Tóbiás és Balambér a KRESZ Parkban | Autoszektor

Bringaexpo

Tóbiás és Balambér a KRESZ Parkban

2015.03.01.

Látogass el ma a Bringaexpora és találkozz velünk!

Tóbiás és Balambér a két kutyakölyök, a gyerekek meséken keresztül való szórakoztatása, és tanítása mellett, minden héten hoz egy jó tanácsot, amit a tudatos közlekedésre is odafigyelő szülők hasznosíthatnak a mindennapokban.

Légy részese te is a kalandnak! Látogass el a Bringaexpo 2015-re és találkozz Tóbiással és Balambérral! Kattints ide, és küldünk egy ajándék mesét!
 

A közlekedés egyfajta szabadsággal ruház fel minket, akár tömegközlekedéssel, akár járművel tesszük azt. Eljutni egyik pontból a másikba a gyaloglásnál gyorsabban olyasvalami, amire nem régóta van lehetősége az embernek. Mióta motorizálták a közlekedést és elkezdett nőni a járművek száma az utakon. Egyre többen engedhették meg maguknak az autót, de többen választották a kerékpárt is mint közlekedési eszközt. Ezen egyre növekvő populációnak előbb utóbb valamilyen szabályozásra volt szüksége, mert ezzel együtt a balesetek is növekedtek. Így jött létre a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása, ismertebb nevén a KRESZ.

Egy kis történelem

Magyarországon az első közlekedéssel kapcsolatos szabályt 1910-ben hozták, amely a személyautókra vonatkozott. Ez csupán egy sebességhatár volt, mely kimondta, hogy a személyautók lakott területen belül maximum 25km/h-val közlekedhetnek. Ez egy belügyminiszteri rendelet volt, ezt jegyzik az első magyar KRESZ-ként. Ezután a két világháború között sokat bővült a szabálykönyv. Az 1931-es évben az autóbuszok lakott területen kívüli sebességét korlátozták 60km/h-ban, de a személyautókra továbbra sem vonatkozott semmilyen sebességhatár a városokon kívül.
Bevezették az úgynevezett villanykürtöt, de a szabály szerint nem lehetett hangosabb, mint egy kézi kürt.

A legnagyobb változást a második világháború alatt a jobb oldali közlekedés bevezetése jelentette, mely az óta is van Magyarországon.
A technikai fejlődés és a járművek egyre nagyobb számban való megjelenése az utakon megkövetelte, hogy fokozatosan egyre több szabályozást vezessenek be az évek során. Így kerültek fokozatosan külföldi példákra a STOP tábla, az elsőbbség adás kötelező és egyéb ma is ismert szabályok a KRESZ könyvbe.

Hogy tanuljunk KRESZ-t?

Aki megszerezte a jogosítványt, az tudja, hogy a közlekedési szabályok megtanulása sok fáradtságos órát vesz igénybe. Az oldalak lelkes tanulása közben pedig az elméleti tudásunkat majd az oktató mellett ülve az autóban fogjuk átültetni a gyakorlatba és építjük be a szabályokat a rutinos mindennapokba. Az egyenrangú útkereszteződéseknél a jobbról érkezőnek elsőbbséget adni és a piros lámpánál való megállás megszokássá válik. De vajon lehet-e valami könnyebb módot is találni a KRESZ tanulására?

A KRESZ Park

A Legkönnyebb valamit úgy rutinná tenni, ha azt már gyerekkorban elkezdjük adagolni. Így ha gyermekeink játék közben tanulják meg a közlekedés legalapvetőbb szabályait, akkor a későbbiekben, mondjuk a jogosítvány megszerzésekor, vagy bringatúrán, könnyen felidézik és maradandó tudás lesz belőle.

Szinte kivétel nélkül minden gyerek felnőtt szeretne lenni, mert a felnőtteknek mindent szabad. Apa, anya vezethet autót, találkozhat a piros lámpával és átengedheti a gyalogosokat a zebrán. Ezek olyan apró dolgok, amikre a gyerekek vágynak, de nincs lehetőségük megtapasztani még kicsiként, hogy milyen ez. Erre találták ki a KRESZ Parkokat, ahol a gyerekek egy megépített kisváros úthálózatán gyakorolhatják a biztonságos és szabályos közlekedés alapjait. Itt megtapasztalják, és ami talán fontosabb, meg is tanulják, mit kell tenni, ha STOP táblát, elsőbbség adás kötelező táblát, vagy piros lámpát látnak. Olyan közlekedési szituációkba keverednek ennek a mini metropolisznak a rengetegében, amivel később a való életben is találkozni fognak. Egy ilyen KRESZ Park önmagában még nem tanítja meg a gyerekeknek, hogyan is kell szabályosan közlekedni, de egy ilyen építmény velejárója egy olyan személy, aki figyelmezteti a gyerekeket arra, ha szabálytalankodnak.

Kerékpárral, vagy kisebbeknek futóbringával kipróbálható KRESZ parkokból több is létezik országszerte, amiket bátran felkereshetünk, akár családdal is. A könnyebb elérhetőség érdekében, és hogy mindenki számára kipróbálható legyen, léteznek Mobil KRESZ Parkok, amik az országot járva, különböző eseményeken jelennek meg és népszerűsítik a biztonságos közlekedés alapjait a gyerekek körében.

Tóbiásnak és Balambérnak is van egy ilyen Mobil KRESZ Parkja, amivel a mai napon még találkozhattok a Hungexpo-ban megrendezett Bringaexpo-n! Itt találkozhattok Tóbiással és Balambérral is, akiktől nyugodtan kérdezhettek bármit a közlekedésről, hiszen sokat tudnak róla! Gyertek el ti is és legyetek részesei a kalandnak! De ne feledjétek, csak óvatosan!
 

Balambér testvérével éppen az iskolába és óvodába tartanak, amikor Tóbiás hirtelen visszahúzza kisöccsét a zebráról.
-Balambér, hát nem látod hogy piros a lámpa? Te is tudod, hogy ha piros, akkor tilos!
-Piros, Tilos! Piros Tilos! Megjegyeztem Tóbiás, már mindent tudok a közlekedésről!
-Azt majd meglátjuk! Gyere, menjünk el a KRESz Parkba, és mutasd meg mennyi mindent tudsz!
Majd az iskola végeztével hazafelé menet Tóbiás és Balambér az általános iskola melletti felállított KRESZ Parkba igyekeznek, ahol egész délután a közlekedés szabályaival foglalatoskodtak.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.01
T-GO. Ilyen hangzatos néven indítana új autómárkát az Egyesült Államokban a kínai HAAH csoport, ami....
2020.09.30
A Toyota Gazoo Racing méltó optikai kiegészítőket fejlesztett a világ legtüzesebb kisautójához: a....
2020.09.30
Előrebocsátom, nem én vagyok a célcsoport, s amikor csak beülhetek egy Minibe, mindig vegyes....
2020.09.30
Leon de Borger Belgiumból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.09.30
Tempós pályák, felhordásos kanyarok nehezítették meg a Peugeot 208 Rally Cup Hungary kupasorozatban....
2020.09.30
A CUPRA megkezdi az új Formentor gyártását. Az első, csak a márkának tervezett modell forgalmazása....
2020.09.30
A Magyar Suzuki a modern magyar autóipar leghosszabb sikertörténete. A japán gyökerű vállalat ötven....
2020.09.30
Új logisztikai központot épít a gumiabroncs nagykereskedelmi Marso Kft. Dunaharasztiban, a magyar....
2020.09.30
A Goodyear Tire és a Rubber Company nemrégiben több, mint 4 millió megtett km adatait elemezte az....
2020.09.30
Az Opel több üzemében 2021 végéig marad a Kurzarbeit.  Ezenkívül a gyártó azt állítja, hogy....