Scania

Tovább zöldül a Scania

2018.11.15.

Utat mutat a károsanyag-kibocsátástól mentes logisztika felé a Scania házon belüli fuvarozóvállalata.

Egyszerre szükséges és lehetséges az átállás a fosszilis üzemanyagoktól mentes fuvarozásra – itt és most. A Scania magához ragadja a vezető szerepet azzal, hogy a fosszilis üzemanyagokhoz képest alternatív hajtású járművek legszélesebb választékát kínálja. 
Mindazonáltal a Scania a gyakorlatban is alkalmazza azt, amiről prédikál. Saját rövid és hosszú távú fuvarozási tevékenységében már bemutatja az összes lehetőséget, amelyekkel azonnal több mint 95 százalékkal csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás. 
 
Az ügyfelek tevékenységének leképezése; az üzemanyag-fogyasztás csökkentése 
 
Ezeket a belső szállításokat a Scania házon belüli fuvarozója, a Scania Transport Laboratory végzi, amelyet 2008-ban alapítottak a Kutatás és Fejlesztés részleg kiterjesztéseként, hogy olyan közúti fuvarozási tapasztalatokat szerezhessenek, amelyek az ügyfelek valós üzemeltetési körülményeit tükrözik. 
 
 
A fuvarozóvállalat minden nap 14 szerelvényt üzemeltet a svédországi Södertälje és a hollandiai Zwolle városában található gyárak között. Minden egyes jármű körülbelül 400 ezer kilométert fut évente. Ez a szokványos üzemeltetéssel járó futásteljesítmény háromszorosának számít, ezáltal a Scania gyorsan fel tudja mérni a termékek minőségét és teljesítőképességét. 
Üzemeltetői tevékenysége során 2008 és 2018 között a Scania fokozatosan száz kilométerenként 23,9 literre szorította le az üzemanyag-fogyasztást egy sor hatékonyságfokozó megoldás bevezetésével. Kezdetben az optimális specifikáció állt a középpontban, amelyet a személyre szabott járművezető-képzési módszerek követtek. 
A fuvarozási tevékenység elindításától fogva 80 kilométer/órára állították be a sebességet, amely már önmagában is tíz százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, olyan járulékos előnyök mellett, hogy csökkennek a javítási és karbantartási költségek, valamint a balesetek kockázata. Két évvel később hátsó terelőlapokat szereltek a pótkocsikra, majd bevezették az egy nyerges vontatóból és két pótkocsiból álló, összesen 32 méter hosszú szerelvényeket. 
 
Közel felére csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást 
 
A fuvarozóvállalat összesen 45 tehergépkocsit és távolsági buszt üzemeltet, amelyek közül 14 nyerges vontató, Svédország és Hollandia közötti hosszú távú fuvarozásra. A többi tehergépkocsi rövid távú fuvarozást végez, elsősorban Södertälje városában az üzemek között. Továbbá a fuvarozólaboratórium felelős öt dolgozószállító távolsági buszért is, amelyek Stockholm és Södertälje között közlekednek. 
Kezdetben a fuvarfeladatokkal járó szén-dioxid-lábnyom tonnakilométerenként 65 gramm volt, amely 2018 októberére tonnakilométerenként 9,4 grammra csökkent. Ezt a fejlődést főként a kisebb üzemanyag-fogyasztással sikerült elérni, ám a helyi járatokon az etanol- és gázüzemű, illetve hibrid hajtású tehergépkocsik is hozzájárultak ehhez. 
 
 
Stratégiai váltás HVO-ra 
 
Idén a fuvarozólaboratórium egy olyan stratégiai döntést hozott, hogy kizárólag hidrogénezett növényi olajjal (HVO) üzemelteti járműveit, amely a gázolajnak egy Svédországban elérhető, közel nulla szén-dioxid-terhelésű alternatívája. A HVO jelenleg a laboratórium éves, körülbelül 1,6 millió literes üzemanyag-felhasználásának több mint 90 százalékát teszi ki. 
„A Zwolle városába menő és onnan visszafelé jövő fuvarok során közel teljesen kiürülnek az üzemanyag-tartályok, holott a járművezetőink megfelelő továbbképzést kapnak, hogy a lehető legtakarékosabban vezessenek az 1500 kilométeres úton” – mondta Jan Björkund, a Scania Transport Laboratory ügyvezető igazgatója. 
Mivel a laboratórium felbecsülhetetlenül értékes üzemeltetési adatokat szolgáltat a Scania K+F részlegének, fontos, hogy a legújabb járművek részt vegyenek ezeken a teszteken. Ezért a flotta immár egy cseppfolyósított biogázzal (LBG) üzemelő nyerges vontatót is tartalmaz a Scania legújabb generációs, sűrített biogázzal (CBG), etanollal és hibrid hajtással működő teherautói mellett. 
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.28
A 208-as modell új generációja érkezhet a sportos performance verzióval, akár már 2026-ban. ..
2025.12.28
A Széchenyi István Egyetem átfogó infrastruktúra- és készségfejlesztési programot valósít meg,....
2025.12.28
A Suzuki bemutatta az Across új változatát, amely meglepő mód teljesen önálló fejlesztés, s nem a....
2025.12.28
A hajnali órák óta tombol a szélvihar a Magas-Tátrában, a szélsőséges időjárás pedig erősen....
2025.12.28
A tűzoltók a mentőknek nyújtottak segítséget - írja a Katasztrófavédelem. ..
2025.12.28
Március 3-án, a Vadvédelmi Világnapon Heves Vármegyében, Kápolnán az Egererdő Zrt természetvédelmét....
2025.12.28
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ne add fel az álmaidat. ..
2025.12.28
Nézze meg a videót! ..
2025.12.28
Csütörtökön rendkívüli eset történt a tátrai villamosvasúton, amelynek következtében kb. másfél....
2025.12.28
Kóspál Ágnes, a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Konkoly Thege Miklós....