Tóbiás és Balambér kalandjai - Kerékpáros KRESZ | Autoszektor

Tóbiás és Balambér

Tóbiás és Balambér kalandjai - Kerékpáros KRESZ

2014.07.20.

Aktuális! A kerékpárosokra vonatkozó KRESZ szabályok is folyamatosan változnak.

A napokban is megjelentek a KRESZ-hez kapcsolódó olyan módosítások, amelyek a bicikliseket is érintik. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük ezt is az elején.

Számos olyan alapvető közlekedési szabály van, amiről kijelenthetjük, hogy sem az autósok, sem a biciklisek nincsenek vele teljesen tisztában. Pár ilyet szabályt fogunk átnézni, és gyakorlati oldalról is tisztába tesszük a dolgokat, remélve, hogy ezáltal is csökken a balesetek száma.

Elsőbbségadás!

Sok bringás gondolja úgy, hogy mivel ő biciklis, neki mindenhol elsőbbsége van. Ez természetesen nem igaz, hiszen ők is a közlekedés résztvevői, rájuk is vonatkoznak bizonyos szabályok, de mivel a biciklihez nem kell jogosítvány, ezekről sokszor nem is tudnak.

A jobbkéz-szabály a KRESZ egyik fontos építőkockája, és bizony a kerékpárosok nagy része nem kezeli a helyén ezt a szabályt. Pedig ez a szabály ugyanúgy vonatkozik a bicajosokra, mint az autósokra. Én is kerültem már többször olyan helyzetbe, ahol a bringás csak úgy átsuhant a kereszteződésen, pedig nekem lett volna elsőbbségem.

Ha D jármű egy kerékpáros, akkor ugyanúgy elsőbbséget kell(ene) adjon az A jelű járműnek
Forrás: www.autosuli.hu

Tehát ha nem tudunk meggyőződni arról, hogy a keresztező utcán haladó jármű elsőbbséget kell adjon nekünk biciklisnek, akkor inkább adjunk elsőbbséget minden jobbról érkező autósnak. Egyenrangú útkereszteződésben a balról érkezőkkel szemben elsőbbségünk van, de ettől még legyünk elővigyázatosak, mert sajnos jónéhány közlekedő utolsó mondata lehetne, hogy: "De nekem volt elsőbbségem."

A zebrán gyalogosként elsőbbségünk van az autókkal szemben, de a kerékpárúton nem feltétlen!

A képen látható a kerékpárosok számára elhelyezett elsőbbségadás kötelező tábla. Ilyen esetben kerékpárosként nekünk kell elsőbbséget adni az autósnak. Vagy szálljunk le a bicikliről és gyalogosként toljuk át a kerékpárt a zebrán, elsőbbséget élvezve így az autókkal szemben.

Körforgalom, mint veszélyforrás

A fenti helyzettel találhatjuk magunkat szembe városon belüli körforgalmaknál is.

Itt sincs elsőbbségünk az autósokkal szemben kerékpárosként!

Szóval csak óvatosan!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.05.17
Egy nem szokványos módszer, ami működhet a költségek lefaragására. Inspiráló történet, ami túlmutat....
2025.05.17
A bajor autógyártó felügyelőbizottságának korábbi elnöke a vállalatcsoport évértékelő....
2025.05.17
Sorozatgyártásra kész az AirCar szlovák gyártmányú repülőautó, és hónapokon belül forgalomba kerül....
2025.05.17
A kombi jellegű bZ4X Touringnak nem csak a csomagtere, hanem a teljesítménye is nagyobb, mint a....
2025.05.17
Az Uber riválisa a FreeNow cég felvásárlásával akar betörni az európai piacra. ..
2025.05.17
A kisautó a cseh márka második legkelendőbb szériája az Octavia után. A jelenlegi, negyedik....
2025.05.17
A SEAT S.A. fennállásának 75. évfordulóját ünnepli, miközben jelentős átalakuláson megy keresztül,....
2025.05.17
De ezúttal Lando Norris autózta a leggyorsabb kört, nem Oscar Piastri. ..
2025.05.17
Már a helyszínen megállították a luxusterepjáró ámokfutó sofőrjét a 22-es főúton. ..
2025.05.17
A japán autógyártó fontolóra veszi, hogy kibővíti együttműködését a kínai autógyártóval, és bevonná....