Mi kerül ezen ennyibe

A rezsióradíj, avagy mi kerül ebben ennyibe?! (7. rész) – Fékerőmérő berendezés

2020.12.18.

A fékerőmérő meglétét, vagy szerződésest jogviszonyt ír elő az 1/90-es a fékjavítást végző műhelyeknek, hiszen a javítást ellenőrzés kell, hogy kövesse.

 

A fékberendezések diagnosztikai ellenőrzése és javítása kiemelt fontosságú tevékenység a járművek műszaki vizsgálata, illetve általános javítása/karbantartása során. Ezek a vizsgálatok kiterjednek a kerékfékerő mérésére – amelyet a pedálerő (légféknél kivezérelt nyomás) függvényében állapítanak meg –, az oldalak közötti fékerő eltérés vizsgálására, és a fékerő ingadozás vagy lassulás megállapítására.

Az utóbbit leszámítva ezen értékek diagnosztizálását fékerőmérő próbapadok segítségével hajtják végre. A vizsgálat során figyelembe kell venni az adott járműtípusra vonatkozó gyártó által előírt értékeket, tünet esetén pedig meg kell keresni a konkrét hibaforrást. A javítási munkálatok után ismét műszeres fékvizsgálat következik ellenőrzés céljából. A műhelyben végzett fékvizsgálatok a kerékfékszerkezet által előállított fékerő mérésén alapulnak. Ez a fajta vizsgálati módszer számos előnnyel rendelkezik például, hogy az ellenőrzést zavaró körülményeket (forgalom, időjárás, terepi viszonyok) kiküszöböli.

 

A görgős fékerőmérő pad méréstechnikai követelményei:

Eszközzel mérendő érték, műszaki jellemző

Az alkalmazott mérőeszköz legnagyobb megengedett hibája*

személygépjármű

tehergépjármű

személygépjármű

tehergépjármű

fékerő                           0 – 5 kN

 

pedál és kézi erő         0 – 600 N

 

fékezőnyomás

0 – 30 kN

 

0 – 800 kN

 

0 – 10 bar

±2%

 

±2%

±2%

 

±2%

 

±2,5%

* a berendezés felső méréshatárának százalékos formája

 

1. Baloldali görgőegység, 2. Jobboldali görgőegység, 3. Első görgő, 4. Hátsó (emelt) görgő, 5. Hajtómotorok, 6. Tapintó görgő, 7. Lánchajtás, 8. Reakció-érzékelő mérőcellák, 9. Kijelző műszerek, 10. Pedálerő adó

A görgős fékpadi vizsgálat során a gépjármű egy tengelyének kerekeivel áll a fékpadra, a fékpad mérőegységei kerekenként önállóak. A két görgő alkotja a görgőágyat, melyek között a járműkerék helyezkedik el. A lánchajtással összekapcsolt görgőket egy villamos motor hajtja. A próbapad, a kerék és fékszerkezet együttesen hozza létre a fékezőnyomatékot.

A görgőkre mindig a megadott irányban kell ráállni a járművel, mivel ezek forgásiránya meghatározott. Azokban az esetekben mikor a görgők tengelyei nem ugyanabban a síkban helyezkednek el, az emelt görgőnek kell a menetirány szerint hátul elhelyezkednie.

 

 

A görgős fékerőmérő villamos motorjai az álló gépkocsi kerekeit – egyszerre az egy tengelyen lévőket, de azokat egymástól függetlenül – görgőpárokon keresztül állandó sebességgel forgatják. A hajtott járműkerék kerületi sebessége berendezéstípustól, alkalmazási területtől függően: 2,5-5,5 km/h. A vizsgálat lényege a fékműködtető erő, illetve a kivezérelt nyomás függvényében a kerékfékszerkezet nyomatékának megállapítása.

Az összkerékhajtású gépjárműveknél a görgőspadi vizsgálat problémát okozhat, mert a meghajtott kerekek a talajon álló kerekeket is forgatni akarják. Az ikertengelyes járművek vizsgálatához kisegítő berendezésre van szükség, amely a görgőágy két oldalán elhelyezett szabadfutó görgősorból áll.

Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy ezeket a görgős fékerőmérő berendezéseket kalibrálni is kell. Az általánosan elterjedt módszer az emelőkarral, tömegterheléssel történő kalibrálás, amely rengeteg időt vesz igénybe, a költség a fenntartó szervizet terheli.

A fékerőmérés a közlekedésbiztonsági ellenőrzés része, minden fékjavítás után el kell végezni és bizonylatolni kell.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....
2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....
2025.12.23
Rosta Gergely, az Opel magyarországi igazgatója ünnepélyes keretek között adta át az ötszázadik....
2025.12.23
A leállósávban állt meg a rendőr és a tűzoltó, amikor letarolta őket a kisbusz. ..
2025.12.23
A Škoda Auto az év eleje óta már 100 000 darab tisztán elektromos Elroq kompakt SUV-ját gyártotta....