Kocsi Kocsitoló Fesztivál

Tolni a kocsiak szekerét (1.) - Montebellunából jött Rómeó a magyar Júliáért

2018.05.30.

Idén huszadik alkalommal rendezik meg a Komárom megyei Kocson a kocsitoló fesztivált, amely az idők folyamán háromnapos, nemzetközi rendezvénnyé nőtte ki magát. A fesztivál egyik lelke az a Cziráki Attila, aki egyebek mellett a (N)Agymenőkkel, vagyis az alternatív járművek versenyének megszervezésével járult hozzá a rendezvény hírnevéhez. Ugyancsak hozzá kapcsolódik az a kezdeményezés, hogy a fesztivál hétvégéjén a környékbeli rockzenekarok is kaphassanak bemutatkozási lehetőséget.

Az idei kocsitoló fesztivál sorrendben már a huszadik. Honnan jött az eredeti ötlet?
Olaszországból. A montebellunai kocsitoló verseny adta az alapötletet.  A 30 ezres Montebelluna Treviso tartományban, a Veneto régióban található. 1998-ban Pálfy Imrét, az akkori kocsi polgármestert – a történelmi gyökerek nyomán - meghívták a kisvárosba, ahol akkor már hagyománya volt a versenyeknek. Innen jött a gondolat, hogy a kocsi őshazájában, Kocson miért ne rendezhetnének versenyt és arra épülő fesztivált. Egy évnyi előkészítés eredményeként rendezték meg 1999-ben az első versenyt. Viszonossági alapon az itteni eseménynek azóta is  állandó résztvevője Montebelluna csapata. Még szerelmek is szövődtek. Egy olasz fiú, Matteo versenyzőként jött el Kocsra. Itt beleszeretett egy helybéli lányba, és frigy lett belőle. Már Olaszországban élnek. Ők a mi Rómeónk és Júliánk.  
 
 
Mitől más az olasz kocsitolás?
Náluk a verseny az olasz „palio” hagyományaira épül. Valaha a város „céhei” – pékek, cipészek, kovácsok - állítottak ki csapatokat. Manapság e cégérek alatt városrészek, kerületek indulnak. A versenyt díszes felvonulással kötik össze, amikor is beöltöznek korhű ruhákba, feldíszítik a kocsikat, és körmenetben mutatják meg magukat a városlakóknak és a nézőknek. A kocsikat persze már sportöltözékben tolják végig. Hasonló versenyeket rendeznek Németországban és Finnországban is. Az olaszok ezt nagyon komolyan veszik: olyan felkészült sportolóik vannak, akiket szinte lehetetlenség legyőzni. Csak egy példa: míg nálunk egy viszonylag egyszerű, kis emelkedőkkel és kanyarodókkal tarkított pályán kell végigmenni, addig a finneknél végig emelkedőn kell feltolni a kocsit a hegyre. Olyan a kaptató, hogy én kocsi nélkül is alig tudtam felmenni rajta.
 
Ön túl fiatalnak tűnik ahhoz, hogy a 20 évvel ezelőtti első kocsitolók között lehetett volna. Hogy került a szervezők közé?
Most 33 éves vagyok. Akkor, 13 évesen egy néptáncegyüttes tagjaként léptem fel a fesztiválon. Édesapám viszont képviselőként aktív részese volt a szervezésnek a kezdetektől: mindent megtett, hogy a rendezvény ne csak tovább éljen, hanem fejlődjön is. Úgyhogy a családból hoztam a fesztivál-feelinget. A személyes ismeretség révén közvetlenül a főszervező, Szegedi Sándor keresett meg négy évvel ezelőtt. Az ötlet az volt, hogy hirdessünk versenyt olyan csapatoknak is, akik saját építésű, alternatív járművekkel indulnak. Ez lett a Nagymenők, aminek én vagyok a névadója. Akkor már a 16. fesztiválra készültek, és úgy döntöttek: kellenek az új ötletek. Arra gondolt, vérfrissítés gyanánt a környező települések fiataljait is be kellene vonni a közös gondolkodásba, szervezésbe. Abból indult ki, hogy a fiatalabb generáció mégiscsak otthonosabban mozog a közösségi médiában, jobban fel tudja mérni, mi vonzza a fiatalokat. Rajtuk keresztül fel lehetne dobni a fesztivált, nehogy ellaposodjon, falunappá degradálódjon. 
 
 
Volt ilyen veszély?
Persze. Minden ilyen rendezvény hordozza magában a kockázatot, hogy a megszokás unalmassá teszi, az állandó programok pedig kiüresednek. A hagyományt úgy kell ápolni, hogy közben ne váljon monotonná. Ezt mindenképpen el akarjuk kerülni, ezért igyekszünk folyamatosan újításokkal jelentkezni. Új vendégek, változó, vonzó programok kellenek. 
 
Ez vonatkozik magára a kocsitoló versenyre is?
Természetesen. Nézőként nem is lehet végigkövetni a teljes távot. Az 1800 méteres pályán a közönség természetesen nem fut végig a versenyzőkkel. A pálya mentén kialakítottunk ugyan különböző panoráma-pontokat, ahonnan menet közben is lehet nézni a versenyt, de a fő attrakció mégiscsak a befutó, a faluközpont. A közönség is ide koncentrálódik. Úgyhogy ki kellett találnunk, hogyan tudjuk feldobni azt a 6-7 percet, amennyi idő alatt egy-egy kocsi célba ér. Ekkor merült fel, hogy szerezzünk be nagyméretű kivetítőket. A pályaszakaszokra kamerákat telepítettünk, volt folyamatos közvetítés, a közönség a nagy kivetítőn meg tudta nézni, éppen hol járnak. Persze ez nem a Forma 1, de mégiscsak látványosan közelebb hozta az eseményeket a közönséghez. Emellett persze a futam közben a hangosbemondókon keresztül is lehet követni a verseny alakulását. Le a kalappal a két „szakkommentátor”, Takács István és Beke Ferenc lelkesedése és profizmusa előtt, akik irigylésre méltó hévvel követik az eseményeket. 
 
A távot minden csapat egyedül teljesíti? Tartanak selejtezőket?
Igen, idén is lesz selejtező, egy rövidített távú előfutam, ami alapján elkészül a rajtsorrend. A versenyben egymás után indulnak a csapatok. A következő akkor indulhat, ha az előtte levő már befutott. Közben a célba érkezett szekereket trélerekre rakják, és visszaviszik a rajthoz. Három-négy szekér forog folyamatosan. Végül az időeredmények döntik el a helyezéseket.
 
 
Hány résztvevővel számolnak általában?
Olyan 15-25 közé tehető az indulók száma. Ha valaki elmarad, új csapat jön a helyébe. Nagyon nem is kell hirdetni. A kezdetek kezdetén, ’99-ben elsősorban itt, a környéken igen nagy  népszerűségnek örvendett a verseny. Azóta ez a kör jelentősen kibővült. Belföldről és külföldről is érkeznek indulók, baráti társaságok Kocsra. Vannak csapatok, amelyek minden évben visszatérnek, ilyenek az olaszok és a németek. Ők a hagyomány részei.  
 
A kocsi versenyen hogy szerveződnek a csapatok?
Általában baráti társaságokról van szó, akiket egy-egy magánszemély vagy vállalkozás támogat. Nem korlátozzuk az indulást. A kritérium annyi csupán, hogy meglegyen a csapatlétszám. Szekeret nem kell hozni, azt mi adjuk.
 
Hány fős egy csapat?
Négyen tolják, egy pedig elöl, a rúdnál kormányoz. Van tartalék is, egyszer lehet cserélni verseny közben. Ez általában egy toló, a húzóembert nehéz lenne leváltani menet közben. Neki van a legnehezebb dolga, mert ő irányítja a kocsit, de közben arra is figyelnie kell, nehogy elessen és rátolják a kocsit. Hál istennek, nagyobb baleset nem volt még az elmúlt 20 év alatt. 
 
 
Mekkora stáb szervezi a fesztivált?
Csupán négyen-öten vagyunk közvetlen szervezők. A fesztivál ideje alatt a stáb kibővül kb. 15 főre. Ők azok, akik a pályát építik, a hangosításról gondoskodnak, aztán összepakolnak. Számomra az az időszak volt nehéz, amikor a (N)Agymenőkkel bekapcsolódtam a programba, és nekem kellett kitalálni mindent a legapróbb részletekig. Még azt is le kellett írni, hogy hány tollat hozunk a helyszínre. Ma már van egy olyan bejáratott forgatókönyvem, amit minden évben előveszek. Átolvassuk a szervezőkkel, megbeszéljük, kell-e valamin változatni, de az alap már adott. Próbáljuk bevonni a fiatalokat is a szervezésbe, mert akkor tudunk megújulni, ha folyamatosan ők is belépnek a csapatba. A kocsi bulikat nagyon szeretik, de a szervezésbe nem nagyon kapcsolódtak be idáig. 
 
Látom, nagyon foglalkoztatja, hogyan lehet újításokat vinni a történetbe.  
Ez természetes. Folyamatosan meg kell újulnunk, ha magasabb szintre akarunk lépni. Szegedi Sanyit azért szeretjük, mert mer nagyot álmodni. A nemzetközi fesztivál jelleg a gyakorlatban lassan kezd kibontakozni. Ha ügyesen csináljuk, pár év alatt elérhetjük, amit eredetileg is terveztünk. 
 
 
A kocsiak hogy látják, mi a hozadéka az elmúlt 20 évnek?
 A fő cél az, hogy beivódjon a köztudatba: Kocs község legnagyobb büszkesége a kocsi, amit annak idején itt építettek meg először. A kicsiny, 3000 fős magyar település nevét világszerte használják. Sajnos manapság még mindig ott tartunk, hogy ezt 10 emberből három, ha tudja. El akarjuk érni, hogy Kocs és a kocsi összekapcsolódjon a köztudatban. Az utóbbi 4-5 évben határozottan érezhető a fellendülés, sokkal több a látogató, nagyobb a nyüzsgés. Már messzebbről is eljönnek. Terjed a hírünk. A Kocs név újra és újra elhangzik. Abban bízunk, hogy egyre többen lesznek olyanok, akik, ha hallanak a kocsitoló fesztiválról, beülnek a kocsiba, és eljönnek Kocsra.  
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....