Oroszország
Az autós portálok az Izvesztyija napilap beszámolójára hivatkozva írták azt, hogy 2022, vagyis nagyjából az ukrajnai háború és az azt követő Moszkva-ellenes nyugati szankciók óta csak Moszkvában több mint száz keresetet nyújtottak be az európai autógyárak ellen.
A statisztika márkákra bontva úgy néz ki, hogy a moszkvai városi bíróságon, a Moszgorszudon 35 per van folyamatban - beleértve a fellebbviteli eljárásokat is – a BMW ellen, harminc eljárás folyik a MercedesBenz ellen, és összesen harminc kereset elbírálása zajlik a Volkswagen csoporthoz tartozó Audi, Volkswagen, Skoda és Porsche ellen.
Egyes sajtóhírek szerint csak a BMW ellen benyújtott keresetek összege meghaladja az egymilliárd rubelt (kb. négymilliárd forint). Példának okáért a legutóbb, december 17-én hirdetett ítéletében a fellebbviteli bíróság a márka importőrének oldalára állt. A felperes azonban a semmitőszék elé viszi az ügyet, és csillagászati összeget, 200 millió rubel – kb. 800 mFt - kártérítést, illetve kötbért követel a BMW X7-es ülésfűtési problémái miatt, illetve amiatt, hogy az importőr nem volt hajlandó újra cserélni a meghibásodott járművet.
A javítással, karbantartással és szolgáltatásokkal kapcsolatos gondokkal nemcsak azok az autótulajdonosok szembesülnek, akik 2022 előtt vásárolták az autót, hanem szinte minden olyan márka vevői, amely az ukrajnai háború kitörése után távozott az orosz autópiacról.
Az Izvesztyija szerint leggyakrabban az Audi, a Mercedes-Benz, a BMW és a Volkswagen autók tulajdonosai panaszkodnak a meghibásodásokra. A panaszok kapcsolatba hozhatók például a motorral, az elektromos egységekkel vagy éppenséggel a felfüggesztéssel, de sok a panasz a multimédiás rendszerre, s a hibák jó része amiatt jön elő, hogy nem tudják frissíteni az autók kiszolgálásához szükséges szoftvereket.
A tömeges perek várhatók voltak. A nyugat-európai márkák az év közepén egymás után választották le az oroszországi márkakereskedéseket a szoftveres kiszolgálásról. Korlátozta a hozzáférést a perbe fogott márkák szinte mindegyike. Emiatt számos gonddal szembesültek a márkaszervizek. Nem jutnak hozzá a gépkocsik vezérlőrendszeréhez és diagnosztikájához szükséges szoftverfrissítésekhez, problémák merülnek fel különféle elektronikai egységek, a sebességváltó, a parkolóérzékelők beállításával, de az autótörténet felhőalapú lekérdezése – kilométeróra-állás, utolsó javítás vagy karbantartás stb. - is lehetetlenné válik, nem is beszélve arról, hogy kulcsmásolatot sem lehet készíteni.
Jogi szakértők szerint a szoftverek letiltása lényegében a vásárlók becsapását jelenti, hiszen amikor megvásárolták az autójukat, azzal együtt megvették a karbantartáshoz és javításokhoz szükséges rendszerfrissítést is. Maguk a kereskedők azonban nem sietnek perelni az autógyártókat, annak ellenére, hogy a szoftvertámogatás hiánya komolyan akadályozza a munkájukat. Nem akarják, hogy pereskedés miatt megromoljon a kapcsolatuk a nyugati autógyárakkal, és azt remélik, hogy az európai márkák még visszatérnek Oroszországba, amint normalizálódik a politikai helyzet.