Tóbiás és Balambér kalandjai – Milyen gyerekülést válasszak? | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér kalandjai – Milyen gyerekülést válasszak?

2019.04.28.

Hatalmas a kínálat, nem könnyű eldönteni, melyik a legjobb választás. Megmutatjuk, mire figyelj gyerekülés vásárlásakor, és hogyan használd, hogy a legnagyobb védelmet nyújtsa. Tarts velünk!

Tóbiás és Balambér legutóbbi közlekedési kalandjában megmutattuk, hogyan utazhatnak a gyerekek az autóban: a legfontosabb szabály, hogy elöl 150, hátul pedig 135 centiméteres magasság alatt kötelező a gyerekülés használata. Most arról lesz szó, hogy milyen típusú ülések vannak, hogyan válasszunk, és mire figyeljünk a használatkor.

A gyerekülések kategóriái

0: 10 kilogrammig

0+: 13 kilogrammig

I: 9-18 kilogramm

II: 15-25 kilogramm

III: 22-36 kilogramm

A megfelelő méret a legfontosabb szempont, ha gyerekülést választunk. A legkisebbek minden esetben menetiránynak háttal utaznak a babahordozóban. Léteznek olyan típusok, amelyeket az autó biztonsági övével kell rögzíteni, de kényelmesebb és biztonságosabb az isofixes megoldás. Ilyenkor egy bázistalp kapcsolódik az autóban található fix rögzítési pontokhoz, majd ebbe a talpba lehet bepattintani az ülést. Nagy előnye, hogy jóval kisebb az esélye annak, hogy rosszul kötjük be a gyereket. A biztonsági öves termékeket kissé bonyolultabb használni, de szerencsére minden ülésen rajzok mutatják a helyes használatot.

 

A babahordozóban mindig menetiránnyal hátnak utaznak a gyerekek (Fotó: Flickr/Your Best Digs)

A nagyobb gyerekeknek szánt ülésekben többnyire menetiránnyal szemben ülnek a csemeték. A legbiztonságosabbak a pajzsos típusok. Ezeknél a gyerek mellkasa előtt egy párnázott védőpajzs található, amelyet az autó biztonsági öve rögzít. Más kérdés, hogy mennyire szeretik ezt a kicsik. Ezért is fontos, hogy vásárlás előtt mindig próbáljuk ki a gyerekkel az ülést, kényelmes-e neki, hogyan érzi benne magát. A nagyobb, 15 kiló fölötti gyerekeknek szánt ülésekben már általában nincs saját biztonsági öv, hanem az autó biztonsági övével kell rögzíteni a gyereket.

Nem elég jót venni, használni is tudni kell

A gyereküléseket is úgy ellenőrzik, mint az autókat, törésteszteken vizsgálják, mennyire biztonságosak. Vásárlás előtt érdemes átböngészni ezeket a teszteket, melyik termék milyen értékelést kapott, mert nem mindig a legdrágább nyújtja a legnagyobb védelmet. 

De a legbiztonságosabb gyerekülés sem ér semmit, ha nem használjuk, vagy rosszul kötjük be a gyereket. A legfontosabb, hogy mindig gyerekülésben, becsatolva utazzanak, akkor is, ha csak a pár utcányira lakó nagyiékhoz ugrunk el. Ha a gyerekek azt látják, hogy a szülők is használják a biztonsági övet, nekik is természetesen lesz, még szólnak is, ha anya vagy apa elfelejtené bekötni őket.

 

A gyerekeknek is természetes, hogy bekötve utaznak

Sajnos az is gyakori, hogy a szülők nem kötik be elég stabilan a gyerekülést, ami így nem nyújt elegendő védelmet. Az is sokszor előfordul, hogy túl lazán hagyják a gyerekülés saját biztonsági övét, pedig a gyártók azt javasolják, olyan szorosra kell meghúzni, hogy csak két ujjunk férjen be alá. Az sem biztonságos, ha télen kabátban tesszük be a gyereket az ülésbe, mert a vastag ruha miatt nem lehet jól becsatolni az övet.

Háttal biztonságosabb

Magyarországon nincs arra vonatkozó előírás, meddig  kell háttal utaztatni a gyereket. Amíg babahordozóban vannak, ez nem is kérdés, azokat másképp nem is lehet rögzíteni az autóban. Néhány országban viszont 2 éves korig, Svédországban és Norvégiában pedig 4 éves korig kötelező háttal szállítani a kicsiket. Nem véletlenül: a gyerekek nagyjából 4 éves korukra érik el azt a testi fejlettséget, hogy egy ütközés vagy durva fékezés esetén elviseljék a hirtelen lassulást.  Emiatt ameddig csak lehet, utazzon a gyerek menetiránynak háttal. A babahordozó a legbiztonságosabb gyerekülés, így érdemes addig használni, amíg csak lehet. Ám amikor a fejtetője már túlnyúlik a hordozón, nagyobb ülésre kell váltani.

 

Ilyen az isofixes rögzítés (Fotó: Flickr/Aaron Yoo)

Új szabvány, nagyobb biztonság

Jelenleg az ECE R44/04-es szabvány vonatkozik a gyerekülésekre, ezt a termékek címkéjén is feltüntetik. 2013-ban viszont bevezették az R129-es – barátságosabb nevén i-Size – szabványt. 

Az i-Size előnyei:

15 hónapos korig menetiránynak háttal kell bekötni a gyerekülést

kötelező Isofix rögzítés

nagyobb oldalirányú védelem

testsúly helyett magasság szerint vannak a kategóriák

Az i-Size további előnye, hogy a gyerek növekedésével nem kell olyan gyakran cserélni az ülést. Születéstől körülbelül 4 éves korig, nagyjából 40-105 centiméteres magasság között egy üléssel megoldható, amihez korábban két termék kellett. Jelenleg a két szabvány párhuzamosan van életben, a régebbi üléseket nem kell lecserélni, de mivel az i-Size biztonságosabb, ha tehetjük, inkább ilyet válasszunk.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....