Skoda

RS – Két betű, amely „felvillanyozza” a ŠKODA-rajongókat

2020.02.06.

Immár több mint 45 éve „villanyozza fel” a különösen sportos ŠKODA modellek rajongóit az RS betűpár, amely a Rally Sport rövidítéseként az olyan nagysikerű versenyautók mellett, mint például a legendás ŠKODA 130 RS, 2000 óta a cseh autógyártó sorozatgyártású modelljeinek legsportosabb változatait is jelöli. A ŠKODA OCTAVIA negyedik generációja most első ízben hálózatról tölthető hibrid (plug-in hybrid) hajtásrendszerrel írja tovább az RS-sikertörténetet – húsz esztendővel az első OCTAVIA RS bemutatkozása után.

Több mint 45 éve ünnepelheti RS-családjával a ŠKODA a ralifutamokon és a versenypályákon aratott sikereit, miközben sorozatgyártású RS-modelljei már az utcára is jó adag ésszerű sportosságot kínálnak. Az RS betűpár történelme 1974-ben kezdődik, ekkor használja ugyanis a gyártó első ízben a Rally Sport rövidítéseként ŠKODA 180 RS és 200 RS raliprototípusai típusjelzésében. Időközben a dinamikus rövidítés – a ŠKODA 130 RS hetvenes és nyolcvanas években aratott kiemelkedő sikereinek is köszönhetően – a versenysport legendás szinonimájává vált. 2000 óta a következetesen a sportosság jegyében született sorozatgyártású RS-modellek folytatják e sikertörténetet, és a modellpalettán azóta már az OCTAVIA RS, a FABIA RS és a KODIAQ RS is megjelent.

Mérföldkő – A ŠKODA 130 RS

A 180 RS és 200 RS raliprototípusaival folytatott sikeres tesztjeit követően 1975-ben a ŠKODA bemutatja immár rendszeres versenyzésre kifejlesztett ŠKODA 130 RS modelljét. A sorozatgyártású ŠKODA 110 R műszaki alapjaira épülő kétajtós kupé tömege az alumíniumból (tető és az ajtók külső burkolata) és üvegszál-erősítésű műanyagból (GRP) (sárvédők és első fedél) készült karosszériaelemek jellemezte, következetes könnyűszerkezetes építés eredményeképpen mindössze 720 kilogramm, és valódi sikermodellé lép elő. A hátsókerék-hajtású versenygépet 140 lóerős, 1,3 literes motor hajtja, és egészen 1983-ig számos sikert arat a nemzetközi rali- és pályaversenyeken. 1977-ben a 130 RS a legendás Monte Carlo ralin végez kategóriája első két helyén, de az Akropolisz ralin is diadalmaskodik, a versenypályán pedig 1981-ben a túraautó-Európa-bajnokságban ünnepelhet összesített győzelmet.

Sorozatgyártású sztár – a ŠKODA OCTAVIA RS

2000-ben OCTAVIA WRC versenyautójával a ŠKODA a rali-világbajnokságon is megjelenik, és ezzel párhuzamosan első ízben szériamodellhez is használja az RS rövidítést. A betűkombináció azóta az egyes modellsorozatok legsportosabb változatát jelöli, amelyek tökéletesen ötvözik a vezetés élvezetes élményét a ŠKODA-modellek immár hagyományos praktikumával. Az időközben különösen sikeressé vált termékcsalád első modelljeként húsz évvel ezelőtt a ŠKODA OCTAVIA RS érkezik, a sportos menetteljesítményekről ekkor 1,8 literes, 132 kilowattos (180 LE), turbófeltöltésű motor gondoskodik. Az újdonság eleinte csak lépcsőshátú kivitelben kapható, de egy évvel később már COMBI változatban is megjelenik a kínálatban, és 2005-ig több mint 17 600 példány készül belőle. A második generációs OCTAVIA RS orrában 147 kW (200 LE) teljesítményű 2.0 TFSI benzines aggregát vagy első ízben dízelmotor fejti ki tekintélyes erejét. A 2.0 TDI teljesítménye 125 kW (170 LE), karosszériaváltozatokként pedig továbbra is a lépcsőshátú és a COMBI áll rendelkezésre. Együttesen több mint 87 800 példányuk gördül le a szerelőszalagról, az OCTAVIA RS így már második generációjában átlépi az összesen százezer darabos legyártott mennyiséget.

Még sikeresebbnek bizonyul 2013-tól az OCTAVIA RS harmadik nemzedéke, amely elsőként hordozza a hátulja teljes szélességében ívelő, és azóta már az RS-modellek karakteres jegyévé vált vörös fényvisszaverő sávot. A 2.0 TSI erőforrás eleinte 162 kilowattot (220 LE) produkál, míg a 2.0 TDI 135 kW (184 LE) teljesítményű, és első ízben összkerékhajtással is rendelhető. A benzinmotor később 169 kW (230 LE), az OCTAVIA RS 245 verzióban pedig már 180 kW (245 LE) teljesítményt kínál. A harmadik generáció a megszokott módon szintén lépcsőshátú és COMBI kivitelben kapható és nagy népszerűségnek örvend a rajongók körében. Németországban, Nagy-Britanniában és Svájcban az RS-modellek húsz százalék feletti részesedést produkálnak az OCTAVIA sorozat kiszállításaiból. Összességében a ŠKODA 172 ezer darabot készít a harmadik generációs OCTAVIA RS modellekből.

Bővül a család – a ŠKODA FABIA RS

2003-ban a ŠKODA az új FABIA RS modelljével bővíti az RS-családot, amely a Genfi Autószalonon mutatkozik be, és a vele párhuzamosan megjelenő, új FABIA WRC rali-versenyautó alapjául is szolgál. A FABIA sorozatban kizárólag a FABIA RS számára kínált 1.9 TDI motor teljesítménye 96 kW (130 LE) és kiváló menetteljesítményeit igen kedvező, 100 kilométerenként mindössze 5,6 literes üzemanyag-fogyasztással kombinálja. A szabvány szerinti 0-100 km/h sprinthez 9,6 másodpercet igényel, végsebessége pedig 204 kilométer/óra. 2010-ben jelenik meg a FABIA második generációjának RS-változata, kombinált turbó- és kompresszorfeltöltésű, 132 kW (180 LE) teljesítményű, 1,4 literes benzinmotorral és hétfokozatú DSG-sebességváltóval. Első alkalommal kapható a FABIA RS COMBI változatban is.

Rekorder – a ŠKODA KODIAQ RS

A 2018-ban bemutatott KODIAQ RS az RS-család első szabadidő-autója, és a Nürburgring 20,832 kilométeres, legendás Nordschleife szakaszán a hétüléses szabadidő-autók között felállított, 9:29,84 perces körrekordjával is igazolta sportosságát. A 176 kW (240 LE) teljesítményű 2.0 TDI aggregátja meggyőzően ötvözi a teljesítményt és a hosszú távú fenntarthatóságot, a Dynamic Sound Boost technikája pedig akusztikailag járul hozzá a legerősebb KODIAQ érzelemdús fellépéséhez.

Folytatása következik – a SKODA OCTAVIA RS iV

A ŠKODA OCTAVIA negyedik generációja rövidesen az RS-sikersztori újabb fejezetét nyitja meg, hiszen az OCTAVIA RS iV formájában első ízben jelenik meg a ŠKODA sportos csúcsmodelljei között hálózatról tölthető hibrid (plug-in hybrid) hajtásrendszerű változat. Az újdonság a Genfi Autószalonon (2020. március 3-15.) tartja premierjét.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..