Románia

Szépségek Romániában - Concours d'Elegance Sinaia

2018.07.27.

Június végén került sor a romániai Sinaia üdülővárosban a nyolcadik Concours d'Elegance oldtimer szépségversenyre. A nemzetközi zsűriben két magyar is helyet kapott.

Romániában, Magyarországhoz hasonlóan, az 1920-as években rendeztek először autós szépségversenyt. Egy 1927-ből származó nevezési listán Cadillac, Hotchkiss és Marmon is szerepeltek!

Hét évvel ezelőtt a Bogdan Coconoiu vezette helyi Retromobil Club úgy döntött, hogy felélesztik ezt a nemes hagyományt. A kiválasztottt helyszín a Bukaresttől 130 kilométerre fekvő Sinaia lett. Itt a XVII. században épült egy kolostor, majd a kiszolgáló személyzet által felhúzott házacskákból létrejött Sinaia település. I. Károly román király az 1880-as években Sinaia mellett építette fel a Peles Kastélyt, ahova a királyi család üdülni járt. Ez a filmbe illő kastély, illetve a környező vadregényes táj valóban megfelelő környezet egy régiautós szépségversenynek.

 

A háború előtt gyártott autók egy csoportja

 

Bogdan és csapata évek óta elszántan dolgoznak a rendezvény nemzetközi elismertségének növelésén. A zsűriben külföldi szakemberek domináltak: Nebojša Đorđević, a szerb Történelmi Járművek Szövetségének vezetője, Wolfgang Buchta, az osztrák AustroClassic magazin kiadó-szerkesztője, Noszvai András, az Oldtimer Szuperkupa szervezetője, Peter Steinfurth, a német Oldtimer-Markt főszerkesztője és szerény személyem. Elismeréssel kell adózni a szervezőknek. A rendezvény szponzorai segítségével ingyen repülhettünk Bukarestbe, ahol már várt minket a csapat egyik tagja, Kristi Luca. Természetesen tudott angolul, segítőkész és figyelmes volt. S ez a hangulat megmaradt az egész hétvégén át. Mindenki beszélt angolul – az összes autótulajdonos, a hotel személyzete stb. Apropó, hotel. A 2015-ben felújított Hotel 1880 Regal lakosztálya egészen lenyűgöző látványt nyújtott.

Ford Model a vörös szőnyegen

Dacára annak, hogy az időjárás nem fogadta kegyeibe a rendezőket, s szombaton szinte egész nap esett, ez nem akadályozta meg a program végrehajtását. Szombat délben a kastély elé gördített vörös szőnyegen bemutatkoztak a résztvevő autók. A műsorvezető, Alex Seremet, aki „civilben” a rendezvény fő szponzorának, a BMW-nek a helyi marketingese lenyűgöző autótörténeti ismeretekről tett tanubizonyságot. Részletesen mesélt minden egyes autóról, úgy, hogy alig pillantott bele a jegyzeteibe.

Ford Thunderbird, 1967. A restaurálás nemrég fejeződött be.

Délután hatkor az autók átvonultak a Peles kastélytól Sinaia városkába, ahol a kaszinó épülete előtt került sor a díjátadóra.

Nézzük a mezőnyt! A 28 autó között természetesen a román indulók domináltak, de Szerbiából és Bulgáriából is érkezett nevezés.

Szerbiából érkezett Pontiac

Már az első nap estéjén megismerkedhettünk bizonyos kategóriák résztvevőivel. Így például a „Romániában készült” csoportban három Dacia és egy Oltcit indult. Mit tagadjam meghökkentő látvány volt a patika-állapotúra restaurált Oltcit Club. Magyarországon a rendszerváltás környékén egy élelmes magánvállalkozó árusította ezeket a Citroën-eredetű, „nyugati” autókat, amelyekkel számos probléma akadt. Egykor még a román állam partnere, a Citroën is megpróbálta a Craiovában gyártott típust felvenni hazai kínálatába. Íly módon szerették volna az általuk befektetett összeget viszontlátni, hiszen a román állam nem tudott fizetni az átadott technológiáért. A Citroën azonban hat év után inkább kiszállt: a borzasztó építési minőséghez nem akarták a nevüket adni. Most megismerkedhettünk a történet másik oldalával. Amikor Oltcit Club 1981-ben megjelent a romániai piacon, hatalmas presztizse lett. Jóval modernebb (és drágább) volt, mint a Dacia. Ez a presztizs az, ami ma is arra sarkall embereket, hogy Oltcitot restauráljanak.

 

 

A Dacia-mániát viszont nem kell magyarázni. Azonban amit Sinaia-ban láttunk, az minden elképzelést felülmúlt. A kategória későbbi győztese, egy 1970-ben, még nagyrészt francia alkatrészekből összeállított Dacia 1300 volt ámulatunk tárgya. Ezt az autót a lehető legaprólékosabb mértékben, a legutolsó csavarig felújították. Valószínűleg még akkor sem volt ilyen gyönyörű, amikor elhagyta a gyárat!

A többi kategóriában is akadtak érdekességek. Ion Tiriac, az egykori teniszversenyző, aki mára milliárdos vállalkozó lett hatalmas, részben múzeumban is kiállított, gyűjteményéből egy impozáns, 1937-ben gyártott nyitott Mercedes-Benz 540K autót küldött, amely természetesen megkapta a Legszebb Autó díjat.

 

Az ismert helyi gyűjtő, Gabriel Bălan egy 1928-ban gyártott Fiat 520-szal érkezett. 90 évvel ezelőtt Ernest Urdareanu az első San Remo Rally versenyt egy ilyen autóval nyerte meg. Bălan a jubileum tiszteletére úgy döntött, hogy restaurál egy hasonló járművet. Végül két Fiat 520 kellett ahhoz, hogy egy autó összeálljon. 

A háború utáni nyitott autók közül egy 1949-es Jaguar XK120 és egy rendkívül ritka Ghia 450 SS kupét emelnék ki.

Előbbi a 240 db könnyűfém karosszériás előszériából származik. Sir William Lyons ugyanis 1948-ban csak átmeneti megoldásként dobta piacra az új, hathengeres motor köré épített sportos kétülésest. Maga se gondolta volna milyen óriási sikert arat az elegáns jármű, ám a reakciókat látva gyorsan áttértek az olcsóbb, könnyebben kezelhető acélra.

Az 1967-ben gyártott Ghia 450 SS az olasz-amerikai “hibridek” jellegzetes képviselője. Az 1960-as években ugyanis számos kis műhely próbálkozott olyan járművel, amelyben az olasz formatervezés szépsége és az amerikai V8-as motor ereje egyesült. A Ghia stúdió a Fiat 2300-ból kiindulva, a Plymouth Barracuda hajtásláncával szerelve készítette el a 450 SS-t. Sajnos a jármű még a kaliforniai elit számára is túl drágának bizonyult, így a modell története kb. 50 elkészült darab után véget ért.

Szöveg: Négyesi Pál

Fotók: szerző, Dragos Savu

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.19
A védelmi ipari szakképzés infrastrukturális feltételeit teremti meg a Zalaegerszegi Szakképzési....
2021.09.19
Facebookos ismerőseinek akart dicsekedni sportkocsijával egy 70 éves olasz autós, ehelyett a....
2021.09.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Megyünk egy kört? ..
2021.09.19
A Müncheni Autószalonon bemutatott Cupra Tavascan Extreme E Concept az idén indult Extreme E....
2021.09.19
A napenergiával közlekedő és működő lakóautó prototípusának neve Stella Vita, és egy 17....
2021.09.19
Üzembe helyezte a hétvégén az ausztriai Villachban 1,6 milliárd eurós beruházással készült....
2021.09.19
A J.D. Power közvélemény-kutató intézet arra kérte az új autók tulajdonosait, hogy értékeljék,....
2021.09.19
Fokozott közlekedésrendészeti és mélységi migrációs ellenőrzést tartottak az autópálya Szabolcs-....
2021.09.19
Tedd le az autót, és válts aktív közlekedési formára! Tippek az Európai Mobilitási Hét alkalmából....
2021.09.19
A tűzoltók áramtalanítják a járműveket - írja a Katasztrófavédelem honlapja. ..