használtautó átvizsgálás
Amikor a használtautó-vásárlás előtti forródróton bejelentkezik az érdeklődő ügyfél, sokszor elfelejti elárulni, hogy milyen autót keres, ezért ilyenkor külön is kell kérdezni. Egy CLK320-as Merciről lenne szó – hangzott a válasz. Mindenki olyan kocsit vesz, amilyet akar, de feltételezve, hogy éppen azért keres egy vásárlás előtt vizsgáló céget, mert nem akar tátott szájjal beszaladni abba a bizonyos erdőbe, egyszerűen nem bírtam megállni, hogy fel ne szisszenjek. Igazam lett, máris mesélem…
Coupé is, prémium is, öreg is
A prémiumszegmensből bármit és bármilyen korban választunk, az anyagilag szívás. Ha új, vagy legalább is fiatal, akkor a vételárban, az idősödő példányok pedig a fenntartásban járatják maximumra a pénzszivattyút.
Nem mondom, vannak megkímélt példányok az öreg luxuskocsiknál is, de amikor megtudtam, hogy CLK 2002-es, vagyis 22 éves és 230.000 km van benne nem sok jót sejtettem. A maradék reményem a megrendelés beérkezése után szállt el végleg, amikor megpillantottam, hogy a kocsiért mindössze 2,1 millió forintot kérnek.
Ha ezeket a járműveket nem tartják folyamatosan karban azon a szinten, hogy ha valami baj van velük, akkor azonnal szerviz, akkor néhány hónap leforgása alatt annyi minden összejön, ami már kedvét szegi a tulajnak, hogy orvosoltassa őket.
Az általunk a helyszínen használt állapotlapon elég sok szabad hely van a tapasztaltak szabadszavas rögzítésére, de ennél a kocsinál teleírtuk a margóban és fej- és láblécekben szabadon maradt papírfelületeket is.
Magyarországra eleve 17 évesen hozták be
A kocsi első hazai bejegyzése 2019-ben történt. Szerintem ez a kocsi már akkor sem volt a helyzet magaslatán. Ilyen autót nem is értem miért importálnak. De megértettem, amikor az ügyfél elmondta, hogy neki mindenképpen a 320-as verzió kell feketében. Ilyenből 2 db-ot árultak.
Most 233.000 km van benne, ennyitől nagyon nem kellene így kinéznie és ennyi hibát hoznia a kocsinak. A kocsi régi, egyetlen egy helyről a gyújtásszár vezérlőről sikerült km-adatot kinyerni, ezek szerint a kijelzett futásteljesítmény valós.
A szürke-fekete bőrkárpit a vezetőülésen rommá szakadva. A hátsó ülésen szintén van egy éktelen szakadás, a padlókárpiton furcsa folt. Az anyósülés jobboldali műanyag burkolata szakadt, kilátszik a az ülésállítás mechanikája. Az első biztonsági övek feszítőmechanizmusa nem működik, lógnak az övek, a baloldali övet előre adó mechanika is leállt.
Az első ülések valaha fűthetőek voltak, ebből már a vezetőülés ülőlapja maradt működőképes, a többi nem működik. Mint ahogyan a kulcs nélküli nyitás és indítás is a múlté már. Még mindig az utastérben maradva fel kellett jegyezzük, hogy a tetőablak árnyékolója úgy ahogy van hiányzik, a hátsó elektromos árnyékoló roló pedig nem megy. De a jobboldali visszapillantó tükör oldalirányú állítása is sztrájkol. A fedélzeti multimédia rendszer hibás, a tetőkárpit sérült, szakadt. A telefon kihangosító hiányos. A memóriás üléseket is mindhiába próbáltuk működésre bírni.
Gyakorlatilag ki lehet jelenteni, hogy az anno gazdagnak számító felszereltségek mind esztétikai, mind pedig műszaki szempontból tönkrementek. A csomagtérben a „nagyhifi” maradványai láthatók, kábelek lógnak és a burkolatok hiányosak. A váltókar bőr burkolata kiszakadva, a középső szellőzőrostély törött.
De ne szálljunk még ki!
A diagnosztikai lekérdezés szerint a szellőztetőrendszer levegő elosztásának elektromos állítómotorjai zöme meghalt, áll. Nem lehet például a lábtérre állítani a fűtés irányát. A diag is kijelezte, hogy bal hátsó lámpában több izzó hibás és a pótféklámpa sem működik.
A sikertelenül próbált fényszórómosó után a számítógépes lekérdezés is megerősítette, hogy annak szivattyújában szakadás lépett fel.
A motor, a váltó és a futómű
A kocsi motorja indítható volt és mivel a 6 henger a pokolban is 6 henger még viszonylag szép hangot is hallatott. De olajszivárgás volt látható a szelepfedeleken, az olajteknőnél, az olajszivattyúnál, a szűrőháznál. A motortérbe is jutott az utólagos kábelezésből, ráadásul kék és lila színben, gyönyörű!
A menetpróbán aztán a váltó működése, illetve hibája szúrt szemet. Minden fokozatváltásnál rángat. Egy ilyen váltónak vajpuhán kellene működnie. 100% hogy váltóolajcserét időtlen idők óta nem csináltak rajta, és élünk a gyanúperrel, hogy szét is kell szedni és az egész mechatronikát ki kell pucolni.
A futómű nem volt ennyire vészes. A kormányközép nem egyenes, amikor egyenes megy a kocsi, futóműbeállításra van szükség. A baloldali féltengely belső csuklója pedig szórja a zsírt a gumiharang alól, pedig az eladó azt mondta ezt most cserélték. Hát nem sikerült valami jól.
A kocsi bal hátsó gumiabroncsa a másik hárommal nem egyezett meg, ráadásul a DOT számot kicsiszolták belőle. Hát milyen használtgumival seftelő ember tesz ilyet? Persze minden felni fénysérült, az egyikről még a perem is lekéredzkedett egy helyen.
Karosszéria
Az első sárvédőkön kívül minden elemet javították már. Nem probléma, ilyen idős korban már sok kocsi kap egy (két) telifényt, a rétegvastagsági értékek pedig csak a jobb oldalrészen ugrottak fel 1.000 mikron környékére. Cserébe az oszlopokon és küszöbökön mérhető értékek alapján a verda nem volt kiflibe hajlítva valamelyik körúti villanyoszlopon.
Kisebb horpadások, deformációk tarkítják a látképet, de repedt és fénysérült a hátsó lökös, van egy kis repedés a bal hátsó lámpán, a csomagtér fedél pedig rozsdásodik és az illesztése sem megfelelő.
Még van 3 hónap műszaki rajta
És nagy érték, hiszen a biztonsági öv hibákkal, a nem működő lámpamosókkal és a felemás hátsó tengelyi abroncsokkal biztos a bukás egy tisztességes vizsgán.
Mivel a kocsi gyakorlatilag romjaiban hever, nem hogy 2 milliót, de megítélésem szerint egy fabatkát nem ér. Gyakorlatilag minden elromlott, megállt, vagy hibás rajta, amit csak el lehet képzelni. A motorjából dől az olaj, a váltója kis túlzással csereérett.
A kocsi jelenlegi árával vetekedő szervizszámlák, vagy az aknában átvirrasztott éjszakák lebegnek a szemem előtt, rengeteg szívással.
És kell neki, és megvette
Egy alapos vásárlás előtti vizsgálattal mindezt előre tudtuk vetíteni az ügyfél számára, de ő hajthatatlan volt. Megvette az autót. Pedig ebből már minden erőfeszítés ellenére sem lesz soha normális, önmagához méltó autó. Ennek bizony a bontóban lenne a helye az ügyfélnek pedig kétszer ennyiért kellett volna néznie egy még autónak tűnő példányt.
Kattints ide, tudunk segíteni!
További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!