off-road

Terepre kéne autó? Ezek közül érdemes válogatni

2021.04.28.

Összeszedtük, milyen autók közül választhatunk, ha terepre is alkalmas kocsit keresünk. Kalandra fel!

A magyar autópiacon évek óta a szabadidő-autók a legnépszerűbbek, minden harmadik magyar vásárló ilyen fajtájú autó mellett teszi le a voksát. Mi történt? Megváltozott hazánk domborzata, netán kemény telek szorítanak? Dehogy, Magyarország többnyire sík ország, nincsenek igazi hegyeink és azon a néhány izgalmas szerpentinen, ami maradt, tavasztól őszig zsonganak a motorosok. Akkor mire fel ez a sok terepjáró. Persze, tudjuk, ezek a szabadidő-autók, vagy SUV-ok, netán crossovernek nevezett divatos kocsik valójában telekjárók. Még azok sem boldogulnak el az aszfaltról letérve, amelyikben mind a négy kerék hajtott. Ezek a 4x4-es rendszerek főleg elektronikus kapcsolatot feltételeznek a tengely között, a Suzuki például egyenesen háromfajta 4x4-es rendszert alkalmaz, de a Vitarával eszünk be sem jut behajtani egy olyan erdőbe, ahol a Jimny a házigazda. Az összkerék-meghajtásnak leginkább az újabban a szerepe, hogy biztonságosabbá tegye a közlekedést akkor, ha az időjárási körülmények kedvezőtlenre változnak: havazás, ködszitálástól nedves utak. Akkor is hasznos, ha a kutyát kivisszük sétálni a mezőre, vagy a gyerekkel elmegyünk sárkányt eregetni a patakpartra.

Akinek azonban igazi terepjáróra van szüksége, netán vadászik, horgászik, lovat szállít, csónakot húz, szőlőben tevékenykedik, vagy más természetközelséget kívánó munkája van, bőven válogathat az autópiacon. Persze, csak ameddig az anyagi keretei megengedik.

Az alábbi összeállításban azokat a 4x4-es hajtással rendelkező, terepjárónak látszó, főként személyszállító autókat soroljuk fel, amelyekkel nem kell megijedni, ha leesik a hó, ha patakon kell áthajtani, ha le kell vontatni egy hajót az Adriára, vagy ha sárból kell kötéllel kicibálni egy elakadt kollégát.

Természetesen minden feladat egyedi megoldást követel, a terepjárást ésszel kell megszervezni úgy, hogy a természeti környezetet a legkevésbé zavarjuk, hogy elkerüljük a védett területeket, előzetesen meggyőződünk autónk és jómagunk képességeiről és természetesen a megfelelő gumit választjuk. Egy jó gumi nélkül féllábú óriás a legdurvább terepjáró is. Az Év Magyar Autója zsűri nagy pickup tesztjén például kellemetlen és félelmetes volt átélni, ahogy a négyévszakos gumikon tehetetlenül csúszkáltak a 2,5 tonnás behemótok a friss havon, miközben a bütykös terepgumikkal uralható volt a jármű a legextrémebb helyezetekben is.

Az összeállításban az április közepén hazánkban elérhető terepre alkalmas modellek szerepelnek, a legolcsóbb 4x4-es változatban, eladási darabszámokkal, terepszögekkel, gázlómélységgel. (forrás: Datahouse, importőrök, saját gyűjtés)

Terepjárók 10 millió forint alatt

A legolcsóbb valamire való terepjárót a Dacia adja, egy összkerekes Dusterért alig kell valamivel többet fizetnünk 5 millió forintnál. A Suzuki Jimny ritka jó terepképességekkel rendelkezik, de a vízátfolyásokat nem szereti és nagy rá a várakozási idő. A legendás terepképességű UAZ-t hivatalosan nem képviseli importőr, de mégis lehet kapni. A 4x4-es pickupok világába a szimplakabinos L200 jelenti a belépőt, ebben a kategóriában a legjobb műszaki jellemzőkkel a Ranger büszkélkedik. 

Dacia Duster 4x4, 115 LE, 5,399 millió forint (bruttó ár) (2021-ben eddig összesen 1658 Dustert adtak el Magyarországon); (30 fok első terepszög, 21 fok áthaladási- vagy rámpaszög, 33 fok hátsó terepszög, 210 mm szabad hasmagasság, gázlómélység 350 mm)

Suzuki Jimny 100 LE, 7 millió forint (2021-ben nem adtak még el egyet sem); (37, 28, 49 fok, 210 mm, gázlómélység 300 mm)

UAZ SGR Combi Expedition 112 LE, kb. 7,5 millió forint (30, n.a, 27 fok, 220 mm, 500 mm gázlómélység)

UAZ Hunter Expedition 135 LE, kb. 8 millió forint (1 db UAZ 2206); (50, 36, 39 fok, 241 mm, gázlómélység 500 mm)

Mitsubishi L200 Clubcab 150 LE, 8,29 millió forint (összesen 71 db); (30, 24, 22 fok, 205 mm, gázlómélység 700 mm

Ssangyong Musso Grand 181 LE, 9,639 millió forint (19 db); (22,8, 20,3, 23,4 fok, 215 mm, gázlómélység 350 mm)

Toyota Hilux (4 ajtós) 150 LE, 9,88 millió forint (378 db); (29, 23, 26 fok, 247 mm, gázlómélység 700 mm)

Nissan Navara 160 LE, 9,908 millió forint (22 db); (32, 23, 27-29 fok, 223 mm, gázlómélység 600 mm)

Ford Ranger 170 LE, 10,02 millió forint (összesen, Raptorral együtt 690 db); (28, 24, 27 fok, 232 mm, gázlómélység 800 mm)

 

Terepjárók 20 millió forintig

Ebben a kategóriában a nagy munkabírású pickupok és emelt kombik mellett érdemes kiemelni a két Jeep szabadidő-autót, amelyek Trailhawk kivitelben igazi terepjárók, ráadásul csak elektromosan is képesek közlekedni. Bár főként luxusban erősek, de a német prémium terepjárók is elboldogulnak kemény terepen, főleg azok, amelyeket légrugós, azaz emelhető futóművel szereltek fel. Az árkategória bajnokai: a Discovery, a Wrangler és a Raptor.

Volkswagen Amarok 204 LE, jelenleg nem konfigurálható (22 db); (29,5, 20,1, 18 fok, 192 mm, gázlómélység 500 mm)

Isuzu D-Max duplakabin 163 LE, 11,428 millió forint (1 db); (30,5, 22,9, 24,2 fok, 240 mm, gázlómélység 800 mm)

Jeep Renegade 4xe Trailhawk 240 LE, 12,365 millió forint (összes eladás 797 db); (28, 28, 18 fok, 201 mm, gázlómélység 500 mm)

Subaru Forester 150 LE, 13,15 millió forint (4 db); (20,1, 21,4, 25,8 fok, 220 mm, gázlómélység 500 mm)

Ssangyong Rexton 4x4 202 LE, 13,499 millió forint (7 db); (20,5, 20, 22 fok, 224 mm, gázlómélység 600 mm)

Jeep Wrangler 272 LE, 15,53 millió forint (5 db); (34,8, 19,2, 29,9 fok, 232 mm, gázlómélység 762 mm)

Jeep Compass 4xe Trailhawk 240 LE, 15,95 millió forint (összesen 172 db); (30,4, 20,9, 33,3 fok, 213 mm, gázlóképesség 500 mm)

BMW X5 231 LE, 16,24 millió forint (M modellek nélkül 97 db); (25, 20, 22 fok, 214 mm, gázlómélység 500 mm)

Volkswagen Touareg 231 LE, 16,376 millió forint (69 db); (23,3, 13,5, 17,2 fok, 215-258 mm, gázlómélység 480-550 mm)

Jeep Wrangler Unlimited 272 LE, 16,76 millió forint (6 db); (35,2, 23,9, 29,2, 235 mm, gázlómélység 762 mm)

Toyota Land Cruiser 204 LE, 16,87 millió forint (11 db); (31, 22/25, 25/26 fok, 220 mm, gázlómélység 700 mm)

Range Rover Evoque 4x4 163 LE, 16,966 millió forint (81 db); (22,2, 20,7, 30,6 fok, 212 mm, gázlómélység 530 mm)

Ford Ranger Raptor 213 LE, 17,27 millió forint (32,5, 24, 27 fok, 283 mm, gázlómélység 850 mm)

Land Rover Discovery 240 LE, 19,775 millió forint (3 db); (34, 27,5, 30 fok, 283 mm, gázlómélység 900 mm)

Volvo XC90 235 LE, 19,79 millió forint (93 db); (23,8, 21,3, 23,3 fok, 238 mm, gázlómélység 450 mm)

 

Terepjárók 20 millió forint felett

Bár 20 millió forint fölött főként a luxus dominál, a Defenderrel vagy a G-osztállyal szinte sehol sem akadunk el. A legdrágább pickup a Gladiator, amely megpakolva is megmássza a sziklákat. Alapáron a legtöbbet a Range Roverért kérnek el, amelynek egyáltalán nem kell szégyenkeznie, ha terepezésről van szó, ha pedig megáradt a patak és nem magasabb a vízállás, mint 0,9 méter, akkor simán áthajthatunk rajta. 

Land Rover Defender 240 LE, 20,26 millió forint (15 db); (31, 25, 37,9 fok, 225 mm, gázlómélység 850 mm)

Jeep Gladiator 264 LE, 20,891 millió forint (9 db); (41, 18,5, 25 fok, 253 mm, gázlómélység 760 mm)

Audi Q7 286 LE, 21,36 millió forint (52 db); (23,6, 18, 21,6 fok, 185-245 mm, gázlómélység 500-535 mm)

Mercedes-Benz GLE 245 LE, 22,69 millió forint (127 db); (31,7, 15,8, 29,8 fok, 230-290 mm, gázlómélység 600 mm)

Range Rover Velar 204 LE, 22,775 millió forint (2 db); (25,0/27,5,22,0/23,5, 27,0/29,5 fok, 213-251 mm, gázlómélység 530-580 mm)

BMW X7 333 LE, 24,39 millió forint (M-modell nélkül 46 db); (25, 19,8, 22,2 fok, 221 mm, gázlómélység 500 mm)

Ford Explorer 450 LE, 26,25 millió forint (19 db); (20,1, 17,1, 22.0 fok, 201 mm, gázlómélység 500 mm)

Range Rover Sport 250 LE, 28,375 millió forint (5 db); (26, 21,2, 26,2 fok, 213-278 mm gázlómélység 850 mm)

Mercedes-Benz GLS 286 LE, 32 millió forint, (25 db); (29,4, 21,8, 25,7 fok, 215-306 mm, gázlómélysége 600 mm)

Mercedes-Benz G-osztály 286 LE, 40,80 millió forint (kivéve AMG 14 db); (30,9, 25,7, 29,9 fok, 241 mm, gázlómélység 700 mm)

Range Rover 258 LE, 41,26 millió forint (18 db); (25,5, 21,5, 24,5 fok, 220 mm, gázlómélység 900 mm)

 

Top 8 pickup Magyarországon 2021-ben (I-III. hónap)

1. FORD RANGER                           690 jármű

2. TOYOTA HILUX                           378

3. MITSUBISHI L200                       71

4. NISSAN NAVARA                        22

5. VOLKSWAGEN AMAROK          22

6. SSANGYONG MUSSO GRAND19

7. JEEP GLADIATOR                        9

8. ISUZU D-MAX                             1

(forrás: Datahouse)

Biró Csongor

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....