sín

Sínen vannak, de terepre is jók

2024.07.15.

Háborús anyaghiány és kreatív közlekedési álmok megtestesítője, mégsem terjedt el.

Próbálta egyesíteni a közúti és a vasúti közlekedés előnyeit, amivel az is együtt járt, hogy az eltérő pályákon hátrányokkal is rendelkezett. Volt, amikor a gumihiány miatt alakították sínen járóvá a budapesti buszokat, a háborús időszakban a német és szovjet hadsereg is bevetett vaspapucsosokat, amik sokáig jelen voltak a polgári közlekedésben.

A múlt század elején a Vasútkirályként ismert Vanderbilt a kontinens átszelésének kényelmesebb módjaként túrakocsijának gumiabroncsos tárcsáit vasúti kerekekre cserélte és a már kiépült sínpáron vágott neki kísérőivel a San Francisco-New York útnak. A szigorú vasúti szabályok és biztonsági előírások miatt nem terjedt el a sínautózás.

GAZ ab modell

Az első világháború előtt a franciák (Renard) és a németek ( Müller) is kísérleteztek közúti-vasúti trénekkel, az Osztrák–Magyar Monarchiában az Austro–Daimler gyár készített ilyeneket, Ferdinand Porsche tervei alapján. A háború után egyre több feladatra használtak sínautókat: 1925-ben a Fejes Lemezmotor és Gépgyár Rt. gyártott kilencüléses modellt, miközben a MÁVAG teherszállító „vágánygépkocsikat” készített.

Sínen a Jeep testvér Willys

A második világháborúban a Willys elkészítette a hadseregnek a Jeep sínen járó változatát. A békeévekben a magyar vasútvonalakon használtak sínautóvá alakított katonai Dodge Weaponokat, majd Pobjeda, Tatra, Csajka személyautókat, főleg pályaellenőrzésre.

A MÁV két sínautóaja, elől egy Warsawa   Fotó: Boros Jenő

Egy másik kontinensen évtizedekkel később a veszteséges állami eszközök magánosítása miatt felszámolt vonatjáratok pótlására próbálták bevetni a sínautót.

Fura járgányt szült a kényszer Mexikóban, ahol 1995-ben privatizálták a vasutat és az állami tulajdonost váltó magáncég sem vállalta tovább a működési veszteséget, ezért felszámolta a személyszállító ágazatot, így kilencezer kilométernyi vasútvonalon szűnt meg a tömegközlekedés.

A felszedett, vagy a közúti kereszteződésekben leaszfaltozott síneken már nem járnak vonatok. A kihasználatlan pályák kihasználására készült a SEFT 1-es jármű, mely képes volt sínen gurulni, de ha elfogytak a vágányok, akkor gumiabroncsokkal ment tovább a síntelen terepen.

SEFT 1 sínen                 Fotó: Ivan Puig és Andres Padilla Domene

A SEFT-1-et a Sonda de Exploración Ferroviaria Tripulada szavak kezdőbetűiből kreálta a projekt két megálmodója és létrehozója, Ivan Puig művész és fivére, Andres Padilla Domene. Mindketten eltökéltek voltak a tömegközlekedés valamilyen formájának feltámasztásában, ezért többféle járművet is terveztek, ám csak egyetlen darab készült el.

Az alumínium karosszériás sínautót több területen is kipróbálták, minden körülmények között jól teljesített, de hiába volt a kontinentális kortes út, befektető nem akadt a vállalkozásra, így továbbra sincs személyszállítás a felszámolt vasútvonalakon. A 19. század második felében épült meg a Mexico Cityt és az Atlanti óceánt összekötő hálózta a mexikói kormány és egy brit építő társaság közreműködésével.

Sóbányában a SEFT 1                Fotó: Ivan Puig és Andres Padilla Domene

A Los Ferronautas néven ismert testvérek nevüket a ferrocarriles szóból kapták, ami spanyolul vasút, azért tervezték a járművet, hogy kivizsgálják, amit ők a közös erőforrásokkal való visszaélésnek, valamint a politikai felelősséggel és hatalommal való visszaélésnek neveztek. Mindkét testvér a SEFT-1-gyel a fejlődés és a haladás fogalmait és ígéreteit vizsgálta.

A művészek így nyilatkoztak: Ez egy olyan szakma, amely a művész-kutató és a sci-fi szereplői közötti határmezsgyén mozog. Ez a szerep lehetővé tette a játékos interakciót, de ugyanakkor a kutatói formalitást is.

Elhagyott vágányokon a SEFT 1                 Fotó: Ivan Puig és Andres Padilla Domene

Az újkori modellek közül kiemelkedik a Mercedes Unimog és a Land Rover gyárilag hibrid változata, valamint a Toyota sínbuszos próbálkozása.

Közúton és vasúton is vontathat a Mercedes Unimog, vezetéséhez dupla jogsi kell

A Toyota Coaster a kötött pályás közösségi járművek biztonságát és kényelmét a közúti közlekedés rugalmasságával ötvözi. A japán Sikoku szigetén, Tokusima prefektúrában fekvő néhány ezres lakosú Kaiyō településen 2022-ben indult a helyi közösségi közlekedési vállalat, az Asakaigan Railway Company tesztje.

Toyota Coaster busz

A szolgáltatást az hívta életre, hogy a több évtizeddel ezelőtt, vagy még régebben lefektetett sínek nyomvonala mentén mára erősen megváltoztak a demográfiai viszonyok. A vasút olyan településeket érint, amelyek jobbára elhagyatottá váltak, ugyanakkor elkerül időközben fejlődésnek indult városokat. Másfelől viszont lehetnek olyan hegyvidéki, tengerparti területek, amelyek közúton csak kerülővel közelíthetők meg.

A DMV (dual mode vehicle, azaz kettős üzemmódú jármű) olyan, speciálisan átalakított Toyota Coaster busz kötött pályán 60, aszfalton pedig 100 km/h sebességre képes. A megrendelőtől függ, hogy benzines, dízel, vagy fullhibridhajtással készül.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.25
Az autógyártó amerikai részlege készítette el stop-motion technikával az aranyos ünnepi videót. ..
2025.12.25
Néhány hete még csak terv volt, mára azonban egész pontos adatok kerültek napvilágra arról, hogy....
2025.12.25
Megérkezett az új GLC, ami már a Merci jövőjét mutatja. Beszámolónk a bemutatóról rengeteg képpel! ..
2025.12.25
Az elektromos Type 00 már túl van az első sajtóbemutatóján, de egyelőre még csak az anyósülésére....
2025.12.25
A gyors reakción múlt, hogy a videó beküldője el tudta kerülni a súlyos balesetet az autóút egyik....
2025.12.25
Bardóczky Kornél önhibáján kívül szenvedett balesetet. ..
2025.12.25
A januári kiállításon a közönség végre találkozhat a márka kínálatának legnagyobb villanyautójával....
2025.12.25
Dirk Arnold saját kérésére nyugdíjba vonul az év végén – írja honlapján az Audi. Utódja Carolin....
2025.12.25
Ismertette a rendőrség a múlt heti Roadpol akció eredményeit. ..
2025.12.25
Az A7-es autópálya újabb, mintegy 50 kilométeres szakaszával már megszakítás nélkül gyorsforgalmi....