sufni

Sufnituning - Így autózunk mi?! – 0. rész

2021.03.02.

Hazánk járműparkja fokozatosan korosodik, de ez önmagában még nem indok arra, hogy miért találkozni életveszélyes állapotú járművekkel az utakon. A karbantartások, javítások elmaradása a műszaki állapot romlásához vezet, ami pedig a közúti közlekedés biztonságának csökkenését idézi elő. Az új cikksorozatunkban bemutatunk pár elrettentő példát, felhívjuk a figyelmet arra, hogy mik jöhetnek szembe!

 

A KRESZ világosan kimondja, hogy a gépjárművek műszaki állapotáért az üzembentartó és a járművet vezető személy a felelős, melyet a Kormány 595/2020. (XII. 17.) Korm. rendelete a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet módosításáról tartalmazza a büntetési tételeket az egyes műszaki hibákhoz.

A rendelet februárban már hatályos, így pénzbírság fenyeget minden veszélyes járművet vezetőt. Nem csak a közlekedésbiztonsági, hanem a károsanyagkibocsátás-csökkentő rendszerekben talált hiányosságokat és hibákat is szankcionálják.

 

 

Az sem véletlen, hogy a járműhonosítások előírásai szigorodtak, az idős vagy sok kilométert futott járműveken minden esetben el kell végezni a környezetvédelmi felülvizsgálatot, mielőtt magyar rendszámot kapnak.

A jól karbantartott járművekkel nincs probléma, viszont a műszaki hibás, törött járművek, melyek hazánkba érkeznek, kiszűrhetők.

Szintén gyakori probléma, hogy az import járművek piaci ára nincs összefüggésben a fenntartási költségekkel, így azok a prémium autók, amik új korukban 20 millió forint feletti összegbe kerültek, 15-20 évesen már ennek az összegnek töredékéért megvásárolhatók.

Amikor a karbantartásra/javításra kerül a sor, akkor mindig az autó új ára a mérvadó. Személyes véleményem szerint átlagosan az autó új árának 4-5%-át kell évente karbantartásra fordítani, az első időszakban 1-3%-kal, 10 év felett akár 7-10%-kal is számolhatunk. Nem véletlen vásárolható meg egy 25 milliós jármű 15 éves korában 2-4 millió forintért, és azon sem kell meglepődni, hogy egy lengőkar vagy légrugó százezer forintos nagyságrendet képvisel, míg egy fiatal, kisebb, szintén 2-4 millió forintos autó, aminek új ára 6-10 millió forint között volt, akár kevesebb, mint fele költségből javítható.

Autóvásárlás előtt érdemes ezeket a szempontokat is figyelembe venni, és a karbantartási költséget előre kalkulálni. Szintén segíthet egy előzetes átvizsgálás, amellyel a közeljövőben felmerülő költségek viszonylag pontosan becsülhetők.

Az autó „extralistájának” hossza is arányban van a javítási költségekkel. Egy LED-fényszóró, radar vagy sávelhagyásra figyelmeztető kamerarendszer egy apró kőfelverődéskor vagy minimális ráfutásos baleset esetén is gazdasági totálkárossá teheti a járművet, ezért a Casco-kötés is erősen ajánlott a jól felszerelt, újszerű járművek vásárlásakor.

Előre gondolkodjunk és tervezzünk, ne a problémák után fussunk.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.20
A Peugeot új Hypersquare rendszere nem egyszerű innováció, hanem korszakváltás. A francia márka....
2025.12.20
Mostanában egymás után dobta piacra a hajdan volt nagysikerű R5, R4 és legutóbb a Twingo kiskocsi....
2025.12.20
A Mazda CX-5 mára a globális SUV-szegmens egyik ikonikus modelljévé vált. Története azonban számos....
2025.12.20
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.12.20
Nagy karambol történt a körgyűrűn, emiatt lényegében megbénult a forgalom az M0-on. ..
2025.12.20
Európa egyik legkorszerűbb vasúti-közúti terminálját építi meg a 2027-ig Szegeden a METRANS, a....
2025.12.20
Teljes szélességében lezárták a 87-es főút egy szakaszát, miután egy kisbusz és egy személyautó....
2025.12.20
A sikeres futáspróbákat és a hatósági vizsgát követően újabb, immár a 25. CAF-villamost vette át és....
2025.12.20
Az új MINI modellcsalád utastéri anyaghasználatát fenntarthatósági díjjal ismerték el. A másodlagos....
2025.12.20
A BYD kiváló évet zár 2025-ben, az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024....