magyar autó
A Szovjetunió megszűnése után, 1991.június hatodikán a záhonyi hídon áthaladt az utolsó szovjet katonai jármű, Silov tábornok fekete Volgája, kilenc hónappal később pedig megszületett a szentgotthárdi Astra.
Az első szentgotthárdi autót Antall József miniszterelnök vezette le a gyártósorról Fotó: Boros Jenő
1992. március 13-án, 13 órakor gördült le a szalagról az első Made in Hungary Opel, de ezzel még nem ért véget a magyar autóipar feltámadása, októberben indult az esztergomi Suzuki Swift sorozatgyártása. Az újkori magyar autótörténet első modelljét Antall József miniszterelnök kormányozta le a szalagról. Az Astra nem volt kifutómodell, egy évvel korábban mutatták be a nyugat-európai piacon. Az első négyhengeres, Euro 2-es motorokat később korszerűbb Ecotec termékek váltották fel. Szentgotthárdon 1999 óta nem készülnek autók, mert már a General Motors korszakban a motorgyártásé lett a főszerep, ahogy napjainkban is. Az egykori Opel telephely továbbra is fontos része a Stellantis csoportnak, a magyarországi üzemben jelenleg 3 hengeres benzines turbómotorokat gyártank 110-130 lóerős változatban.
Hét éven át készültek magyar Opelek Fotó: Boros Jenő
Kaszás Zoltán szóvivő az autószektornak elmondta, hogy hamarosan új termékkel bővül a paletta, idén megindul a 4 hengeres benzines turbómotorok gyártása. A háromhengeresekhez hasonlóan ezeket is beépítik a Citroën, DS, Opel, Peugeot és Vauxhall modellekbe, mildhibrid vagy plugin hibrid rendszerrel. Az igényekre jellemző, hogy jelenleg 3 műszakban és szombaton is termelnek és már elkészült a milliomodik háromhengeres benzines turbómotor.
A szentgotthárdi gyárban 1992-óta a Family 1-es hajtóműcsaládból több mint nyolcmillió készült, később a General Motors Flex benzin/dízel motorcsaládból 2016-ban évi 630 ezret gyártottak, majd a PSA háromhengerese került szalagra.
Nullszériás F-Astra a szentgotthárdi telephelyen Fotó: Boros Jenő
Miközben új termék jelenik meg a szalagon, a legrégebbiről sem felejtkeznek meg Szentgotthárdon, ahol egykori kollégák felújították az 1992. márciusában elkészült első Opel Astra személyautót.
Légifelvétel az esztergomi telephelyről Forrás: Magyar Suzuki
A másik úttörő járműipari beruházó a Suzuki volt: a Swift 1988. óta hódított a piacon, az első esztergomi autó 1992. októberében gördült le a szalagról, a következő évben már 12,6 ezer autó készült. A magyar autók japán gyártású - hengerenkénti kétszelepes - motorját később 16 szelepesre cserélték, ilyet kapott a Wagon R+ és az Ignis. 2008-ban 282 ezer autót gyártottak Esztergomban, ahol 2009-ben Splashek, Swiftek és SX4-esek mellett Fiat Sedicik és Opel Agilák készültek. 2011-ben Esztergomban 107 974 autó készült, jelenleg hibrid S-Cross és Vitara terepjárók gördülnek le a szalagról.
Pózolós parkolás hazai pályán Forrás: Magyar Suzuki
Teljesen új modellel és hengerenként ötszelepes benzinmotorral kezdődött 1994-ben az Audi korszak Győrben. Ilyen technológiával addig csak a Ferrari gyártott sorozatban sportkocsikat. Élenjáró technikát és formavilágot képviselt az 1998-ban bemutatott és Győrben összeszerelt Audi TT Coupé, majd az 1999-es Roadster, valamint a négy-kerékhajtású Quattro. A második generációs TT Coupé és Roadster is Győrben készült, 2008-tól pedig A3-as Cabrioletet szereltek össze az Audi Hungariánál.
Unicum: csak a győri gyárban készültek Audi TT sportkocsik Fotó: Boros Jenő
Alaposan megújult a termékpaletta, és tavaly az 1 677 545 járműhajtásból 108 097 már elektromos motor volt, ezeket beépítették a győri autókba is.2022-ben összesen 171 134 Audi modell gépkocsi készült, többe között Brazíliában összeszerelésre kerülő SKD-kittek. Audi Q3-asból 98 665, készült, majd a Q3 Sportback (64 343), a TT Coupé ( 6 291) és TT Roadster (1 835) következik. Az elektromos hajtású Q3 és Q3 Sportback modellek közül 21 466 darab plug-in-hibrid és 25 181 mild hibrid készült.
Komplett gyártás az Audi Hungáriánál Forrás: Audi
A győri Audi Hungaria munkatársainak száma 12 ezer, foglalkoztatottjainak száma ötvenezer. Az elmúlt három évtized beruházásainak eredményeként az Audi Hungaria ötmillió négyzetméteres telephelyé naponta több mint 9 ezer motor és 700 autó készül, ami az alapítás óta 42 millió benzines é dízelhajtóművet és közel 2 millió autót jelent. Az Audi mellett a belsőégésű motorok bekerültek a Bentley, Lamborghini, Seat, Škoda és Volkswagen modellekbe is. A győri vállalat Szerszámgyára Audi e-tron GT, Audi R8, Lamborghini és Bentley modellekhez gyárt karosszériaelemeket.
Az első elektromos kecskeméti modell Forrás: Mercedes
A kecskeméti Mercedesnél 2012-től készülnek autók, a hatodik évben ünnepelték a milliomodikat. Induláskor a rastatti testvérgyárral együttműködve B-osztályú, majd Mercedes-Benz CLA és CLA-Shooting Brake kompaktautók készültek, 2018-tól a B-osztály helyett az aktuális A-osztályra álltak át. A Mercedes-Benz 2022-2026-os tervének keretében egymilliárd eurós beruházást valósít meg Kecskeméten, így 2024-től az újrapozícionált MMA platform tisztán elektromos és hagyományos kompakt „Entry Luxury” (belépő szintű), az évtized közepétől a magasabb, „Core Luxury” szegmensbe tartozó, tisztán elektromos MB.EA platform modell készül majd Made in Hungary jelzéssel.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!