Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – A téli gumicserével ne várd meg az első havat | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – A téli gumicserével ne várd meg az első havat

2020.11.22.

Amikor beköszönt a hideg időjárás, nemcsak mi öltözünk melegebben, hanem az autók gumiját is le kell cserélni, hogy biztonságosabb legyen a közlekedés.

Az egyre hidegebb időjárás miatt már érdemes volt lecserélni az autó abroncsát téli gumira, de sokan még mindig nyári gumikkal közlekednek. Pedig az ökölszabály szerint amikor több napon át 7 fok alá süllyed a napi középhőmérséklet, ideje bejelentkezni a gumiszervizbe, vagy az ügyesebbek maguk is feltehetik a téli abroncsokat. Bár nálunk az autósok többsége téli gumikkal autózik a hideg időszakban, sajnos még mindig 15 százalék körüli azok aránya, akik nem az évszaknak megfelelő gumikkal közlekednek.

Miért fontos a téli gumi?

Magyarországon nem előírás a téli gumi, a KRESZ szerint csak a taxisoknak kötelező, de a közlekedés biztonsága szempontjából elengedhetetlen. De mivel tud többet a téli gumi a hidegben? A nyári gumik alacsony hőmérsékleten megmerevednek, keményebbé válnak, ezért sokkal gyengébb lesz a tapadásuk, jelentősen megnő a fékút. Ezzel szemben a téli abroncsok lágyabb gumikeverékből készülnek, és a hidegben is megfelelő tapadást, jobb úttartást és kormányozhatóságot biztosítanak. Téli gumival alacsony hőmérsékleten a fékút minden útfelületen – a száraz, nedves, havas, jeges úton is – rövidebb, mint nyárival, ezért nem elég csak akkor abroncsot váltani, amikor már havasak az utak. 

A téli gumi speciális bordázata jobb tapadást biztosít a hidegben, valamint elvezeti a havat és a nedvességet 

A téli gumi azért is teljesít jobban a téli időjárási viszonyok között, mert nagyobb és mélyebb csatornák, lamellák találhatók rajta. A speciális bordázat segíti az abroncs kapaszkodását, elvezeti a vizet, és a hó is nehezebb tömíti el a réseket. Fontos, hogy a profilmélység legalább 4 milliméter legyen, és az abroncs ne legyen 5 évesnél idősebb, mert az anyaga elöregszik, a tapadása pedig leromlik. 

Egyre többen használnak úgynevezett négy évszakos abroncsokat, ezeket nem kell évente kétszer cserélni,. Főleg azok körében népszerű, akik ritkábban használják az autójukat. A négy évszakos gumik egyre jobb minőségűek, többé-kevésbé megállják a helyüket télen és nyáron is, de azt ne várjuk tőlük, hogy ugyanolyan tapadásuk legyen minden időben, mint amilyet a megfelelően cserélt téli és nyári szett nyújt.

Önmagában a téli gumi sem csodaszer

Ne essünk abba a hibába, hogy miután a nyári gumit télire cseréltük, azt hisszük, már minden szempontból felkészültünk az őszi-téli közlekedésre. Nagyon fontos tényező a sofőr felkészültsége, és az, hogy vezeti az autóját. 

A gumicsere fontos teendő a téli időszak előtt, de másképp is kell vezetni

Télen a látási viszonyok gyakran rosszak, hamarabb sötétedik, és sokszor sűrű köd csökkenti a látótávolságot. Nagyobb követési távolságot tartva, lassabban kell vezetni, így kisebb a baleset kockázata, és egy esetleges rossz manőver esetén a hibák könnyebben korrigálhatók. 

Hasznos tippek hosszabb téli autóútra:

  • Már a téli szezon előtt elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. 
  • A hidegben fontos kellék a jól működő ablaktörlő (jó állapotú gumival), a jégkaparó, a jégoldó spray, a téli ablakmosó folyadék és a páramentesítő.
  • Legyünk nálunk takaró, téli ruhadarabok, lapát (ha hóból kell kiszabadítani a kocsit), rugalmas vontatókötél, fagymentesítő zárolajozó, ha befagyna a zár.
  • Vigyünk magunkkal elegendő élelmiszert és innivalót, ha esetleg forgalmi vagy műszaki okok miatt nem tudunk továbbmenni.
  • Hosszabb utak előtt érdemes tájékozódni az út- és időjárási viszonyokról, hogy ne menet közben érjen meglepetés minket. 
  • A mobiltelefonok legyenek feltöltve!
  • Figyelni kell arra is, hogy kipufogógáz ne kerüljön az utastérbe!
  • Előfordulhatnak olyan zord időjárási helyzetek is, amikor nem érdemes kockáztatni, és biztonságosabb, ha vonattal indulunk útnak.
Ausztriában kötelező
 
Miközben Magyarországon nincs ilyen előírás, Ausztriában 2008 óta kötelező a téli gumi használata. A jogszabály szerint november 1. és április 15. között a megváltozott, télies útviszonyok között – hó, havas eső vagy jegesedés esetén – mind a négy keréken kötelező a téli gumi személyautókon és 3,5 tonna alatti gépjárműveken.
 
 
Magyarországon nem kötelező a téli gumi az autókra, de nagyon ajánlott az évszaknak megfelelő abroncs, mert életet menthet
 
A hatóságok szigorúan ellenőrzik ennek betartását, az abroncsokon azt figyelik, hogy rajtuk van-e az M+S (mud + snow, azaz sár + hó) jelzés. Elfogadják a négy évszakos gumit is, de a profilmélység egyik esetben sem lehet 4 milliméternél kisebb. Aki nem megfelelő abroncsokkal autózik Ausztriában, az legalább 50 eurós (18 ezer forintos) bírságra számíthat, de baleset esetén akár az 5 ezer eurót (1,8 millió forintot) is elérheti a büntetés. 
 
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.12.04
Halálos baleset történt péntek reggel Jászárokszállásnál, a 3203-as út 23-as kilométerénél, ahol....
2020.12.04
Hegemónia a hibridek körében, dominancia a pickupok mezőnyében, győzelem a crossoverek piacán és....
2020.12.04
A 38 éves férfi a gyanú szerint Budapesten, a 61-es villamoson támadta meg a szerelvény vezetőjét....
2020.12.04
Az új Land Rover Defendert két díjjal is kitüntették a világszerte elismert TopGear.com Awards-on:....
2020.12.04
A C-Prémium kategóriába 2021-ben érkező DS 4 modell a francia luxus és a high-tech találkozása egy....
2020.12.04
Alighogy megjelent a színen, nyomban egy rendkívül értékes elismeréssel kezdte karrierjét a Peugeot....
2020.12.04
Az Audi folytatja elektromos offenzíváját a Q3 45 TFSI e és a Q3 Sportback 45 TFSI e modellek....
2020.12.04
A Volkswagen konszernhez tartozó brit Bentley autógyár felkészült arra az esetre, ha Nagy-Britannia....
2020.12.04
A Dunántúli-középhegységben és a nyugati tájakon, még tartósan fagypont alatt maradhat a....
2020.12.03
1920-1930. Tündöklés és bukás. Újabb érdekességgel jelentkezünk, hogyha már a koronavírus először....