Toyota Avensis

Sushiban a bajor kolbász

2015.07.09.

Alig néhány hete debütált az európai piacon a megújult Toyota Avensis, amiben nem minden az, aminek látszik.

Általában minden modellbemutató alkalmával kitérnek a piaci helyzetre, azonban az Avensis esetében tényleg úgy éreztem, mintha szemináriumon ülnék, mint utóbb kiderült, nem véletlenül. Bebizonyosodott ugyanis, hogy ez a kategória az egyik legpiacérzékenyebb szegmens a személyautó-kereskedelmen belül. Változott a világ, vele együtt az igények is, amiben a családi kocsi szerepét már nem a középkategória testesíti meg, helyette jöttek más alternatívák, gondoljunk csak az egyterűekre vagy a crossoverekre.

A középkategóriát pedig szinte teljesen átvette az üzleti szféra, és immáron ez lett a legjelentősebb piaca is, melynek hatására és igényeinek történő megfelelés mindennél precízebb előrelátást kíván a gyártóktól.

Tehát a „jól nézzen ki, el is férjek benne és még menjen is” kissé leegyszerűsített definícióhoz társultak az értéktartás, a fenntartási költségek és adózási tételek is, no meg az alapfelszereltség sebészi pontosságú meghatározása, hogy csak néhány további szempontot említsünk.

A költséghatékony koncepció talán legnagyobb vesztesége, hogy a dízeles verziók esetében megszűnt az automataváltó

Nem csoda tehát, ha a kottát a vásárlói kör írja, és az autógyártók csak hangszerelik a zenekart. Persze a mű végén nem cseng mindig minden tökéletesen, ami érthető, hiszen rengeteg a kompromisszum. De a csaknem évi 900 ezres piacot azért kár lenne otthagyni, ezért a Toyota is inkább a fejlesztés irányába fordult, annak dacára, hogy egy-két kóbor hír arról számolt be még korábban, hogy az Avensist kifuttatják a modellpalettából. Nem volt véletlen a kicsit bővebb lére engedett bevezetés, hiszen az új Avensis – ami nem új, de szinte minden ízében módosított – ennek szellemében lett immáron cégautósra újragondolva.

Impressziók

Ami a külső jegyeket illeti, a frontrész fizimiskája idomul a jelenlegi márkaarculatba. A hűtőmaszk króm díszléce diszkrétebben határozza meg a kocsi elejét. A karcsúbbá vált elem belefut a nappali LED-fénybe, mely „Y” alakú világító motívum, szimbiózisban a hátsó lámpákkal, ott is megtalálható.

Az utastérben átalakult a fedélzet, új rajzolatú a műszeregység, melynek közepén az adatok már 4,2 colos TFT monitorról olvashatók le.

A minőségérzet érezhetően tovább javult, és a személyreszabhatóság is tág határokat kínál, így ki-ki megtalálhatja a „beosztásának” és ízlésének is megfelelő legjobb alternatívát.

A komfortnövelő fejlesztések kiegészítéseként megjelent a Safety Sense baleset-megelőző, illetve az ütközés sebességét mérséklő rendszer, valamint a táblafelismerés is. A szisztéma 10 és 80 km/óra közötti tartományban avatkozik be, ha a vezető nem reagálna a vészhelyzetre.

Ilyenkor 30 km/órával csökkenti a sebességet, mérsékelve ezzel az esetleg ütközés nagyságát. 30 km/órás tempónál viszont állóra fékezi a járművet. 80 km/óránál nagyobb tempó esetében csak fény- és hangjelzés érkezik, a többit a vezetőnek kell megoldania.

Újratöltve

Az Avensisnál a legnagyobb változás mégis csak a gépházban történt, ugyanis ezentúl nem a 2.2 D-4D dízelaggregátok mozgatják, hanem a BMW gázolajos motorjai. Elsősorban az előírások szigorodásával indokolták a 150, illetve 177 lóerős teljesítményű motorok elhagyását. Helyettük a bajorok 1,6 és 2,0 literes dízelei lesznek a frontvonalban, melyek takarékosabbak, könnyebbek és a károsanyag-kibocsátásuk is jobb, mint az előd motoroké.

A kisebbik 112, a nagyobb 143 lóerős, 270, illetve 320 Nm nyomaték leadása mellett. Számunkra egy kicsit demoralizáló volt, hogy egy japán autóban német dízelszív dobog, de az autóipar mai poligámiáját látva nincs mit ezen csodálkozni. A kisebb motor – noha mi csak kétliterest vezettünk – alig mutat csökkent vezetési élményt.

Harmonikus társ, igaz, a dinamikáját némileg több váltással lehet szinten tartani, de eközben csendes és takarékos is. A Toyotának még egy ász lehet a kézben: mivel az új erőforrásokkal csökkentek a fenntartási költségek, az olajcsere-periódusok esetében 15-ről 20 ezer kilométerre nőtt az intervallum, és ez a periodika a még nem említett 1,8-as benzinesre is igaz. Ezeken felül a havi bérleti díjakat befolyásoló teljes költségráta a nyújtott szervizintervallummal a kis dízelnél 15, a kétezresnél 20 százalékkal alacsonyabb.

Így a karbantartás díja 5 év/150 000 kilométer használat esetén 503, illetve 533 000-ről mind a két esetben 419 000 forintra csökken az új motorokkal, mert 10 helyett 7 szervizlátogatás esik erre az időszakra. Még egy jelentős adat, hogy a dízelverziók csak kézi kapcsolású változatokkal lesznek elérhetők, CVT automata csak a benzines hajtásláncban lesz választható opció. 

Az Avensisnél nem tervezik a hibrid hajtáslánc alkalmazását, ezt a vonalat majd a Prius viszi tovább, melynek negyedik generációja 2016-ban várható.

Ami a végelszámolást illeti, jelentősen javult az Avensis ár-értékaránya, abszolút értékben 170 ezer forinttal nőtt a különbség a korábbi árhoz képest, de az alapfelszereltsége viszont plusz félmillióval bővült, így ez az emelkedés jelképesnek is tekinthető.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....