tél

Télgépek és hóhányók krónikája

2022.01.08.

Akár hull a hó, akár nem, ennek a flottának készenlétben kell lennie télen.

A kéziszerszámok több évszázados hegemóniája, a lapátolás után jöttek a lóvontatású hóekék, majd a gépesített változatok, de olykor még a tankmotoros hómarók sem bírták megtisztítani az utakat, mert nem kell ahhoz katasztrofális mennyiségű hó, hogy elakadjanak az autók, elég 10 centis is, amit méteres fallá építhet a viharos szél.

A közutasok tudják igazán, hogy több ilyen hely is van Magyarországon, például a Viharsarok, de a szelídebb nevű Bakony is sokszor feladja a leckét. A Veszprém és Városlőd közötti úton olykor tényleg sziszifuszi munka a takarítás, mert a tiszta szakaszt percek alatt ismét betakarja a hó, még akkor is, ha a szél csak 40 km/órás sebességű.

Ló vontatta hókotró

Napjainkban korszerű gépparkkal dolgoznak az utakon, a nagy teljesítményű speciális járművek kényelmes fülkéje megfelelő körülményt biztosít a gépkocsivezetőnek, de nem volt ez mindig így. Az első hóeke szabadalmának dátuma 1840, az első kész darab 1862-ben állt munkába Millwaukee városában (USA/Wisconsin), természetesen lovak húzták. Hasonló fogatok még a XX. század közepén is szolgáltak a magyar fővárosban.

Budapesti hókotró lovasfogat, 1944 telén     Forrás: Fortepan / Berkó Pál

Misztikus 6

A lovas hókotróknál hatékonyabb eszközök terjedtek el az 1960-as években, amikor már Csepel, ZIL, majd Tatra teherautók tolták a havat. A széria modellekre csak a téli szezonra szerelték fel a tolólapokat.

A télgép flotta különleges darabjai az 1970-ben szolgálatba állított ZIL 157-esek, melyeket eredetileg szovjet harckocsi motorból fejlesztett 6 hengeres motor hajtott. Felújításukkor a 6 kerekű benzinfalók erőforrásait 6 literes (5953 cm3) Rába D10-es dízelekre cserélték. A jó súlyelosztásnak köszönhetően a 6x6 hajtásképletű ZIL-ek képesek leküzdeni a legkeményebbet hófalakat is, mert a járművet és a hómaró szerkezetet hajtó motor szinte középen kapott helyet, a kocsi orrában csak a fűtőkályha kapott helyet.

Munkában a ZIL 157-es hómaró     Fotó: Boros Jenő

Amikor tényleg kemény volt a tél

Volt olyan szezon, amikor a kemény Tatra hókotrók is elakadtak, 1987-ben honvédségi KRAZ teherautók szállították az élelmiszert Budapesten, mert a főközlekedési utak is járhatatlanok voltak, miközben teljesen leállt a villamosforgalom.

Félelmetes volt, látni, hogy az autókat reménytelenül belepte a hó, tulajdonosaik meg sem próbálkoztak kiszabadításukkal. Rengeteg autót mezőre tolt a viharos szél, hogy aztán csiga hullám alakban fagyjon karosszériájára a hó, hetekre foglyul ejtve a békési tájban.

Elakadt Tatra hókotró     Fotó: Boros Jenő

Kenyeres KrAZ

Százezrek rekedtek otthon, vagy indultak gyalog a munkába, a tömegközlekedés megbénult, mert a hóekék elakadtak. Pedig akkoriban is megtartották gépeikkel a tél előtti szemlét, de ezzel a hómenyiséggel nem bírt a különleges sereg sem.

1987 január 11. éles bevetési nap lett a katonáknak, mert Budapest belvárosában is honvédségi teherautók vitték az üzletekbe a kenyeret. Csak a háromtengelyes, összkerékhajtású és nagy hasmagasságú KrAZ-ok tudtak közlekedni a városokban.

Tömegsport volt az autótolás    Fotó: Boros Jenő

Nem éppen Békés megye

Normál teleken sokan személyautókkal is elindultak vidékre, az 1987-es évben ez lehetetlen küldetés volt egy riporternek is. Az országjárásban a honvédség segített, Budaörsről vittek helikopterrel olyan helyekre, ahol a hómarók is elakadtak. A csapatszállító Mi8-as első leszállása Békéscsabán volt, onnan lánctalpas kétéltűvel utaztunk tovább, azonnal menteni kellett egy elakadt Nysát, melyet a platón szállítottak kórházba, benne a beteggel.

Mentőszállítás lánctalpas kétéltűvel, Békésben     Fotó: Boros Jenő  

Kerítésnyi hótenger

Medgyesbodzás faluban méteresnél magasabb hótengeren keresztül szállított élelmiszert a kétéltű lánctalpas, nem sokkal volt jobb a hóhelyzet a Bakonyban és Borsodban. Mindenütt elakadt járművek, házakba szorult emberek.

1987. január 14-én hét busz és száz személyautó vesztegelt a 62-es főúton, ahol többen fagyásos sérüléseket szenvedtek, aznap csak Székesfehérvár határában 400 embert mentettek ki a katonák és a tűzoltók a hó fogságából.

Budapesten több napig tartott a közlekedés normalizálása, még egy héttel a hóeltakarítás után is az autók indítása volt a fő program, a Moszkva téren, a metró megállónál elakadt mentőt gyalogosok és a tűzoltók tolták ki a hóból.

Hótengerbe fagyott Lada    Fotó: Boros Jenő

Fogas tragédia

Nem pihenhettek egyetlen percet sem a mentők, tűzoltók, mert január 11-én este fél kilenckor súlyos baleset történt a fogaskerekű vasút vonalán. Fagyás miatt nem működött az 52-es pályaszámú szerelvény fékrendszere és a lejtőn egyre jobban felgyorsulva az Esze Tamás Iskola megállóhelyen belerohant a felfelé haladó 63-as vonatba. Az egymásba fúródott roncsok az Orgonás állomásig csúsztak, az ütközés következtében mindkét vonat vezetője azonnal meghalt, tíz utas pedig megsérült.

Hó után ónos eső

A tél pedig nem akart enyhülni: három napon át szakadatlanul esett, január 16-án a hóvihar után, a hegyekben 50–77 cm, az alföldi részeken 20–50 centiméteres volt a hótakaró, Budapesten mínusz 17 fok volt napközben. A hónap végén megint hatalmas havazás jutott a Kárpát medencének, miközben a közlekedőknek ónos esővel kellett megbirkóznia. És akkoriban még alig volt téli gumi az autókon, a vezetési tapasztalatot pedig ma sem lehet megvenni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....