repülés

Rárepültek az olajsejkek Európa légi piacára

2014.07.13.

Fájdalmas veszteségeket okoznak az unión kívüli – főként az öböl menti – társaságok az európai légi fuvarozóknak. Az Emiratest és társait pénzelő kormányokra nem vonatkoznak az uniós államokat korlátozó előírások, ezért a Lufthansa szenved, a skandináv és a cseh cég masszívan mínuszban van.

Alacsonyan szállnak a személyszállító gépek - és a profitkilátások

Az indulásának tizedik évfordulóját Ferihegyen ünneplő Wizz Air bejelentette, hogy külön karbantartó bázis épül a légitársaság számára. A hangár 2015 szeptemberére készül el, és több mint hetven képzett szakembernek biztosít majd munkát. A Budapesthez sok szállal kötődő légitársaság ünneplését beárnyékolja, hogy a cégnek a közelmúltban el kellett halasztania a tőzsdére lépést Londonban. A Wizz Air a részvénykibocsátás révén 274 millió dollárt remélt a tőzsdén, amely megalapozta volna jövendő növekedési terveit. A jelenlegi 52 gép mellé a következő három évben még harminccal szeretné a társaság a flottáját növelni.
A döntés elhalasztását a romló iparági környezettel magyarázták. Az európai légicégek számára valóban nem a legjobban alakult ez az év: a kontinens zászlóshajójának tekinthető Lufthansa a minap jelentette be, hogy kénytelen módosítani eredeti profitkilátásain, mert a forgalmi bevételek csökkentek a várthoz képes. A jelenlegi gazdasági évre jelzett 1,3-1,5 milliárd eurós profit helyett csak 1-1,3 milliárddal számolhat a társaság. A legtöbb fejfájást a németeknek az öböl menti országok légitársaságai okozzák, amelyek nemcsak fuvarozóként terjeszkednek Európában, de befektetőként is. Mint ismeretes, az Etihad bevásárolta magát az Air Berlinbe, a szerb nemzeti légitársaságba és jelenleg is tárgyalásokat folytat az Alitalia „megmentéséről”. Komoly piaci verseny alakult a Lufthansa és az Emirates között az utóbbi új, A380-asokkal repült európai járatai miatt is: az arab társaságnak Bécsben sikerült a németek kemény ellenállása ellenére is kibővítenie a heti járatsűrűséget.

De nem csak a német légitársaság szenved a piacon. A skandináv SAS jelentős, egymilliárd svéd koronás (34 milliárd forintos) veszteséget jelentett a februártól áprilisig tartó időszakra, ezért várhatóan háromszáz dolgozóját elbocsátja. A Scandinavian Airlines szerint árbevételük az előző évi tízmilliárd svéd korona után az idén február és április között 8,4 milliárd koronára csökkent, adózás előtti eredményük pedig 1,078 milliárd korona veszteség volt. A SAS a skandináv térség legnagyobb légitársasága, 2013-ban 28 millió utast szállítottak százhúsz célállomásra, gépparkjuk 132 repülőből áll. A társaság Budapest és Koppenhága között is üzemeltet járatot.

Nehéz versenyben kell helyt- állnia Csehország átszervezett, majd részben privatizált nemzeti légitársaságának is. Ez most nem sikerült: a Cseh Légitársaság (CSA) mintegy 922 millió koronás veszteséggel zárta a tavalyi évet, a cégnek ez a legrosszabb eredménye 2009 óta. A CSA részvényeinek többségét tavaly megvette a Korean Air, illetve a cseh magántársaság, a Travel Service. Miután a cseh versenyhivatal jóváhagyja a tranzakciót, a két légitársaságnak együtt többsége lesz az eddig állami vállalatban.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. június 26-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....
2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....
2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....
2025.12.11
Miről is van szó pontosan?   ..