elektromobilitás

Tölthető hibrid és tisztán elektromos autók töltése 4. rész

2020.11.30.

A villámtöltők fajtái és veszélyei

A Volkswagen az ID.3 magyarországi bemutatója köré szervezett sajtónapján külön szekcióban vállalta, hogy az újságírókat közelebb hozza az elektromos járművek töltésével kapcsolatos tudnivalókhoz.

A kiselőadás hátterét a Volkswagen töltőkészülékeket és -állomásokat gyártó partnere, a MOON nagyteljesítményű egyenáramú töltőállomása a MOON POWER Charger adta. A ruhásszekrény méretű készülék egyértelműen nem otthoni felhasználásra készült, ez a töltő-zászlóhajó a töltési szolgáltatást nyújtó cégek ékköve lehet.

Hogyan lehet minél gyorsabban feltölteni az elektromos autókat?

Egyre növekszik az elektromos autók akkumulátor kapacitása, míg a töltésre rendelkezésre álló idő sajnos ugyanannyi. Az új Volkswagen ID.3 modell hamarosan érkező legnagyobb akkumulátora már 77 kWh-ás lesz, amit, ha otthon szeretnénk feltölteni, akkor ahhoz elméletileg másfél napig kellene a hálózati töltőn hagyni a kocsit. Ennyi idő nincs.

Sorozatunkban foglalkoztunk már az otthoni töltési megoldásokkal korábban, amelyekkel akár 11 kW-os töltést is tudunk biztosítani, így az ID.3 Pro akkumulátorának elvi töltési ideje 7 óra lenne. Ez már kezelhető, de ha úgy adódna, hogy kiautóztuk a több mint 500 km-es hatótávolságot, lehet, hogy csak egy kávét innánk meg és szeretnénk, hogy ezalatt a maradék 100 km-re elegendő energiát be tudjuk tölteni. Nos, erre valók a gyorstöltők.

AC töltés

A villamos hálózat váltóáramú, ez van a fali konnetorokban. Az elektromos járművek akkumulátorai azonban egyenáramúak, ezért a hálózatról csak úgy lehet tölteni, ha előbb egy (vagy több) egyenirányítón vezetjük keresztül.

Az egyenirányítók be vannak építve a járműbe. Van olyan jármű amiben csak egy darab ilyen egyenirányító van, ilyen volt például az első szériás Volkswagen Up! Két beépített egyenirányítóval rendelkezett az eGolf, és az új ID.3-ban már három darab van.

Az egyenként 16A-es töltő, 230V volt névleges feszültségen 3,68 kW-ot képes felvenni. Ha ebből három darab van, akkor háromfázisú töltéssel ennek háromszorosát 11,04 kW. Ez még nem túl nagy teljesítmény, egy kétórás töltés során kb. 150 km-nyi útra elegendő energia nyerhető.

Azonban egy hosszabb út során nem feltétlenül szeretnénk ennyi ideig rostokolni a töltő melletti bisztróban, ezért az úton lévők mielőbbi tovább haladására egyre növekvő számban telepítenek gyors-, illetve villámtöltőket.

Gyorstöltők

A városokban is mind gyakrabban feltűnő (pl. frekventált városrészek közterületi parkolóiban, bevásárlóközpontok mélygarázsaiban stb) gyorstöltők jellemzően még váltóáramű töltőpontok, ahol a leginkább a járműbe épített inverter határozza meg az elérhető legnagyobb töltési teljesítményt.

Hiába tudna a töltőoszlop akár 3x36A-t biztosítani, ha az autó nem tud ennyit fogadni. A jellemzően 11-22 kW-os töltési teljesítmény tulajdonképpen megegyezik az otthon is elérhető teljesítménnyel, nem is érdemes bővebben foglalkozni velük.

Fontos azonban megemlíteni, hogy ezeken a töltőkön nincsen kábel, tehát a töltéskor az autóhoz kapott kábelt kell használni. Legyen nálunk.

Villámtöltés

Sokkal jobb töltési teljesítmény érhető el, ha nem kell az autóba épített egyenirányítókat használni, hanem az egyenáram előállítását a töltőoszlop végzi. Ilyenkor jóformán csak a töltő tudásán múlik, hogy milyen teljesítménnyel tölthetünk.

Itthon a 40 kW-ot meghaladó teljesítményű töltőket szokás villámtöltőknek nevezni, és ahogyan az előbb kifejtettük ezek már jellemzően egyenáramú, vagyis DC töltők.

A villámtöltő hálózat feladata, hogy a hosszabb utat tervezőknek se kelljen otthon hagyni elektromos autójukat, hanem egy-két rövidebb pihenő közben elvégzett töltés segítségével elegendő energiáthoz tudják juttatni az autójukat.

A cél, hogy az elektromos járművek akkumulátorait nagyjából fél óra alatt 80%-os töltöttségi szinte hozzák. Persze nem mindegy mekkora is az az akkumulátor, ezért a ma már egyre gyakrabban találkozunk akár 150 kW kapacitású töltőállomásokkal is, amelyek a legnagyobb járművek akkumulátorait is gyorsan képesek tölteni.

A gyorsaságnak ára van

Sorozatunk előző részében részletesen bemutattuk, hogy milyen hatással van a gyorstöltés az akkumulátorokra. Röviden összefoglalva arról van szó, hogy a folyamatos gyorstöltés nem tesz jót az akkumulátoroknak, ezért rendszeres használata nem javasolt. Ha mégis sokszor kényszerülnénk a villámtöltők használatára, akkor pedig 2-3 villámtöltés után iktassunk be legalább egy lassabb töltés, mert ezalatt a jármű felügyeleti rendszere képes némiképp helyreállítani az akkumulátort.

MOON POWER

A Volkswagen sajtónapján testközelből is láthattuk a partnercég MOON egyáramú villámtöltőjét, a POWER-t. Az egyébként remek dizájnnal rendelkező monstrum nem csak méreteiben, de telepítési költségeiben is lenyűgöző. Egy ilyen töltőállomás kiépítéséhez nem csak az eszközt kell beszerezni, de az áramellátáshoz szükséges infrastruktúrát is ki kell építeni, amely nettó áron is megközelíti a húszmillió forintot.

Cserébe akár 300 kW-os töltési teljesítményre is képes, amennyiben egyszer majd lesz olyan jármű, ami ekkora kapacitású töltést fogadni képest. Jelenleg az ID.3-as modellt kb. 100, az Audi E-Tront 150 kW-al lehet tölteni, de nincs kétségünk afelől, hogy rövid időn belül akár ennek a dupláját is ki tudják majd használni. Minden esetre a MOON felkészült erre is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Elgázolt egy embert a vonat a Békés vármegyei Tótkomlóson egy átjáróban  - közölte a Mávinform a....
2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....