BYD

A szegedi mérnöki kar robotprogramozóinak sikere a FANUC Olimpián

2025.06.30.

Június elején tartották a FANUC Hungary Kft. törökbálinti székhelyén azt programozói versenyt, melyen a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának csapata az előkelő harmadik helyezést érte el. Ez olyan tudás az ipari robotika világában, amivel a napfény városában autógyárat építő BYD kapuján is lehet „kopogtatni”.

A FANUC Olimpián az ország legjobb robotkar programozói mérkőznek meg annak érdekében, hogy a nyertes kvalifikálja magát a következő évben megrendezendő Euro- vagy WorldSkills bajnokságra. A tét tehát idén a 2026-os WordSkills világbajnokságra való kijutás volt, melyet Shanghai-ban rendeznek meg.

Apró Fanni és Kalászi Bálint

A versenyen az ország legjobbjai mérettették meg magukat, a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának hallgatói a harmadik helyezést érték el. A csapat tagjai: Apró Fanni mechatronikai mérnök MSc hallgató és Kalászi Bálint mechatronikai mérnök BSc hallgató - felkészítő tanáruk Pesti Richárd volt.

A két versenyző önállóan, sok időt belefektetve készült a szegedi Mérnöki Kar robotika laborjában a FANUC oktatócellán, valamint otthon a RoboGuide szimulációs programon gyakorolva. Fanni és Bálint minden hétfőn közösen gyakorolt a többi, robotkar-programozás iránt érdeklődő hallgatóval, ezen kívül sgyakran péntekenként bejártak a laborba.

A verseny zsűrije összetett munkát várt el a hallgatóktól. Az első napon a robotcella belsejének megépítése, a pneumatikus és elektromos kapcsolás kialakítása, LED-ek, érzékelők kalibrálása és a körasztal helyes beállítása volt a feladat. Vagyis a robot alapbeállításainak elkészítésére kellett a versenyzőknek összpontosítania milliméter pontossággal, mind a szimulációs szoftverben, mind pedig a robot fizikai valójában.

Pesti Richárd, Fanni és Bálint

– A fő feladat a második napra jutott, a beprogramozott robotnak egy polírozási munkát kellett elvégeznie. Három különböző munkadarab közül véletlenszerűen került fel a körasztal két végére egy-egy. Szenzor segítségével kellett felismerni, melyik tárgyról van szó, hogy a megfelelő legyen a mozgás. A különböző alakú felületeknél fontos volt a helyes munkadarab felismerés, továbbá a ciklusidő is döntően számított. A feladathoz ezen kívül készíteni kellett egy HMI-t, vagyis megjelenítő és kezelőfelületet is – számolt be a második nap feladatairól Apró Fanni.

A záró napon viszonylag rövid idő állt rendelkezésre a munka elvégzéséhez, a hallgatóknak nehezített „pályaként” egy negyedik féle, ívelt munkadarabot is kezelniük kellett a polírozófejjel. Továbbá háromnapos munkájukról egy teljes dokumentációt és szimulációt is be kellett mutatniuk.

– Rengeteg jó élménnyel és tapasztalattal tértünk haza a versenyről. Többek között a cellaépítés, robotkarprogramozás, kezelőfelület-készítés, szimuláció és dokumentációgyártás terén sok újdonságot tanultunk. Talán a legfontosabb, amit elsajátítottunk, az a versenyhelyzetben való viselkedés, a stressz leküzdése volt a cél érdekében. Munkánkat minden nap végén meg kellett védenünk és a kritikát is el tudtuk fogadni. Ezen kívül rengeteg új emberrel ismerkedtünk meg – mondták.

A BYD a szegedi nagy tavaszi állásbörzén

Verseny jövőre is lesz, minden érdeklődő hallgatót szívesen várnak az SZTE Mérnöki Karának oktatói a Robotkar programozó versenyfelkészítő szabadon választható tárgy keretén belül. És jövőre már működnie kell a BYD szegedi autógyárának is, ahol nagy valószínűséggel jól kamatoztatható az ipari robotikán szerzett jártasság, kiemelkedő tudás.

Nem véletlen, hogy a cég 2025-ben már időszerűnek látta, megjelenjen a Szegedi Tudományegyem „nagy” Tavaszi Állásbörzéjén. Ugyanakkor korábban már két alkalommal is ott volt az SZTE Mérnöki Karának rendezvényén, először a Londoni körúton, majd a Mars téren.  Érdeklődőben a nagy állásbörzén sem volt hiány, ottjártunkkor, szinte folyamatosan „foglalt” volt a kínai fiatalember és két magyar kolléganője – utóbbiak sem igen szólaltak meg magyarul.

A BYD autógyár építése felpezsdítette az életet a Szegedi Tudományegyetemen, 2025-ben egyenesen repülőrajtot vett a mérnöki kar. Nyílt nap a középiskolásoknak, karrierhét a diákoknak és a frissen végzetteknek, mi több, januárban négy záróvizsga bizottságában is részt vettek a BYD HR-es kollégái. Ez az autógyár és a vizsgázók közötti kapcsolatteremtésre is megfelelő alkalom volt, hiszen nem egyszer fordult már elő a kar történetében, hogy a hallgatók a záróvizsgán résztvevő vállalatoktól visszautasíthatatlan állásajánlatokat kaptak.

A BYD első szegedi "kitelepülése" a mérnöki kar volt

– Vállalati partnereink bevonása a záróvizsga bizottságokba hosszú múltra nyúlik vissza. A jelenlévő szakemberek ilyenkor nem pusztán a hallgatók felkészültségét figyelik, hanem azt is vizsgálják, képesek lesznek-e vállalati környezetben mérnökként helytállni. Különösen igaz ez a BYD esetében, hiszen a HR-es kollégák egyéb, a BYD számára nélkülözhetetlen kompetenciákat is kerestek a záróvizsgán tudásukról számot adók között – nyilatkozta a kar dékánja, Prof. Dr. Sárosi József.

A BYD képviselői elmondták, óriási megtiszteltetés volt számukra, hogy részt vehettek a kar záróvizsgáján, és lehetőségük nyílt megismerni a jövő ígéretes mérnöki tehetségeit. – Fontos számunkra, hogy leendő munkatársaink nyitott gondolkodásúak legyenek, magas kulturális érzékenységgel és tárgyalóképes angol nyelvtudással rendelkezzenek, valamint érdeklődjenek az elektromos autóipar iránt – írta a sajtóközleményben a BYD.

A BYD ATTO 3 bemutatója a Mars téri épület udvarán

A már említett karrierhét programját színesítette, hogy egy elektromos autót is kiállított az udvaron a BYD, mégpedig az ATTO 3 modellt. Az ígéretek szerint 2025 végén indul a termelés a Szegeden, ahol kezdetben a Dolphin és az Atto 3 modelleket gyártják majd. Az autónak ez volt az első hivatalos bemutatója Szegeden, bár az utakon egy ideje lehet találkozni vele, a kiállított modellt is forgalomba helyezték már itthon zöld rendszámmal.

A kínai vonal azóta folyamatosan erősödik, egyebek között csereprogramok előkészítésén dolgozik az SZTE Mérnöki Kara. A kínai Ningbo városában tartották május végén a 9th China–CEEC Education Cooperation Exchange Conference című rendezvényt, melyen a mérnöki kar delegációja is részt vett.

A nemzetközi esemény célja az volt, hogy erősítse Kína Közép- és Kelet-Európa oktatási intézményeivel kialakult kapcsolatrendszerét. Az együttműködés főbb célkitűzései között a közös tanulást, az oktatási csereprogramokat és az információmegosztást lehet említeni térségünk országaival közösen.

Csoportkép Kínából, jobbról a harmadik Sárosi József dékán

Jelenleg több mint 90, Közép- és Kelet-Európa térségén belül lévő felsőoktatási intézménnyel van együttműködése Ningbo egyetemeinek, mely közös kutatási projekteket, tehetséggondozást, tanár-diák csereprogramokat és más oktatási együttműködéseket tartalmaz.

– A konferencián bemutattuk a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karát, továbbá áttekintettük az intézményeink közötti együttműködési lehetőségeket. Így az oktatói és hallgatói csereprogram, valamint PhD témavezetés ösztönzése mellett egymás tudományos konferenciáin való részvétel és a közös kutatási területek feltárása is előtérbe került – összegezte a kínai utat Sárosi József, az SZTE Mérnöki Karának dékánja.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....
2025.12.04
Amikor a hőmérséklet csökken, a parkoló autó belseje is gyorsan lehűl. A tárgyak vagy maga a jármű....
2025.12.04
A BMW M Motorsport és a PUMA novemberben, a kínai Chengdu Tianfu International Raceway....
2025.12.04
Első latin-amerikai autós központjának megnyitásával a Porsche megerősíti a márka hosszú távú....
2025.12.04
Eddig még csak ízelítőt adtak nekünk a fagyos reggelek, de érdemes felkészülni! A gépjárművek....
2025.12.04
A Kia 2026. január 9-én, a Brüsszeli Autószalonon mutatja be az EV2-t, egy Európának szánt,....
2025.12.04
A Lufthansa-csoport 11, a közelmúltban átvett A320neo családba tartozó repülőgépét vizsgálja, hírek....
2025.12.04
Igazán nagy élmény volt az Ioniq 9 rövid próbája. Pár óra, 100 kilométer a legnagyszerűbb....