e-roller

Szabályoznák a kölcsönözhető kerékpárok, rollerek tárolását Budapesten

2021.12.14.

A főváros a kerületekkel együtt szabályozná az úgynevezett megosztott mikromobilitási eszközök - például a kölcsönözhető kerékpárok és e-rollerek - tárolását Budapesten, ennek érdekében mikromobilitási pontokat hoznának létre, ahol jogszerűen lehetne parkoltatni az eszközöket. Az erről szóló előterjesztés szerdán kerül a Fővárosi Közgyűlés napirendjére.

Fotó: bkk.hu

Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke kedden egy budapesti háttérbeszélgetésen arról beszélt, a mikromobilitási eszközöket - mint az e-robogó, e-kerékpár, kerékpár, e-roller és roller - jól lehet kombinálni a közösségi közlekedéssel, jól illeszkednek a zöld, fenntartható közlekedés rendszerébe, ugyanakkor sok konfliktust szül az, hogy tárolásuk nincs szabályozva, sokan csak széthagyják a rollereket, ami balesetveszélyes. Hozzátette: a központi szabályozás késik, a főváros ezért a saját eszközeivel próbálja meg szabályozni a kérdést.

Elmondta: a terv az, hogy térben koncentráltan, úgynevezett mikromobilitási pontokon lehessen ezeket az eszközöket biztonságosan tárolni, a távlati cél pedig a szolgáltatások integrációja, amikor az ügyfelek egy felületen tudják igénybe venni a közösségi közlekedést és a mikromobilitási szolgáltatást. Balogh Samu közölte azt is, a Főváros Közgyűlés szerdai ülésén tárgyalja a javaslatot, ami megteremtené ennek a szabályozási keretét. A javaslat szerint a főváros megállapodást kötne a kerületi önkormányzatokkal az egységes szabályozásról.

Bodor Ádám, a Budapesti Közlekedési Központ mobilitásfejlesztés igazgatója a részletekről szólva elmondta: mikromobilitási pontokat hoznának létre, és csak itt lehetne felvenni és leadni az eszközöket. Mint mondta, a közterület-használat az a jogi alap, amire támaszkodva a főváros és a kerületek szabályozni tudják az eszközök kihelyezését.

Kofrán Gergely, a projekt szakértője elmondta, a mikromobilitási pontok szolgáltatósemlegesek lennének, és lehetővé tennék a magánkerékpárok ideiglenes elhelyezését is. A szolgáltatók szerződést kötnének a közterület-tulajdonos önkormányzattal és díjat fizetnének a tárolásért, az eszközök kijelölt területen kívüli elhelyezése pedig szankcionálható lenne, nemzetközi példák alapján alkalmankénti tízezer forintos büntetést javasolnak, amitől az önkormányzat eltérhet.

A legsűrűbben lakott, belvárosi részeken négyzetkilométerenként 16, az átmeneti zónákban négyzetkilométerenként 12 mobilitási pontot hoznának létre. A külső kerületek pedig eldönthetik, hogy kijelölnek-e egy centrumterületet, ahol mikromobilitási pontokon szeretnék látni az eszközöket, vagy mindenhol engedélyezik az ajtótól-ajtóig közlekedést.

Elmondta azt is, több mint 500 mikromobilitási pont már "tervezési fázisban van", várhatóan a jövő év első felében már 100-200 meg is valósulhat. Elmondta, a VIII. kerület már hozzákezdett a mikromobilitási pontok kialakításához, a Corvin Plaza mögötti Futó utcában, a Bubi-állomásnál már ki is alakítottak egyet.

Hangsúlyozta azt is, amíg valamennyi pont fizikailag is elkészül, ideiglenes intézkedésként lehetőséget biztosítanak "virtuális mikromobilitási pontok" kijelölésére is, amikor az önkormányzatok virtuálisan jelölik ki a pontot, ahol el lehet helyezni az eszközöket.

Beszámolt róla, hogy az összes, Budapesten aktív szolgáltató partner volt az egyeztetések során. A szabályozás nyomán rendezettebb közterületeket várnak és a konfliktusok számának csökkenését, valamint azt, hogy a rendezett körülmények között még jobban elterjednek a mikromobilitási eszközök és ezzel visszaszorul a városi autóhasználat. A projekt szakértője szerint a szolgáltatóknak is érdeke a kiszámítható, világos szabályozási környezet és ezzel megnyílik a közlekedési rendszerrel való szorosabb integráció lehetősége is.

MTI

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.05.31
Átadták a japán Seiren csoport első európai gyártóegységét a városban, amely mintegy 15 milliárd....
2023.05.31
Nem hallott még Fecóról? ..
2023.05.31
Két különálló baleset miatt lassú a haladás az M1-es autópályán, a Győrt elkerülő szakaszon....
2023.05.31
A Labdarúgó Európa-liga döntőjét a Puskás Arénában rendezik meg szerda este, ezért a környéken már....
2023.05.31
Több mint 20 év után ismét valós repülőtéri és hangár környezetben tett szakmai vizsgát....
2023.05.31
Harmadik alkalommal rendezték meg a kelet-magyarországi régió legnagyobb autó- és járműipari....
2023.05.31
A Bosch csoport teljes magyarországi nettó árbevétele 2255 milliárd forint volt tavaly, ami 32....
2023.05.31
Ez az eszköz nem tűnhet el!   ..
2023.05.31
Letért az úttestről, egy fának ütközött, majd visszacsapódott az útra egy gépkocsi a Szerencset és....
2023.05.30
A motorsport szerelmesei mostantól testközelből tanulmányozhatják a Toyota egyedülálló versenyautó-....