SEAT

Seat Ateca teszt: 1,0 vagy 1,4 literrel a legjobb?

2017.07.23.

A Seat megmentőjeként is tekinthetünk a trendi Atecára, amely az utóbbi évek legjobban sikerült kompakt szabadidő-autója. Két motorral is kipróbáltuk. Mindkettő turbó benzines, egyik csak három-, a másik négyhengeres.

Hogy néz ki?

Ha szűknek érzi a Leon kereteit és szívesen letér a kijelölt útról, de szereti, ha dinamikus motort irányít, a Seat Ateca a megfelelő autó. 4,36 méter hosszú, tengelytávja a Leonhoz hasonlóan 2,63 méter, szélessége 1,84 méter, magassága 1,6 méter. 510 literes a csomagtartó (lehajtott ülésekkel 1579 liter a térfogata), 114 ezer forint felárért motorosan mozgatott fedele láblendítéssel is nyitható. Ez az első Seat, amely a négykamerás rendszer segítségével 360 fokos nézetet kínál. Két tesztautót hajtottunk, az egyikben túltengett a felszereltség (piros), a szürke visszafogottabb, közepesen felszerelt modell. Mindkét autóban teljesen LED-es fényszórók mutatták az utat, de a jobban felszereltben több vezetősegéd állt készenlétben, nagy méretű érintőképernyő, navigáció és komolyabb hifi szórakoztatott. Mindkettőben csak az első kerekeket hajtotta a motor.

A Seatok testre szabhatósága sokat javult, a sofőr beállíthatja saját vezetési stílusához illő módozatot. Normál, sport és takarékos vezetői profilok mellett egyedileg testre szabott felhasználói mód is választható. A legmodernebb segédrendszerek és műszaki megoldások széles palettája elérhető az Atecához, amelynek nyolc hüvelykes érintőképernyője a legmodernebb kapcsolódási lehetőségeket nyújtja, legyen az wifi, Bluetooth, Car Play vagy Android Auto.

A csomagtartó méretes és jól használható, de a csomagok elrendezését nem segítik rögzítési pontok, hálók és egyéb hasznosságoknak is híján vagyunk. Hiba, hogy az ülések lehajtásakor jelentős lépcső keletkezik a ledöntött támlák és a rakfelület között.

Csehországban, Kvasinyban készül egy gyártósoron a Skoda Kodiaq-kal. Idén 46 ezer Seat Ateca gyártását tervezik. A gyár bővítésére mintegy 300 millió dollárt költött az autógyártó.

Milyen vezetni?

Csinos külseje közepes felszereltséggel egyhangú és kissé lehangoló belsőt takar, ha azonban van pénzünk a drágább változatokra, otthonos és praktikus utasteret is kaphatunk. Spanyolos virtusát az utastérben németes rend csillapítja. Kompakt Seat még nem volt ennyire jól használható. Jó a kilátás, jó benne ülni. 

A Seat Ateca a Volkswagen-konszern MQB-plattformját használja, ennek moduláris elemeiből építkezik többek között a Golf, a Leon, a Tiguan és a Kodiaq is. Az elsőkerék-meghajtású Atecák hátsó futóműve csatolt lengőkaros, az összkerekesé egyébként független. Műszakilag közeli rokona a Tiguannak és a Kodiaqnak, de mindkettőnél kisebb, könnyebb és sportosabb.

Futóművét keményre hangolták, 17-es kerekekkel és komfort felfüggesztéssel is tud kellemetlen lenni, ha rossz az út. Kanyarokban jól jön a feszesség, igazi kanyarvadász az Ateca, főleg az SUV-k között.  

Hogy megy?

Korábban vezettem 150 lovas kétliteres dízellel, automatával és összkerék-meghajtással is az Atecát. Ahhoz képest úgy gondoltam, hogy szánalmas lesz az egyliteressel szenvedni. Tévedtem. Városi forgalomban semmi különbséget nem tapasztaltam. Nem kihívás (két személlyel, csomagok nélkül) az autópálya sem az 1,0 literes, háromhengeres turbómotorral, a hatsebességes kéziváltó pontosan és rövid úton kapcsolható. A 999 köbcenti lökettérfogatú, 115 lóerős turbós erőforrás könnyedén elbánik az 1,3 tonnás dobozzal. Már alacsony fordulaton is húz, de igazi erejét, 200 newtonméteres csúcsnyomatékát csak kétezres fordulattól adja le. Halk, kulturált, hamar megkedveltem. 130 kilométer/órás sebességnél 2850-et forog percenként a főtengely, 110-nél 2400-at. Pályán csak a rugalmasságot kifogásoltam, kicsit tétovázik, ha hirtelen kell tempót váltani.

Az 1,4 literes 150 lóerős Eco TSI és a hatfokozatú sebességváltó összhangja is példás. A nyomaték már alacsony fordulaton is a rendelkezésünkre áll. Ha a forgalmi helyzet engedi, két hengert lekapcsol az 1,4-es TSI motor, ez a fogyasztásban meg is látszott. Míg az egyliteres turbós 5,8 literrel megelégedett 100 kilométerenként, addig az 1,4 literes szépség 6,8 literrel érte be. Fékjei a Seattól megszokott módon, határozottan harapnak. Hűtött féktárcsáinak átmérője elöl 312, hátul 272 milliméter.

Mennyibe kerül?

Az Ateca a legmagasabb pontszámot kapta az Euro NCAP töréstesztjének minden egyes kategóriájában. Az alapfelszereltség része a hét légzsák, az első, valamint a hátsó ülésekbe épített terhelés határolós biztonsági öv feszítők. Isofix és top tether rögzítő pontokat kaptak a hátsó ülések, feláras a holttér érzékelő és a hátulról jövő forgalmat figyelő rendszer, a 360 fokos tolatókamera, a fáradtságérzékelő, alapáras a sebességkorlátozó, és a hátsó biztonsági övek becsatolására emlékeztető vizuális visszajelzés. A forgalomfigyelő rendszer vizuális- és hangjelzéssel figyelmeztet, ha ütközés veszélyét érzékeli. Ha a vezető nem reagál a jelzésre, a rendszer lelassítja a járművet. A gyalogosvédelmi rendszer észleli az átkelő gyalogosokat, és automatikusan aktiválja a féket.

Az Ateca 1.0 TSI a hatsebességes kézi váltóval, Style Wave felszereltségben 6,35 millió forint listaáron. A további extrákkal közel hétmilliósra hízott a vételár navi nélkül. Az egylitereshez képest négyszázezer forint a henger-kikapcsolós 1.4 TSI ára elsőkerék-meghajtással és manuális váltóval.

Piros autónk Style Wave felszereltségét tovább gazdagították, van benne ülésfűtés, kétzónás az automatikus klíma, forgalomfigyelő- és vészfékező rendszer, első és hátsó parkolóradar, tolatókamera, elektromos rögzítőfék, távtartós tempomat, sávtartó, kulcs nélküli indítás, hogy csak a fontosabb tételeket említsem. Ezzel a felszereltséggel a tesztautó ára megközelíti a 9 millió forintot, ezzel a motorral és váltóval egyébként 7 millió forint alatt kevéssel már vihetjük is. 

Hogy mégis melyik a jobb motor az Atecához? Szívem szerint a kétliteres dízelt választanám, de ha a két benzines közül kellene döntsek, az egyliteresre böknék és a két motor közötti árkülönbözetet extrákra költeném.

Képek és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.08.31
A toplistát teljes egészében német prémiummárkák uralják, megközelítőleg 39 és 60 millió forint....
2024.08.31
Bringázás jogokkal, kötelességekkel, esetleg büntetéssel. ..
2024.08.31
Egy baleset miatt kidőlt fa ráesett egy nőre és lányára szombat délután Budapest 14. kerületében, a....
2024.08.31
A második generációs Ford GT és számos más Ford modell megálmodója, Todd Willing lesz az amerikai....
2024.08.31
Az első futamot a pole pozícióból rajtolva megnyerte, majd a második viadalon harmadik lett a....
2024.08.31
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője volt a leggyorsabb a Forma-1-es Olasz Nagydíj szombati....
2024.08.31
Az új verzió lesz a francia márka kínálatának csúcsán - míg a C5 X-et sem cserélik le.  ..
2024.08.31
A BMW M Visionary Materials Seat elnevezésű sportülés-koncepció ökológiai lábnyoma 90 százalékkal....
2024.08.31
A baleset a Nyíregyháza felé vezető oldalon, Kál térségében történt – írta az Országos....
2024.08.31
Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb köridőt pénteken a Forma-1-es Olasz Nagydíj második....