közelekedésbiztonság
Professzor Warren Brodsky a Ben-Gurion Negevi Egyetem zenepszichológiai tanszékének igazgatója nemrég egy könyvet jelentetett meg a zene, az érzelmek és az autóvezetés közötti viszonyról. Brodsky szerint „az autó az egyetlen hely, ahol meghalhatunk pusztán annak következményeként, hogy nem megfelelő stílusú zenét hallgatunk” – nyilatkozta ezt a Haaretz-nek. De valójában nem is az adott műfaj tekinthető a baleset fő okaként, folytatta a professzor, hanem a zene által kiváltott érzelmek. Ebből következik, hogy a death metal legalább olyan veszélyes, mint például a klasszikus zene.
Az zene által kiváltott érzelmek megosztják és nagy mértékben elterelik a vezető figyelmét az útról. Az emóciókat, szomorúságot, vagy nosztalgiát inspiráló zene legalább olyan veszélyes, mint az energikus, kezet-lábat megmozgató zenék, utalt ezzel a műszerfalon dobolásra a professzor. Az ilyen állapotban volán mögött ülő személy rendkívüli veszélyt jelent önmagára és a környezetére, ugyanis az amerikai autópálya biztonsági felügyelet (NHTSA) szerint az USA-ban bekövetkező 1.2 millió autópályás baleset egynegyed részét a sofőrök figyelmének valamiféle elterelése okozta. Egy 2013-ban készült tanulmány szerint, melyet az Erie Insurance végzett az elbambulás, vagy vezetés közbeni ábrándozás (day-dreaming) okozója 60 százalékban az említett baleseteknek.
A Brodsky-tanulmány konklúziója tehát nem más, minthogy kerüljük a szélsőségesen negatív, vagy pozitív érzelmeket kiváltó zenehallgatást az utazások során. Továbbá pedig a gyors műfaji váltások is kizökkenthetik a vezetőt a nemkívánatos állapotból, erre vonatkozólag a tanulmányt vezető szakértő egy szenzoros érzékelő alkalmazását is felvetette, mely automatikusan továbblép a track listán, ha fennáll a veszély.
Forrás: autoblog.com