robogók
A nagymotorpiac enyhén, négy százalékkal növekedett decemberig, a kismotoroknak számító, nem rendszámköteles krosszmotorok, endurók és robogók piaca közben kereskedői becslések szerint csökkent 2016-ban. A piacról nincsenek egészen pontos statisztikai adatok, mivel ezeket a motorokat nem kell üzembe helyezni és így nincs regisztrációjuk a központi nyilvántartásban. Erről a piaci szegmensről az importőrök önbevalláson alakuló statisztikái állnak csak rendelkezésre és ezek nem mindig a legpontosabb képet mutatják.
Eltérő motorozási szokások
Kismotorok tekintetében a fővárosi és a vidéki szokások markánsan eltérnek egymástól. Míg Budapesten a robogókat használók közt a 125 köbcentiméteresnél nagyobb motorral szereltek a népszerűek, addig vidéken inkább a régebbi motorok javítása a jellemző. Ennek hátterében részben az áll, hogy a fővárosban és közvetlen környékén sokan a dugó elkerülése miatt, munkába járásra használnak motort és a távolságok is nagyobbak lehetnek.
A fővárosban motorozók többet is szánnak motorkerékpárjaik beszerzésére. Budapesten továbbra is népszerű a Vespa. „Az ország többi városában és a falvakban rövidebb távokra és sokkal szélesebb körben használnak motorokat” – tette hozzá Csima Béla, a cég ügyvezető igazgatója. Bár a céges beszerzéseken az olasz robogók szoktak jól szerepelni az eladásokat a kedvezőbb áron kínált kínai robogók vezetik.
Régiós verseny a használtpiacon
Egyre kevesebb használt robogó érkezik Olaszországból, mert ott is kevés a használtan eladásra kínált robogó és a piacon elérhetők ára pedig hasonló a magyarországihoz. „Az árak növekedésében komoly szerepet játszik, hogy nagyon sokan hordják a használt robogókat Olaszországból.
A magyarok mellett a román, a lengyel és számos más térségbeli országokból érkező kereskedők jelentek meg az olasz piacon és az élénk kereslet az árak növekedését hozta magával” – világított rá Csima Béla, a Moped91 Kft. ügyvezető igazgatója.
Növekedés az alkatrészpiacon
A motorkerékpár-alkatrészeket is forgalmazó Moped91 Kft. adataiból világosan látszik, hogy az öt-tíz éves kínai robogók elkezdtek komolyabb szervizre szorulni és a tulajdonosok nem lecserélik ezeket a motorokat, hanem folyamatosan javítják őket. „Cégünknél a kínai robogóalkatrészek forgalma több mint 40 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest” – tette hozzá Csima Bél ügyvezető igazgató.
A minőséget választják
A motorkerékpár-alkatrészeket is árusító Moped91 forgalma a belföldi piacon 15 százalékot emelkedett, köszönhetően annak, hogy a kereskedők és a végfelhasználók közül egyre többen hajlandók megvenni a jobb minőségű alkatrészeket.
„Sokaknak elegük lett a bizonytalan eredetű és kérdéses minőségű alkatrészekből. A garancia és az egyéb szolgáltatások miatt egyre többen keresik fel az alkatrészüzleteket a kétes webáruházak helyett. Ott vásárolnak, ahol világos az alkatrész beszerzési útvonala és a garanciás feltételek”.
Sokan előkeresik a régi Simsonokat
Több éves és egyre inkább növekvő trend, hogy a már néhány évtizede a fészerben rozsdásodó Simson motorokat egyre többen veszik elő és újítják fel. Ez a Moped91 Kft. által kizárólagosan forgalmazott, Simsonokhoz való MZA német eredeti gyári alkatrészek és az Eastzone német minőségű alkatrészek forgalmán is jól látszik. Ezek keresettek a környező országokban, Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában is. A Moped91 Kft nem csak hazánkban, hanem számos környező országban is forgalmaz Simson-alkatrészeket.
A Simsonok vitathatatlan előnye mind a mai napig, hogy ebben az árkategóriában nincs hasonló, nagy kerékkel gyártott motor. A nagy kerék előnye a kis kerekű robogókkal szemben, hogy terepen, rosszabb földúton sokkal jobban elmegy. Emiatt rendkívül kedvelt a horgászok és kiskertbe járók körében. Náluk a teherbírás is fontos, márpedig egy Simson, akár egy 150 kilós emberrel és egy 50 kilós tápos zsákkal is eldöcög.