi, K.Bachler

Abu Dhabi-Proton Racing

Porsche

kiesett

-

GTE Pro

P.Pilet, F.Makowiecki, W.Henzler

Porsche Team Manthey

Porsche

kiesett

-

GTE Pro

J.Magnussen, A.Garcia, R.Briscoe

Corvette Racing

Chevrolet

nem indult

-

GTE Am

M.Wainwright, A.Carroll, P.Keen

Gulf Racing UK

   

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....