tesztautó

Skoda Superb kombi: már nemcsak a méret számít

2024.05.26.

A megújított Superb kombi változata akkor lép piacra, amikor a riválisok mezőnye ritkul, a konkurens gyártók inkább a továbbra is népszerű suv típusokra és az elektromos hajtásokra összpontosítnak. Mindemellett a méretes kocsi már nem a német anyavállalat, a VW Passat modelljének szegényített cseh klónja: ahogy a Skoda nevezi, „a belső égésű zászlóshajó” technikájában, felszereltségében egyáltalán nem marad el licencadó wolfsburgi testvérétől.

 

Szerző: Heimer György

A nálunk nemrég megjelent, immár negyedik generációs Superb megtartotta eredeti, a 2001-ben megjelent első nemzedék formai vonásait, dizájnvonalai azonban a kor divatja szerint tovább finomodtak, kívül-belül minden elegánsabb lett. Az újból megformázott karosszéria-szegletek és -domborítások mellett a külcsínt feldobják az első és hátsó lámpatestek, bennük az új kristályos díszítőelemek. Az opciós szerelvénynek számító full LED Matrix fényszórók hatszögletű bi-Led mátrix moduljait a Crystallinium fantázianevű színes kristályos elem egészíti ki, amely nem csupán dizájnmódi, hanem a Superb-ben először használt fénytechnika: koromsötétben is fényárba borítja az utat, a szembejövők elvakítása nélkül.

A megújított formanyelv bizonyosan lendít a kellendőségen, ám a Superb eddigi legvonzóbb tulajdonsága alighanem továbbra is méreteiben rejlik. XXL-es nagyságát néhány centivel még megtoldották tervezői. A közel 5 méter hosszú és több mint 1,8 méter széles D-osztályos négykerekű nagylimuzinokkal vetekedő kényelemet kínál. Ezt érzékelteti, hogy a kombiváltozat csomagtartója 690 liter, a hátsó üléstámlák ledöntésével az 1920 literre bővülő pakkhely már-már a kisáru-szállítókéval vetekszik. A menetkényelem az utastérben is nagyautós. Fotelméretűek ülések, elöl, hátul bőven van fej- és lábtér.

A tágasság újrafazonírozott műszerfallal és sofőrállással párosul. Mint ahogy a Skoda-brossura hangsúlyozza, a tervezés során azt is szem előtt tartották, hogy a kényelmes vezetéshez nem kell száműzni az utastér és a műszerpult összes fizikai kezelőszervét. Ennek jegyében kombinálták az érintőképernyős digitalizációt a fizikai kezelőgombokkal. Mindez többi közt azt jelenti, hogy középen, a laptop méretű, akár 13 colos információs-szórakoztató érintőképernyő alatt kialakított, Smart Dial nevű, három nagyobb forgó-nyomó tárcsával – benne színes kijelzővel – több funkció, klíma, hifi-hangerő, menetmód választható. Így nem kell babrálni a menürendszer labirintusában, ami elterelheti a vezető figyelmét, menet közben balesetveszélyes műveletté válhat. Az is Superb-újdonság, hogy a váltókar felköltözött a kormányoszlop jobb oldalára egy billenő kar formájában, s ezzel lehet működtetni a VW csoport autóiban már jól bevált hétfokozatú, automata DSG sebességváltót. Összességében az érintőképernyős műszeregység is hibátlanul gyorsan és jól működik, bár kezelése nem mindig olyan „egyszerűen okos” (simply clever), ahogyan azt a Skoda szlogen hirdeti. Mi tagadás, nekem csak hosszú keresgélés után sikerült megtalálni a gurulásgátló (auto hold) funkciót a menürendszerben, amely a korábbi évjáratú VW modellekben egy gombnyomással ki-bekapcsolható. Mindazonáltal a simply clever technikák sorában szellemes a kombiban csomagtér-takaróként funkcionáló elektromosan vezérelhető redőny, vagy a hátsó ülések középső kartámasza a vele egybeépített táblagép-tartóval. A márka összesen 28 „okosságot” emleget, köztük a szélvédőmosó tartályának kupakjába rejtett tölcsért, vagy a korábbi Skoda modellekből már ismert, a vezető melletti ajtóból kihúzható esernyőt, nem is sorolva a csomagtartó többféle kampó-kialakításait.

Az viszont már nem szimpla ötlet, életeket menthet, hogy a negyedik generáció újabb digitális vezetősegédeket, s egyúttal biztonsági szolgáltatásokat kínál. Így például a „crossroad assist” az első lökhárítóban kialakított radarérzékelőkkel olyan utcakereszteződésekben is észleli a keresztirányú forgalmat, ahol korlátozattak a látási viszonyok, és erre a központi kijelzőn vizuálisan, meg hangjelzéssel figyelmeztet. A „front assist” a gyalogosvédelem mellett már figyel biciklistákra, s az is újdonságnak számít, hogy a négy egységből álló kamerarendszer 360 fokban pásztázza a kocsi körüli környezetet, még jobb képfelbontással. Érdemes megjegyezni, hogy a Superb-ben már tíz légzsák lapul, köztük az alapfelszereltség részeként az első ülések közötti egység, amely baleset esetén megakadályozza, hogy az elő utasok egymásnak ütközzenek.

A motorkínálatban három benzines, kétféle dízel, valamint egy plug in hibrid szerepel. Az összes hajtásláncban széria az automata DSG sebességváltó, a legerősebb benzines és dízel motorokhoz összkerékhajtás jár, továbbá extraként rendelhető adaptív lengéscsillapítókkal szerelt futómű is. Az autoszektor.hu-nak az erősebb, 265 lóerős (195 kW), kétliteres TDI motorral szerelt kombit volt alkalma kipróbálni, ami ismét csak azt bizonyította, hogy az oly sokszor elparentált dízel még nagyon is labdába rúghat. Igaz, amíg bemelegszik hangosabban kerreg, városi, sok megállással nehezített közlekedési viszonyok között megugrik a fogyasztás, de az átlag még így is 6 liter körül alakult 100 kilométerenként. Ráadásul a gázolajos erőmű autópályán is könnyedén húzza a böhömnyi kasztnit, s ami végképpen javára szól: egy töltéssel simán meg lehet tenni ezer kilométernél is hosszabb távolságot.

Superb már eddig is nagy népszerűségnek örvendett a sok csomaggal utazók, a nagycsaládosok és nem utolsó sorban a reprezentációra sokat adó vállalati-miniszteriális fejesek körében. A nálunk most piacra lépő új kombi ára 1,5 literes TSI motorral, Essence kivitelben 14,4 millió forintnál startol. A luxusos Laurent&Klement csúcsváltozatért – az előbbiekben körvonalazott dízeles kombi kivitelben – már több mint 20 milliót kell leszurkolni. Ez ugyan sok pénz, de alighanem versenyképes ajánlat a milliókkal drágább azonos méretű prémium márkákkal szemben.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.17
A közelmúltban átadott, Tolnát és Bács-Kiskun vármegyét összekötő Tomori Pál híd közelében....
2024.06.17
A címvédő Nagy Norbert nyerte az autós hegyi Eb németországi állomását és továbbra is vezet. ..
2024.06.17
Egymást érik a súlyos esetek az M3-as autópályán: Mezőkövesd térségében baleset, Bagnál autótűz....
2024.06.17
Jet-ski élménynappal, mentett kutyák strandolásával, és vegán ebéddel ajándékozza meg a Jet Power....
2024.06.17
A BMW 2-es Coupé párját ritkítja a kompakt szegmensben, hiszen extrovertált sportosságát és mérnöki....
2024.06.17
Megérkezett az első Budapesten összeszerelendő CAF-villamos kocsiszekrénye a megrendelt és gyártás....
2024.06.17
Kisteherautóval karambolozott egy terepjáró az M7-esen, Székesfehérvár és Pákozd között, közölte a....
2024.06.17
Csaknem másfél millió kilométert futott hat év alatt egy Toyota Tundra motorgenerál nélkül. Az autó....
2024.06.16
Ötven vadonatúj csuklós dízelautóbuszból álló flotta érkezik jövőre a fővárosba. A modern,....
2024.06.16
A Monacói Nagydíjon leleplezett Purespeed Speedster a limitált szériás, exkluzív Mythos sorozat....