Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Az ablaktörlő története | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Az ablaktörlő története

2020.03.08.

Nőnap alkalmából bemutatjuk a történetét az ablaktörlőnek, amelyet az amerikai Mary Anderson talált fel 117 évvel ezelőtt. 

Az elmúlt hét esős időjárásában sokat dolgoztak az autók ablaktörlői, hiszen mi sem természetesebb, hogy ha elkezd esni, bekapcsoljuk az ablaktörlőt. Nélküle nem is lehet igazán biztonságosan közlekedni, főleg, ha nagyobb zuhé érkezik, ezért minden autóban alapfelszereltség.

Kézzel kellett mozgatni

Pedig régebben egyáltalán nem volt semmi, ami letakarította volna az autó szélvédőjéről az esőt és a havat. Rossz időben az automobilok vezetői alig láttak ki az ablakon, ha pedig már tarthatatlan volt a helyzet, akkor megálltak, és kézzel törölték le a nedvességet az üvegről. 

Ezt a kezdetleges módszert újította meg Mary Anderson. Amikor New York városában villamosozott, azt tapasztalta, hogy a vezetőnek gyakran meg kell állnia, hogy letisztítsa a havat és a jeget a szélvédőről. Esetleg kinyitja a több részből álló szélvédőt, de akkor meg az arcába fúj a hó és a hideg. Ekkor határozta el Anderson, hogy kitalál egy olyan szerkezetet, amivel ezt jóval kényelmesebben lehet elvégezni.

Fából készített karokat, gumiból ablaktörlő lapátokat, a berendezést pedig a sofőr az autóból mozgathatta egy kar segítségével. Az alapelve nagyon hasonló volt, mint a mai ablaktörlőké. Mary Anderson 1903-ban be is jegyeztette a találmányát a szabadalmi hivatalban. De az emberek tartottak az újdonságtól, attól féltek, hogy a lapátok mozgatása elvonja a sofőr figyelmét, és balesetet szenvedhet. 

Ezt az ablaktörlőt is belülről, kézzel kellett mozgatni

Anderson megpróbálta eladni a találmányát egy kanadai cégnek, ám azzal utasították vissza, hogy az ablaktörlőnek nincs gyakorlati haszna. Alig tíz év múlva, 1913-ban viszont Amerikában alapfelszereltség lett az ablaktörlő, szegény Mary viszont egy fillért sem kapott a találmánya után, mert addigra lejárt a szabadalom. Most, több mint egy évszázaddal később pedig elképzelhetetlen, hogy egy autón ne legyen ablaktörlő. 

Végre nem kell tekerni

Azóta, hogy Mary Anderson találmánya megjelent az autókon, sokat fejlesztettek, finomítottak az ablaktörlőkön. Az első fontos mérföldkő az volt, hogy a fárasztó kézi tekerés helyett ne kelljen emberi erő a működtetéshez. Bár egy másik nő, Charlotte Bridgewood 1917-ben előrukkolt egy automatikus szerkezettel, a gyenge elektromos rendszerek nem birkóztak meg a feladattal. 

Ma már természetes, hogy nem nekünk kell mozgatni az ablaktörlőt

Sokkal jobb volt William M. és Fred Folberth újítása, a testvérpár ugyanis a motorban keletkező vákuumot használta az ablaktörlő lapátjainak meghajtásárra. Ennek a megoldásnak az volt a szépséghibája, hogy ahogy az autó gyorsult vagy lassult, úgy változott az ablaktörlő sebessége is. 

A pislogás adta az ötletet

A következő jelentős fejlesztés Robert Kearns nevéhez fűződik. A detroiti férfi unta már, hogy ki-be kell kapcsolgatni az ablaktörlőt, ezért szeretett volna egy többsebességes szerkezetet megvalósítani, ami szakaszosan töröl és különböző fokozatokba lehet kapcsolni. Az emberi szemhéj jutott eszébe, ami időről időre automatikusan letisztítja a szemet. 

A modern ablaktörlők jóval nagyobb felületet tisztítanak le, mint elődeik

Miután megalkotta a szakaszos ablaktörlőt, találmányát megmutatta a Fordnak, ám végül a vállalat nem vette meg tőle az ötletet. Aztán 1969-ben az autógyár mégis piacra dobta az újfajta ablaktörlőt, Kearns pedig hosszú pereskedésbe bonyolódott. Végül 10 millió dollárt kapott, és az ő történetéről szól az Isteni szikra című film. 

Lézerrel tisztítanák

Ezzel tulajdonképpen meg is érkeztünk a mai ablaktörlőkhöz, bár néhány újítás azért volt még: megjelent az esőérzékelős ablaktörlő, a fényszórótörlő, majd a hátsó szélvédőkre is ablaktörlő került. Ablakmosó viszont már az 1930-as években létezett. Napjainkig folyamatosan növelték a szélvédőn megtisztított felület nagyságát, az autótulajdonosoknak pedig csak annyi dolguk van, hogy lecseréljék az elavult, megkeményedett gumi lapátokat, illetve tegyenek ablakmosó folyadékot a tartályba. 

Azt hihetnénk, hogy már nincs mit újítani az ablaktörlőkön, ám pár hónapja az Elon Musk vezette Tesla egy olyan szabadalmat mutatott be, amely lézerrel tisztítaná le a szennyeződéseket a szélvédőről, illetve a visszapillantó tükörről. Meglátjuk, elterjed-e.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....