elektromobilitás

Tölthető hibrid és tisztán elektromos autók töltése 2. rész

2020.11.23.

Csatlakozók, töltők

A részben, vagy teljesen elektromos járművek nagyfeszültségű akkumulátorait illik, vagy kell tölteni. Azért mondom, hogy illik, mert a plug-in hibrid járművek (PHEV), vagyis a teljesértékű, de hálózatról is tölthető hibridek gazdái gyakran olyan gyarlók, hogy nem, vagy nem mindig alkalmazzák a külső töltés lehetőségét, hiszen az autó anélkül is üzemel. Más kérdés, hogy ebben az esetben felesleges dobták ki az ablakon a „sima”’ és a tölthető hibrid autó közötti árkülönbséget.

A tisztán elektromos járműveknél nincs kérdés, ha nem töltjük fel, nem fog menni. Maradjunk tehát annál a verziónál, hogy töltünk. Akik most lépnek a PHEV, vagy tisztán elektromos járművek mezejére, azoknak némiképp idegenül hathatnak az alapfogalmak, ezért érdemes őket gyorsan tisztázni.

Szabványos csatlakozók

Ma már a legtöbb tölthető jármű az úgy nevezett Type2-es csatlakozót használja. Az öteres kábelben három fázis, egy nulla és a védőföldelés a nagy körben, a két kommunikációs ér pedig felső részen található.

Ezen a szabványos csatlakozón a jármű oldali kiépítéstől függően 1,2, vagy 3 fázisú töltés is megvalósítható. Később a Type2 csatlakozó kiegészült még két elektródával, amelyeken keresztül a követlen egyenáramú töltésre is képes. Ez a Combined Charging System (CCS). Bár a járművön lévő kialakítás minden csatlakozót tartalmaz, az érkező kábelévégen található csatlakozón váltóáramú töltő esetén az 5+2 eres kialakítás, egyenáramú töltés esetén 2+2 eres kialakítás lesz látható.

Hogy ennyire ne legyen egyszerű a helyzet, a legtöbb japán elektromos autón találhatunk egy másik fajta egyenáramú csatlakozót is. Az úgy nevezett CHAdeMO csatlakozót a japán gyártókon kívül Európában még a Peugeot használta. De nem csak az autó típusától, hanem a célországtól, a végfelhasználó lakhelyétől is függ, hogy milyen töltőcsatlakozót találunk rajta. Az európai piacra szánt ázsiai elektromos autókon napjainkban tulajdonképpen csak a Nissan Leaf-en megtalálható a CHAdeMO csatlakozó.

Töltés otthon

Minden tölthető autóhoz jár egy szabványos, 230V-os hálózatra csatlakoztató töltőkészülék. Ennek egyik végén megszokott lengő dugvillás csatlakoztó, „középen” a vezérlőegység, másik végén pedig a Type2-es csatlakozó látható. Nem lehet szétszedni, megbontani, a tulajdonosnak azon kívül, hogy az autóban tartja nincs dolga vele.

Az előírások betartásával egy arra alkalmas dugaszoló aljzatba dugva az autó szépen lassan feltölti magát. Ezeknél az otthoni töltőknél egy fázison, legfeljebb 10A áramerősség mellett tölthetünk. A maximális töltési teljesítmény a P = U x I képlettel adódik, 2,3 kW. A most debütáló Volkswagen ID.3 Pro 58 kWh-ás akkumulátorcsomagját elvileg 25 óra alatt tölti fel teljesen.

Ez nagyon hosszú idő és több dolog miatt sem életszerű. Az egyik, hogy olyan helyzet, hogy teljesen lemerítsük az akkumulátort remélhetőleg nem áll elő, a másik, hogy hosszú távon nem ajánlott mindig 100%-ra tölteni az elektromos járművek akkumulátorait. Sorozatunkban erről is lesz még szó.

Az ID.3 Pro elméleti hatótávolsága 420 km. Jellemzően egy átlagos autós 50-100 km-t autózik naponta, tehát egynyolcad-egynegyed részben használja ki egy ilyen autó kapacitását. Otthoni töltéssel az említett paraméterek mellett, 100 km megtételére elegendő töltést kb. 6 óra alatt tudunk az autóba pumpálni. Ennyit jellemzően azért otthon tölt – mármint időben – egy ember, úgyhogy tudatos hozzáállással gond nélkül használható az elektromos autó. ID.3 Pro esetén pedig ki is maradhat egy-egy éjszaka, hiszen bőven marad még tartalék az akkumulátorokban.

Otthoni töltési megoldások a Volkswagentől

Aki a Volkswagen tölthető járművei mellett dönt, annak nem kell újabb, harmadik feles köröket futnia, hogy otthoni töltési megoldást találjon. A VW három szinten kínál a háztartásban kiépíthető, fixen telepített töltőket jelentős kedvezménnyel azoknak, akik elektromos Volkswagent vásároltak.

A belépőszintet az ID Charger jelenti. A váltóáramú töltőberendezés kis méretű, falra szerelhető kivitelű. A rendelkezésre álló fázis függvényében (egy- vagy háromfázisú bekötés) 7,4 vagy 11 kW-os töltési teljesítményre képes. Rögzített töltőkábele 7,5 méter hosszú, amely elegendő beépítési szabadságot enged. A töltési folyamat a készülék LED kijelzőin követkető.

A második lépcső az ID Connect névre keresztelt töltőberendezés. Ebben a készülékben már megtalálható a WiFi és LAN kapcsolatot kiszolgáló részegység, így a töltési folyamat, az aktuális értékek okostelefonról is nyomon követhetők. Opcionálisan LTE csatolót is választhatunk hozzá, így nem kell azonos hálózaton lennie a töltőnek és a telefonnal, az adatok bárhonnan lekérhetők. További előny, hogy a készülék képes a felhasználó azonosítására, így az automatikusan naplózott töltések után egyszerű az elszámolás az igénybe vevőkkel. Az ID Connect ideális megoldás munkahelyek számára.

Az otthoni töltés felső szintjét az ID Charger Pro képviseli, amely amellett, hogy a Connect összes szolgáltatására képes, beépített MID fogyasztásmérőt is tartalmaz.

A Connect és a Pro kivitelekhez pedig a Volkswagen saját alkalmazását ajánlja, amelyen keresztük nem csak a töltési adatokat, a hátralévő töltési időt, a töltési szintet és a jelenlegi töltöttség mellett becsült hatótávolságot követhetjük figyelemmel, de igény esetén légkondicionálást, vagy fűtést is kapcsolhatunk az autóban távolról, illetve beállíthatjuk azt is, hogy meddig kívánjuk feltölteni az autó akkumulátorát.

Mert ez utóbbi egyáltalán nem mindegy és nem az állandó 100%-ra való feltöltéssel teszünk a legjobbat az autónknak.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....
2024.04.22
A magyar után a német gyártószervezeti tanúsítványt is megkapta a pécsi Magnus Aircraft Zrt. A „....