Akkumlátorok

Tényleg létezik a gyakorlatilag örök életű akkumulátor?

2021.11.30.

A közelmúltban bemutatott tisztán elektromos modelljével minden eddiginél magasabbra emeli a lécet a Toyota: a bZ4X akkumulátor-csomagja tíz év után is újszerű marad, és ez nem az egyetlen előnye.

A közelmúltban bemutatott tisztán elektromos modelljével minden eddiginél magasabbra emeli a lécet a Toyota: a bZ4X akkumulátor-csomagja tíz év után is újszerű marad, és ez nem az egyetlen előnye.

Sokan kárhoztatták a Toyotát, amiért késlekedve reagált a tisztán elektromos járművek piacának fejlődésére. A vállalat valójában negyed évszázada hozta forgalomba első akkumulátoros villanyautóját, a RAV4 EV-t, amelyet aztán 2012-ben annak második generációja követett, tavaly pedig a C-HR EV lépett a kínai piacra (Izoa néven.) Az, hogy erre a termékvonalra nem fektetett nagyobb hangsúlyt az elmúlt huszonnégy évben, a legkevésbé sem volt véletlenszerű.

A Toyota tudatosan döntött úgy, hogy az értékesítésben kiforrott hibrid típusaira koncentrál, miközben nem csak tökéletesíti EV-technológiáját, de az iparág legfejlettebb hálózatról tölthető akkucsomagját hozza létre. Ez az új generációs technológia jelenik meg a frissen bemutatott Toyota bZ4X tisztán elektromos crossoverben.

A Toyota idén jelentette be, hogy az évtized végéig 4 billió forintnak megfelelő összeget fordít elektromos hajtóakkumulátorok fejlesztésére és gyártására. Ebben a folyamatban három alapvető technológiára koncentrál a vállalat. Rövid távon finomítja nikkel metál-hidrid és lítiomion akkumulátorait, ezt követően pedig megalkotja új generációs lítiumion akkumulátorát, valamint kiküszöböli a szilárd elektrolitos akkumulátorok sorozatgyártását hátráltató hiányosságait. Ez a két utóbbi technológia túlzás nélkül új korszakot nyit az elektromobilitás történetében; a várakozások szerint már 2025-től rendelkezésre állnak majd.

A Toyota bZ4X fedélzeti rendszere még nem ezt az új generációs Li-Ion akkumulátort alkalmazza, ám a jelentős mértékben tökéletesített rendszerének megjelenésével gyakorlatilag egy csapásra elavulttá vált a piacon forgalmazott hasonló rendszerek többsége. Az új rendszer ugyanis 30 százalékkal olcsóbban gyártható, a jelenleginél nagyobb fajlagos kapacitást kínál, és ami különösen fontos: élettartama a sokszorosa lesz a most szokásos megoldásoknak.

A Toyota arra tett ígéretet, hogy a bZ4X akkumulátorcsomagja tíz év elteltével is eredeti kapacitásának 90 százalékáig lesz tölthető. Összehasonlításként: ez az érték manapság, más gyártóknál nem haladja meg a 70 százalékot. Egy tízéves Toyota villanyautó tehát 28 százalékkal messzebb tud majd eljutni egyetlen feltöltéssel, mint egy hozzá eredetileg hasonló paraméterekkel rendelkező versenytársa – míg az utóbbinál érzékelhetően romlik tehát a használati érték, a Toyota vezetője jóformán észre sem fogja venni az eltérést.

Mintha ez nem volna elég, 2025 után ezt a piacvezető paraméterekkel bíró akkumulátor-technológiát is lecseréli a Toyota. Az új generációs lítiumion energiatároló rendszerek további 50 százalékos árcsökkenést ígérnek azonos kapacitás mellett. A kétlépcsős fejlesztés eredményeként tehát a következő nem egészen öt év leforgása alatt harmadára – a jelenlegi költségek 35 százalékára – csökkenhet az akkumulátorok ára, és ennek köszönhetően nagyságrendekkel válhatnak olcsóbbá a Toyota villamosított járművei.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.07
Június végéig 53 ezer fölé nőtt a zöld rendszámmal ellátott járművek száma Magyarországon, ez több....
2022.07.07
Az ABB E-mobility a toscanai Valdarnóban megnyitotta a vállalat eddigi legnagyobb, DC....
2022.07.07
A BMW Group lipcsei gyárában véget ér egy korszak: nyolc és fél év után befejeződik az i3....
2022.07.07
Az amerikai márkák részesedése az orosz piacon 1%-ra csökkent 2022-ben. Erre a következtetésre....
2022.07.07
Itt az Útinform friss jelentése a közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló....
2022.07.06
A magyar mérnöki tudás mindig rendelkezésre állt speciális járművek tervezéséhez és fejlesztéséhez....
2022.07.06
- Halálra gázolt egy kétéves gyereket egy kisteherautó Hajdúhadházon szerda délután - közölte a....
2022.07.06
Újabb hátborzongató videót tett ki közösségi oldalára a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Mondhatnánk,....
2022.07.06
A Stellantis gyártási igazgatójától hangzott el a baljós gondolat: a villamosítás az autóipar....
2022.07.06
Életbe lépett szerdán az az európai uniós rendelet, amely a közúti közlekedésbiztonság javítása....