Tóbiás és Balambér kalandjai - Látni és látszani | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér kalandjai - Látni és látszani

2018.11.18.

A közlekdésben nem csak az autók, és a kerékpárosok vesznek részt, hanem a gyalogosok is aktív szereplők, azért kell nekik is fokozottan figyelni, hogy balesetmentes és biztonságos legyen a közlekedés. 

 

A gyalogosok a közúti közlekedés legveszélyeztetettebb résztvevői közé tartoznak. Közúti balesetben érintettségük esetén szinte minden esetben személyi sérülés történik, s a gyalogosoknál az átlagosnál jóval magasabb a halálos balesetek aránya, ezért elengedhetetlen követelmény a szabályos, figyelmes, megfontolt közlekedés. Jellemző, hogy sok gyalogos figyelmen kívül hagyja a közúti jelzéseket, illetve a kijelölt gyalogos átkelőhelytől távolabb próbál átkelni az úttesten. A gyalogosok sokszor túlságosan bíznak védettségükben, figyelmetlenül lépnek az úttestre, vagy egyszerűen rosszul becsülik meg a közeledő jármű távolságát és sebességét. Másik jellemző figyelmetlenség, hogy takarásból lépnek az úttestre, esélyt sem hagyva a járművezetőknek a megállásra. A gyalogosnak a járdán, ahol esetleg nincs járda, ott a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie. Ha az úton se járda, se leállósáv, se kerékpárút nincs, a gyalogosok lakott területen lehetőleg a menetirány szerinti bal oldalon, lakott területen kívül mindig a bal oldalon, a járműforgalommal szemben az úttesten - annak a szélén - közlekedhetnek.

A gyalogosok rendkívül sokat tehetnek azért, hogy az elütések elkerülhetők legyenek, s ne váljanak közúti balesetek sérültjévé, áldozatává. A legfontosabb, hogy legyenek tisztában a rájuk vonatkozó KRESZ szabályokkal és tartsák is be azokat. Legyenek mindig kiszámíthatóak és soha ne tegyenek hirtelen, a közlekedésben szereplők számára nehezen lekövethető mozdulatokat, amennyiben közút közvetlen közelében gyalogolnak. Csak ott keljenek át az úttesten, ahol arra a jogszabály lehetőséget teremt. Olyan helyen, ahol a gyalogosnak a járművekkel szemben nincs elsőbbsége, csak akkor lehet az úttestre lépni, ha meggyőződött arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Sokat emlegetjük a „látni és látszani” szókapcsolatot. A legtöbb halálos gyalogos baleset – sötétben, korlátozott látási viszonyok mellett – abból adódik, hogy a gyalogos nem volt látható, „beleolvadt” a környezetébe. A gyalogosnak mindent meg kell tennie a saját észlelhetősége érdekében. A sötét tónusú ruházat helyett használjon feltűnőbb, a közlekedési környezetből kiemelkedő színeket! Lakott területen kívül, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén a fényvisszaverő mellény (ruházat) használata kötelező, de ez az eszköz más körülmények között is életmentő lehet.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....