járműtörténelem

Steyr história

2019.08.11.

A Steyr neve egy korábbi cikkünkben már említésre került összkerékmeghajtási rendszerük kifejlesztése kapcsán. A klasszikussá vált megoldás később olyan emblematikus járművekben öltött testet, mint a Haflinger vagy Pinzgauer. A céget alapító Josef Werndl és testvére Franz Werndl koruk igazi műszaki polihisztorai voltak, akik szabadalmaik révén minendképpen ottvannak az autóipar halhatatlanjainak csarnokába. Az ő történetük következik most.

Az autóipar egyik legnagyobb háttérszereplője az osztrák Steyr. Megszámlálhatatlan szabadalom, tervezés és remek konstrukció írható a számlájukra, ennek ellenére sohasem vált igazi világmárkává. Nem úgy, mint azok a járműveik, melyek ugyan más gyártók neve alatt, de világsikert arattak. A nagymúltú gyár munkásságának nagyon sokat köszönhet a katonai járművek és a terepjárók fejlődése.

Josef Werndl

Az 1864-ben Josef und Franz Werndl and Company néven alapított üzem lőfegyverek gyártásával szerzett hírnevet magának a XIX. század utolsó évtizedeiben. Az iparág a mai napi napig létezik, Steyr Mannlicher néven ma is működik, sport- és vadászfegyvereket gyárt.

A járműipari termékeken erre sokáig a cég céltáblát formáló logója emlékeztetett. Az első autó gyártása előtt kiváló minőségű kerékpárokkal alapozta meg a hírnevét az immár néven termelő vállalat, de ez sem maradt annyiban, sokan emlékszünk még a 70-es 80-as évek Steyr Puch biciklikre. Ezek azonban már nem a Steyr, hanem az időközben a céggel egyesült Puch tapasztalatait vitték tovább.

Johann Puch 1899-ben alapított kerékpárgyára 1914-ben vette fel a Puchwerke AG nevet, egy évvel azelőtt, hogy az első Steyr személyautót a független bemutatta volna. A Puch 1928-ban egyesült a vele egyidős Österreichische Daimler–Motoren AG-vel, így jött létre a Steyr-től még teljesen független Austro-Daimler Puchwerke AG. A hat évvel későbbi 1934-es egyesülés a Steyr AG-vel hozta létre azt a vállalatot, amely 1998-ig változatlan felállásban termelt és működött a járműipar valamennyi területén. Ez volt az Steyr-Daimler Puch AG.

A kerékpárgyártás mellett a Puch AG folyamatosan gyártott motorkerékpárokat is, ez az üzletág világszínvonalú termékeivel 1987-ig a termelés része maradt. A Steyr szempontjából fontosabb volt viszont a Puch vállalattal érkező Daimler technikai tapasztalata. A második világháború után Grazban megkezdődött a három tonnás Steyr teherautók gyártása és néhány évvel később a máig leghíresebb autó, ami a Steyr, vagy a Puch szavakról eszünkbe jut, a Puch 500.

Puch 250 R, 1935

Az olasz „anyamodell Fiat 500-astól örökölt karosszéria a gyártás végéig predesztinálta a milliós példányszámban gyártott kis olasszal való összekeverést. Pedig ma már kevesen tudják, hogy a Puch lényegi elemeit tekintve több volt a saját gyártás, mint a Fiat-eredetű. Gyakorlatilag az első futóművön és természetesen a kasztnin kívül szinte minden osztrák fejlesztésű volt. A boxermotor kiegyensúlyozottabb, picivel erősebb és fényévekkel megbízhatóbb volt a Fiat kéthengeresénél.

A sebességváltó fokozatai a Puchban szinkronizálva voltak, a motort dinastarterrel, kulcs-elfordításra lehetett beindítani. Az elektronika Bosch gyártmányú volt, a fűtésrendszer használható, a motorhűtés pedig olajhűtővel kiegészített, perfekt rendszer. A Puch verzió tartóssága háromszorosa volt a Fiaténak, mégis összességében hatvanszor több Fiatot gyártottak és adtak el, mint Steyr Puchot. Igazi unikum maradt a kis Puch, a másfélszeres ár a fityóhoz képest mostanság legalább három-négyszeres. Pedig a sportváltozatokkal (TR) az Abart Fiatok ellenében is rallye Európa Bajnoki címet és kétszerese Monte (kategória)győztelmet arattak.

Számunkra különösen érdekes az 1958-ban egy évvel a „Steyr-fityó” után debütált Haflinger. Nevét egy eredetileg Olaszországból származó, később egy tiroli faluban, Haflingban nemesített, rendkívüli igénybevételeket is tűrő lófajtáról kapta. A dr. Erich Ledwinka által tervezett furcsa kisméretű terepjárócska elsőre olyannak tűnik, mint egy otthon, ráérős órákban összetákolt erdészjárgány. Azonban a látszat csal, valóban a legszükségesebbekre korlátozódik a a „Hafi” felszereltsége és a kivitelezése is a legspártaibb módszerekről tanúskodik, de ezzel együtt az osztrák autóipar egyik legkiforrottabb, legmegbízhatóbb termékét testesíti meg.

A kicsi, 596, később 643 köbcentis boxermotor ugyanaz, mint ami a kis 500-as Steyr Puchokban szolgált. A mindössze 22, ill. 25 lóerős egységek 75 km/h-ás végsebességet kölcsönöznek a kis járműnek, de a speciális Z-lehajtáson keresztül meghajtott bütykös gumikon át olyan terepjáró-képességről tesz tanúbizonyságot a Haflinger, hogy szinte nincs hozzá fogható gumikerekű jármű a Földön. A felépítés, a hihetetlenül nagy terepszögek és a zárható első diffi mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Hafi igazi „csendes legenda” lehessen.

Pinzgauer - első generáció

Az utód, a Pinzgauer nem kisebb erényekkel büszkélkedhet, nem csoda, hogy 1990-ig gyártásban maradt. De ne szaladjunk ennyire előre. A Steyr Puch 1979-ben újra a figyelem középpontjába kerül a Mercedessel együttműködésben megvalósuló G modell gyártásával és fejlesztésével. A legendás G a mai napig készül Grazban. Nem sokkal a G után idekerül a VW Transporter harmadik generáció synchro verziójának gyártása is.

Az 50-es években alapított Magna ipari konzorciummal 1998-ban létrejött fúziójával az immár Magna Steyr néven működő óriásvállalat ma is a legfőbb ipari fejlesztők és egyre inkább gyártók egyike. A grazi üzemben készült például a Saab 9-3 kabrió, de ma is gyártják a Chrysler 300C-t, a MINI Countryman-t, a BMW X3-ast, továbbra is a G Mercedest, ill. a Jeep Cherokee és a Mercedes SLS AMG-t, vagy a Peugeot 308 RC Z-t.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.02.28
Egy 18 éves lány életét vesztette egy szánkóbalesetben vasárnap Ausztriában, a liezeni kerületben,....
2021.02.28
25 éve léteznek, még ma sem széria. Érdekes működési elvük most egyszerűen! ..
2021.02.28
Mileta Miloradovic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2021.02.28
Az észt versenyző az első szakasztól az utolsóig dominált a havas versenyen, de a világbajnoki....
2021.02.28
Nem csak a Trabant, hanem időnként a Simson  motor is bekerül a rendőrségi hírekbe Németországban.....
2021.02.28
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Slamasztika. ..
2021.02.28
Korábban mi irányítottunk, így nem kellett ezzel számolnunk, de mi lesz a mozgásváltozás okozta....
2021.02.28
Hétfőtől negyedik alkalommal nyílik meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM)....
2021.02.28
A flottakezelésben piacvezető LeasePlan új kereskedelmi igazgató kinevezésével indította a 2021-es....
2021.02.28
A tavaly ősztől már Magyarországon is rendelhető, és most tavasszal a hazai márkakereskedésekbe is....